سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کسانی در مذاکرات وین پیروز می‌شوند که تخصص و تعهد داشته باشند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: مذاکره یک نبرد فکری است و در این نبرد فکری کسانی پیروز می‌شوند که تخصص و تعهد داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید: دغدغه و تعهد به کشور و تلاش برای تأمین منافع ملی، یک رکن بزرگ و اساسی برای پیشبرد مقاصد کشور از سوی تیم مذاکره‌کننده است که خوشبختانه در چند ماه گذشته این رویکرد در تیم مذاکره کننده ایرانی بسیار برجسته و قابل ملاحظه بوده است. ضروری است که در حین مذاکره، تفکر تیم مذاکره کننده در اوج فعالیت باشد تا بتواند متناسب با شرایط جدید گفت‌وگو کند و مقاصد کشور را پیش ببرد. این ویژگی به خوبی در تیم مذاکره کننده وجود دارد و امید است تا انتها در همین مسیر قدم بردارند.

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیئت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا عصر دوشنبه هشتم آذر ماه برگزار شد.

به گفته کارشناس مسائل بین الملل، تیم مذاکره کننده به خوبی درک کرده که طرف مقابل هم نقطه ضعف‌هایی دارد و باید با دست برتر و از موضع بالا وارد مذاکرات شد. تیم مذاکره کننده قبلی، با تمام وجود معتقد به قدرت طرف مقابل بوده و در آن‌ها هیچ نقطه ضعفی نمی‌دیدند از همین جهت هیچ توانمندی و قابلیت‌های داخلی را هم مد نظر قرار نمی‌دادند به همین خاطر همواره طرف غربی از موضع بالاتر به کشور و مذاکرات نگاه می‌کرد.

علی باقری رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران پس از نشست روز دوشنبه ایران و ۱+۴ در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز دو دستور کار داشتیم، یکی درباره وضعیت اجرای برجام و دیگری چشم انداز اعضا به وضعیت پیش رو به ویژه مذاکرات بود. هر کدام از کشورها دیدگاه خود را بیان کرد و ایران هم تصریح کرد که عامل وضعیت کنونی اقدام آمریکا در نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج از برجام است و سایر اعضا هم بر این موضع تاکید داشتند.

کارشناس مسائل بین الملل همچنین گفت: تیم فعلی با بی اعتمادی به غرب وارد مذاکرات شده و از داخل کشور هم توسط مردم حمایت می‌شود؛ جوانانی هستند که تخصص آن‌ها از بسیاری از افراد با تجربه بیشتر است و همین تخصص و توانمندی در نهایت منجر شده است که تقریبا خیال مردم از جهت مذاکرات راحت شود. تاکنون طرف مذاکره بر روی نیاز ایران به مذاکره به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مانور می‌داد، اما در ماه‌های گذشته با گره نخوردن نتیجه مذاکرات و معیشت مردم، دست دشمن از این مسئله کوتاه شده و دیگر نمی‌تواند با اهرم‌های اقتصادی کشور را تحت فشار قرار بدهد. در شرایط فعلی پیروزی و شکست در مذاکرات برای ما یکسان است چراکه اقتصاد و سیاست کشور بدون ارتباط با غرب هم مسیر خود را طی کرده است؛ از لحاظ هسته‌ای تا جایی دستمان پر است که طرف غربی زمین‌گیر شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.