سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکسیناسیون بیش از ۵۱۱ هزار رأس دام در برابر تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از واکسیناسیون بیش از ۵۱۱ هزار رأس دام سبک و سنگین در برابر بیماری تب برفکی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در ۸ ماهه امسال ۵۱۱ هزار و ۷۴ رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان واکسینه شده اند.

او افزود: طی ۸ ماهه امسال ۴۸۴ هزار و ۱۴۹ رأس گوسفند و بز و ۲۶ هزار ۹۲۵ رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند که ۹۹ درصد مایه تأمین شده برای دام سبک از اعتبارات سازمان دامپزشکی بوده و با اولویت واکسیناسیون دام‌های عشایر تأمین و به صورت کاملا رایگان تزریق شده است.

اصغرزاده اظهار کرد: در حال حاضر نیز ۴۸۰ هزار دُز واکسن جدید با همکاری سازمان دامپزشکی از اعتبارات کشوری سازمان و بخشی از آن از اعتبارات داخلی استان تهیه و بین شبکه‌های دامپزشکی جهت واکسیناسیون دام سبک توزیع شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: در خصوص واکسیناسیون دام سنگین با توجه به اینکه تأمین و تزریق واکسن در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی بر عهده دامداران است، حدود ۲۸ درصد از دام‌های مایه کوبی شده توسط بخش خصوصی و دامداران مورد واکسیناسیون قرار گرفته و بقیه از طریق اعتبارات داخلی اداره کل دامپزشکی استان در واحد‌های روستایی – عشایری به صورت رایگان تزریق شده اند.

او عنوان کرد: با توجه به اینکه واکسن تب برفکی ایمنی دائمی در دام ایجاد نمی‌کند بر اساس نوع واکسن مصرفی نیاز است که هر ۴ الی ۶ ماه واکسیناسیون یادآور در دامداری انجام شود و با توجه به اینکه واکسن‌ها دارای سویه‌های مختلفی هستند ایمنی ایجاد شده حداکثر ۷۰ درصد است و خطر درگیری حتی در گله واکسینه وجود دارد.

انتهای پیام/ ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.