سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمه :

مستند کلاه کرکی شهرستان گرمه ساخته شد

محمودی فرد از ساخت مستند کلاه کرکی برای پخش در شبکه اترک و رسانه ملی در شهرستان گرمه خبر داد.

 به‌گزارش   باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمودی فرد سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمه گفت: مستند کلاه کرکی همت صداوسیمای استان خراسان شمالی برای پخش در شبکه اترک و رسانه ملی ساخته شد.


بیشتر بخوانید 

  • برگزاری جشن نوروزگاه با مشارکت قزاقستان در خراسان شمالی

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمه افزود: امید می‌رود با ساخت این‌چنین مستندهایی، گامی مؤثر در معرفی هنر و صنایع‌دستی این منطقه و ایجاد اشتغال پایدار برداریم.

محمودی فرد در ادامه گفت: تلاش داریم با آموزش هنر‌های اصیل این منطقه، چون کلاه کرکی، چرم‌دوزی، پارچه‌بافی، چولی بافی و رودوزی‌های سنتی و نسبت به ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی اقدام نماییم.

کلاه کرکی، کلاهی از جنس کرک است که به دلیل داشتن حفاظ روی گوش در اصطلاح محلی به کلاه گوشی نیز معروف است. این هنر از هنر‌های دستی خاص و کهن شهرستان‌های گرمه است که ماده اولیه آن کرک بز بوده و به‌صورت کاملاً خام و خود رنگ استفاده می‌شود.

مراحل بافت آن بسیار ساده بوده و بدون دخالت هیچ‌گونه ماشین یا ابزار خاص، تنها توسط ۵ عدد میل چوبی بافته می‌شود. از خواص منحصربه‌فرد آن غیرقابل‌نفوذ بودن در برابر سرما، نم و رطوبت است که باعث شده تا کنون کاربرد خود را حفظ نماید.

انتهای پیام/ه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.