سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید بیش از ۱۵ هزار متر مربع فرش دست بافت در استان همدان

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۵ هزار و ۱۸۰ متر مربع فرش دست بافت در استان تولید شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، آقایار فراش، رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: ۶۱ هزار و ۷۷۷ بافنده در سطح استان همدان وجود دارد که زمینه بیمه شدن واجدان شرایط فراهم شده است.

او افزود: از ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۱۸۰ متر مربع فرش توسط قالیبافان استان تولید شده است که در این زمینه شهرستان تویسرکان بیشترین آمار تولید را دارد.

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان همدان افزود: ۵۱ هزار و ۱۱۳ مجوز مشاغل خانگی مستقل برای بافندگان فرش و همچنین ۸۶ مجوز مشاغل خانگی پشتیبان صادر شده است.

فراشی عنوان کرد: تولیدکنندگان شاخص همدان به عنوان پشتیبان، بافنده‌ها را در زیر مجموعه خود مدیریت کرده و سفارش بافت انواع فرش را به آن‌ها می‌دهند.

او همچنین به حمایت‌های سازمان صمت از فعالان این هنرصنعت اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال ۲۸۱ بافنده برای دریافت تسهیلات به بانک‌های رفاه و توسعه تعاون معرفی شده‌اند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان همدان به موضوع آموزش بافندگان نیز اشاره کرد و افزود: به منظور به روزرسانی اطلاعات بافندگان و جذب علاقه‌مندان به این رشته ۶۲۱ میلیون تومان در سال جاری برای آموزش اختصاص یافته است.

فراشی با اشاره به قدمت و مرغوبیت فرش دستباف همدان در بازار‌های جهانی گفت: حفظ نقشه‌های با اصالت و ترویج بافت دوباره این طرح‌ها موجب رونق صادرات این محصول می‌شود.

او طرح و نقشه‌های بومی و محلی را سرمایه‌های بزرگ دانست و گفت: با شناخت و معرفی گذشته فرش، نقشه راهی برای بافنده‌های جدید ارائه خواهیم داد.

ماهیی درهم، هراتی، انجلاس، جوزان، عشوند، گل حیدر و سالاری برخی از نقشه‌های بومی فرش دستباف همدان هستند.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.