سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اشتراک صدها دختر افغان در امتحان ورودی مکاتب افغان_ترک در کابل

در حالی که مکاتب دخترانه دولتی و خصوصی به دستور طالبان تعطیل است، صدها دختر افغان در امتحان ورودی مکاتب بین‌المللی افغان-ترک در کابل شرکت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،رضا پارسا، یکی از مسئولان مدرسه افغان-ترک گفت که حدود ۳۵۰۰ دانش آموز در امتحانات ورودی بسیار رقابتی برای مکاتب افغان-ترک شرکت کردند که حدود ۴۰ درصد آنها را دختران تشکیل می‌دهند.

چانگز ایدمیر؛ مسئول امور آموزش در سفارت ترکیه در کابل در یک کنفرانس خبری به مناسبت برگزاری این آزمون ورودی گفت: «ما می‌خواهیم همه دختران تحصیل کنند. این خواست رئیس جمهور و دولت ما و افغان‌ها است.»

مکاتب متوسطه دخترانه بالاتر از کلاس ششم در افغانستان هنوز در بیشتر ولایت‌ها باز نشده اند.

طالبان که تحت فشار شدید جامعه جهانی برای ادامه تحصیل دختران قرار دارد، وعده داده است که بزودی دستورالعملی برای مکاتب دخترانه نشر کرده و اجازه تحصیل به دختران را می‌دهد. اگرچه در پنج ولایت عمدتا در شمال کشور، مکاتب متوسطه دخترانه باز شده‌اند. در هرات نیز مدارس متوسطه دخترانه با تلاش انجمن معلمان و مردم بازگشایی شد که پس از یک هفته، مسئولان محلی طالبان آن‌ها را دوباره تعطیل کردند.

مکاتب افغان-ترک جزو مکاتب برتر در افغانستان به حساب می‌آیند و پذیرش آنها بسیار رقابتی است.

بیش از بیست مکتب و نهاد آموزشی پسرانه و دخترانه در مقاطع تحصیلی ابتدایی تا متوسطه در نقاط مختلف افغانستان با عنوان «افغان – ترک» در شهرهای مزارشریف، هرات، شبرغان، کابل، قندهار و جلال آباد فعالیت دارند. این مکاتب از زیر مجموعه معارف دولت ترکیه است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.