سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالن‌های تئاتر حال خوشی ندارند

وضعیت تئاتر با گذشت حدود دو سال از شیوع ویروس کرونا همچنان نامشخص است و هنرمندان تئاتر خراسان‌جنوبی روز‌های سختی را می‌گذرانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، تعطیلی فعالیت‌های هنری و خالی شدن سالن‌های نمایش از تماشاگران شاید تلخ‌ترین صحنه‌هایی بود که هنرمندان در این مدت شاهد آن بودند.

شیوع کرونا شاید بیش از همه به فعالان عرصه‌های مختلف هنر به ویژه تئاتر در خراسان‌جنوبی آسیب وارد کرد و حتی تعیین دستورالعمل‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌های نمایش هم نتوانست جان دوباره‌ای به آن ببخشد.

اکنون لزوم برنامه‌ریزی برای بعد از کرونا از اهمت بالایی برخوردار است تا باری دیگر شاهد رونق این حوزه باشیم.

نوپا بودن هنر تئاتر در خراسان‌جنوبی

«حسین عباس‌زاده» نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی  درباره وضعیت تئاتر استان، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی از آنجایی که نوپا است به همان نسبت انتظار می‌رود تئاتر نیز نوپا باشد.

او ادامه داد: به همین دلیل فعالان این حوزه از فارغ‌التحصیلان، مدرس تا بازیگر و موارد دیگر نیز جوان هستند، همچنین زیرساخت‌ها به همان نسبت جدید و نوپا است.

نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی اضافه کرد: با وجود نوپا بودن این حوزه در خراسان‌جنوبی، استقبال مردم از اجرا‌های عمومی و جشنواره‌ای بسیار مطلوب بود و استقبال مردم از نمایش‌های طنز و کمدی بیشتر است.

آسیب کرونا به اقتصاد تئاتر

عباس‌زاده با اشاره به شیوع کرونا و آسیب‌های آن، عنوان کرد: در دوران کرونا آسیب‌پذیرترین قشر گروه‌های نمایشی بودند که سالن‌ها تعطیل بود و برای تولید آثار با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند.

او مطرح کرد: در کنار این مشکلات یک ظرفیت کشف شده تمرین در فضای باز به دلیل رعایت پروتکل‌ها بود که نشان داد در آینده نیز می‌توان در فضای باز تمرین کرد.

این فعال حوزه تئاتر استان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با تعطیلی سالن‎ها، ولی تئاتر به فراموشی سپرده نشد، اظهار داشت: استفاده از پلتفرم‌هایی در فضای مجازی به این حوزه کمک کرد که آثار تولیدی نه تنها در یک شهرستان بلکه در تمام دنیا به نمایش درآید که از جمله آن‌ها می‌توان به دو پلتفرم تئاتر ایران و تیوال اشاره کرد.

به گفته او با این وجود به دلیل تعطیلی سالن‌ها در شرایط قرمز و نارنجی، همچنین باز بودن سالن‌ها در شرایط زرد کرونایی با رعایت فاصله‌گذاری‌ها باعث شد که گیشه و اقتصاد تئاتر آسیب جدی ببیند.

عباس‌زاده در زمینه راهکار در بخش رونق گرفتن آن، گفت: رونق گرفتن تئاتر باید به یک خرد جمعی تبدیل شود و مردم به عنوان ضرورت فرهنگی به آن نگاه کنند که لازم است یک بخش از درآمد خود را برای این حوزه در نظر بگیرند.

او افزود: چرا که هنر تئاتر، هنر اندیشه‌ورز و خردمحور است بنابراین انتظار می‌رود که مردم به موضوعات فرهنگی حساسیت بیشتری نشان دهند، مسئولان هم انتظار می‌رود که در بخش‌های توسعه زیرساختی و تأمین منابع حمایت کنند.

فعال حوزه تئاتر خراسان جنوبی تأکید کرد: لازم است به دانش‌آموخته‌های این حوزه نیز توجه بیشتری شود تا هم در حوزه تولید تئاتر و هم در بخش ایجاد آموزشگاه‌ها و تربیت نسل جوان بعدی کار‌های خوبی انجام شود تا از دانش و علم فارغ‌التحصیلان تئاتر در کنار تجربه پیشکسوتان استفاده شود تا روز‌های خوبی را برای استان داشته باشیم، چرا که اکنون بیشتر تولیدات در بخش تئاتر نیست و نمایش است.

عباس‌زاده تصریح کرد: در هنر اعتقادی به رتبه‌بندی‌ها در کشور وجود ندارد و در کار‌های هنری به‌خصوص نمایش، تولیدکننده بهترین کار خود را ارائه می‌دهد.

او جشنواره‌زدگی را یکی از مشکلات دانست و عنوان کرد: لازم است که جشنواره‌ها به فستیوال تبدیل شود تا هر تولیدکننده تجربیات جدید خود را به نمایش بگذارد.

فعال حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی اضافه کرد: جشنواره ممکن است به صورت مقطعی موتور محرکه باشد، اما آسیب آن نیز این است که فرد اگر جایزه بگیرد باعث می‌شود گمان کند سطح بالایی پیدا کرده و دیگر به دنبال کسب تجربه بیشتر و تحرک پویایی نباشد.

عباس‌زاده تأکید کرد: نیاز است که فرصت برای فعالیت همه فراهم شود و فقط برای افراد خاصی نباشد تا شاهد تولیدات فاخر بیشتری باشیم و فاکتور‌های لازم نیز برای تولید این آثار فراهم شود و بیشتر به سمت تولیداتی آموزش و هدف‌محور برای اجرا‌های عمومی برویم تا اقتصاد این بخش نیز رونق پیدا کند.

به گفته او به مجوز‌های راه‌اندازی آموزشگاه‌های تئاتر نیز توجه ویژه شود چرا که بخش مجوز‌ها را فنی و حرفه‌ای و بخشی را اداره کل فرهنگ و ارشاد می‌دهد و گاهی افراد بدون تحصیلات آموزش می‌دهند که درست نیست و بر روند آموزش هم نظارتی وجود ندارد، چرا که هنر تئاتر یک امر فرهیخته است.

«میثم صدرا» از دیگر فعالان حوزه تئاتر در بیرجند هم گفت: تئاتر قبل از شیوع کرونا رونق گرفته و شاهد تولیدات با کیفیت بیشتر بودیم و در تمام کشور با شیوع کرونا این حوزه تعطیل شد و ضربه بیشتری به تئاتر خراسان‌جنوبی به دلیل نوپا بودن وارد کرد.

او با بیان اینکه با وجود کرونا گروه‌های تئاتر با شرایط سخت به کار خود ادامه دادند، گفت: سطح تولیدات چندان تفاوتی نداشت چرا که قبل از کرونا به عنوان نمونه ۱۰ تولید داشتیم، ولی با کرونا به ۵ مورد رسید و مشکلات بزرگ‌تری نسبت به کرونا داریم که باید به آن‌ها توجه شود.

فعال حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی اضافه کرد: اکنون در کشور هنرمندان حوزه تئاتر به چشم یک شغل به آن نگاه می‌کنند و محل درآمد اصلی آن‌ها است، ولی در استانی مانند خراسان‌جنوبی اینگونه نیست و علاقه‌ای در کنار شغل جانبی کار می‌شود که نیاز داریم که به صورت تخصصی به تئاتر توجه شود.

صدرا تصریح کرد: نیاز است که حمایت‌هایی انجام شود تا تئاتر به صورت تخصصی و شغل درآید و این نوع نگاه کنونی تغییر کند.

او با بیان اینکه برای اجرای عمومی نیاز به زیرساخت داریم، گفت: در سالن‌ها نیاز است که تجهیزات موجود به صورت قابل قبول وجود داشته باشد، همچنین از ظرفیت رسانه‌ها و تبلیغات برای معرفی آثار استفاده شود.

این کارگردان، بازیگر و نویسنده حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی مطرح کرد: اکنون در دیگر استان‌ها بخش خصوصی مانند هتل‌ها پای کار آمده‌اند و اسپانسر نمایش‌ها می‌شوند و نیاز به این فرهنگ‌سازی در استان ما نیز وجود دارد.

صدرا تأکید کرد: هنرمندان این عرصه نیز لازم است که تلاش بیشتری داشته باشند و تولید آثار فاخر با کیفیت بالا بیشتر شود تا از نظر نمودار کمی و کیفی پیشرفت داشته باشیم و در آن زمان مسئولان را مجاب به انجام کار‌هایی مانند افزایش بودجه کنیم.

به گفته او سطح کیفی تولیدات استان نسبت به نرم کشوری پایین‌تر است و یکی از مشکلات به دلیل آموزش است که لازم است به صورت تخصصی انجام شود و علاقه‌مندان جذب شوند.

این کارگردان، بازیگر و نویسنده حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی عنوان کرد: مشکل اینجا است که اکنون همه کنار کشیده‌اند و می‌گویند تا فضا و بودجه و موارد دیگر مهیا نباشد کار نمی‌کنیم، ولی به اینکه با هم متحد شوند و کار‌های باکیفیت اجرا کنند تا با افزایش آثار باکیفیت، این خواسته‌ها را داشته باشیم، توجه نمی‌کنند.

نیاز به برنامه‌ریزی برای بازگشت مخاطب

«صابر رنجبر» از فعالان حوزه تئاتر در شهرستان قاین هم با بیان اینکه شرایط تئاتر قبل از کرونا به نسبت بهتر شده بود، عنوان کرد: هیئت مدیره اسبق تئاتر استان برنامه‌ریزی‌هایی در راستای رونق این بخش داشتند که با کرونا به بن بست خورد.

او بیان داشت: با شیوع کرونا تئاتر تعطیل شد و حتی جشنواره سالیانه نیز به‌صورت مجازی برگزار شد و حمایتی نیز از این بخش انجام شد.

این فعال حوزه تئاتر خراسان‌جنوبی گفت: قبل از کرونا تئاتر استان به یک درآمدزایی رسیده بود و برای اینکه شرایط دوباره به گذشته بازگردد نیاز به برنامه‌ریزی دقیق است، چرا که تئاتر مخاطب خود را یافته بود و اکنون لازم است تلاش شود باری دیگر این مخاطب بازگردد.

رنجبر درباره اینکه چه برنامه‌هایی برای رونق گرفتن این بخش نیاز است هم گفت: لازم است که ستاد کرونا همکاری کند چرا که دیگر استان‌ها در اوج کرونا با رعایت دستورالعمل ها اجرا داشتند، ولی در خراسان جنوبی تعطیل بود.

او با تأکید به بخش آموزش بیان داشت: بیشتر فعالان این بخش به صورت تجربی آمده‌اند و تحصیل کرده تخصصی نیستند که لازم است هر چه سریع‌تر دوره‌های بلندمدت و فصلی برگزار کنند تا حوزه تخصصی فعال‌تر شود.

او تصریح کرد: در بخش حمایت‌ها نیز دولت می‌تواند بهتر عمل کند و گروه‌های فعال و مجوزدار را مورد توجه قرار دهند.

 زمزم معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: وضعیت نمایش‌های استان روبه بهبود بود و فروش خوبی داشتند، ولی شیوع کرونا به این بخش ضربه سنگینی وارد کرد.

او اظهار داشت: این بخش حمایت‌های خوبی می‌شوند مانند رایگان در اختیار گذاشتن سالن‌های نمایش که حرکت بسیار خوبی است، همچنین اعتبارات حمایتی برای اجرای نمایش دریافت می‌کنند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی افزود: هنرمندان خود هم لازم است که تلاش کنند تا تولیدات با کیفیت ارائه و از نظر اقتصادی برای آن‌ها خوب باشد و در صورتی که مشکلی با اجرای عموم نداشته باشیم مسلماً باری دیگر این حوزه رونق می‌گیرد.

زمزم با بیان اینکه فضا مناسبی برای تبلیغات آثار هنرمندان خواهیم داشت و مردم نیز مشتاق برنامه‌های هنری هستند، مطرح کرد: در بخش آموزش نیز گام‌های مؤثری برداشته شده و کارگاه‌های آموزشی به صورت مداوم در طرح آموزش رایگان هنر داریم.

او خاطرنشان کرد: اکنون در بیرجند ۳ مؤسسه و در فردوس یک مؤسسه، مجوز آموزش تئاتر را دریافت کرده‌اند که برای مجوز دادن شرایطی مانند تحصیلات و تخصص در این بخش نیاز است و ظرفیت این را داریم که در استان افزایش پیدا کند.

تمام فعالان این بخش به تولید آثار باکیفیت و فاخر تأکید داشتند و از آن سمت حمایت‌های دولتی را نیز مورد توجه قرار دادند. مسلماً در استان کوچکی مانند خراسان‌جنوبی که درآمد‌های اندکی وجود دارد برای رونق بخشیدن به تئاتر استان لازم است که متولیان امر وارد و برنامه‌ریزی درستی را در پیش بگیرند تا باری دیگر شاهد رونق این حوزه از نظر اقتصادی و فرهنگی باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/ک

برچسب ها: سالن تئاتر ، کرونا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.