سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مراقب رفتار‌های هیجانی در حراج جمعه باشید

یک روانشاس اجتماعی گفت:بلک فرایدی حراجی است که به خوبی می‌تواند نشان دهنده تاثیر پذیری افراد از یکدیگر در خرید‌های دسته جمعی باشد.

منصوره نیکوگفتار عضو هیات علمی دانشگاه و روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،درباره تحلیل رفتار افراد در حراج بلک فرایدی و علت فاصله گرفتن حراج در ایران به معنای واقعی آن توضیحاتی داد.

بلک فرایدی چیست و اولین بار در کجا کلید خورده است؟

نیکوگفتار اظهار کرد: بلک فرایدی آخرین جمعه ماه نوامبر و شروع مراسم خرید برای کریسمس است که اولین بار در آمریکای شمالی پا گرفت و مانند بسیاری ازاتفاقاتی که در آمریکا کلید می‌خورد سایر کشور‌ها را نیز به تدریج تحت تاثیر قرار داد و در هر کشور نوعی از آن پیاده شد.

این روانشناس اجتماعی گفت: بلک فرایدی در آمریکا آن چنان محبوب است که فروشگاه‌ها از ساعت ۴ صبح کارشان رو شروع می‌کنند، مردم از نیمه شب پشت در فروشگاه‌ها صف‌های فشرده‌ای می‌بندند و حتی گاهی تراکم جمعیت باعث شکسته شدن در فروشگاه می‌شود.

وی ادامه داد: در بلک فرایدی مردم اجناس مورد نیازشان را تا حدود ۸۰ درصد زیر قیمت اصلی می‌خرند که باعث خالی شدن انبار فروشگاه‌ها البته با سودی کمتر می‌شود و آن چه موجب می‌شود بلک فرایدی در کشور‌های غربی جذاب و پرمخاطب باشد تخفیف‌های واقعی و حراج صادقه
است.

مصداق بلک فرایدی در کشور ما چیست و چرا حراج‌های ما معنی واقعی را ندارند؟

نیکوگفتار تصریح کرد: نسخه وطنی بلک فرایدی چندسالی است که در ایران اجرا می‌شود، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حراج‌ها ساختگی، جعلی بودن تخفیف و عرضه اجناس به اصطلاح بی کیفیتی است که روی دست فروشندگان مانده است.

این روانشناس اجتماعی افزود:از سویی چند هفته مانده به نوروز تقریبا مصداق بلک فرایدی در کشور ما است، زیرا خرید‌ها برای عید نوروز در این زمان شروع می‌شود، اما با این تفاوت که اجناس با بالاترین قیمت و کمترین کیفیت به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی گفت: از موضاعاتی که حراج را در کشور ما خصوصا در سال‌های اخیر از معنای خود تهی کرده افزایش روحیه فرد گرایی در جامعه و حس ناامنی اجتماعی است.

نیکوگفتار بیان کرد: این باعث تمرکز بیش از حد افراد در صنف‌های مختلف روی خودشان شده به طوری که سعی می‌کنند تا حد ممکن به دنبال کسب نفع بیشتر بوده و زودتر به موفقیت‌های مادی رسیده و در رده‌های بالاتر اقتصای قرار گیرند.

آیا الگوی رفتار افراد در بلک فرایدی تغییر می‌کند؟

این روانشناس اجتماعی تصریح کرد: قطعا رفتار مصرف کننده تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد. منظور از رفتار مصرف کننده گرایش خرید آن‌ها است که نه تنها به طور انفرادی صورت می‌گیرد بلکه می‌تواند تحت تاثیر افکار و تمایلات گروه نیز قرار گیرد. بلک فرادی مصداقی از یک خرید گروهی و لحظه ای است.

وی ادامه داد: عملکرد ما هنگامی که تنها خرید می‌کنیم نسبت به زمانی که با جمع دوستان یا خانواده به خرید می‌رویم، متفاوت است. با بررسی رفتار مصرف کننده می‌توان به جمع بندی دقیقی از بازار‌های هدف رسید و روند بازار در آینده را پیش بینی کرد. همین طور اعتماد سازی یکی از مولفه‌های کلیدی در یک بیزینس موفق است. چیزی نمی‌توان که در بازار‌های ایرانی خصوصا در سال‌های اخیر نشانی از آن پیدا کرد.

نیکوگفتار گفت:رفتار ما در گروه از یک ریخت شناسی متفاوتی برخوردار است. یعنی زمانی که در جمع هستیم در اثر همنوایی با دیگران رفتار آن‌ها را تقلید کرده و ترجیح می‌دهیم با جمع همراه شویم.

این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: بخشی از پیامد‌های همنوایی با گروه می‌توان صورت آسیب زایی داشته باشد. برای مثال هنگام خرید گروهی انتخاب دیگران می‌تواند روی خرید ما تاثیر بگذارد و کالایی را تهیه کنیم که مورد نیازمان نبوده، در نتیجه بعدا از خرید آن پشیمان شویم.

وی گفت: در نمونه‌های وطنی و اورجینال بلک فرایی می‌شود همنوایی با گروه را مشاهده کرد به طوری که شاهد بروز رفتار‌های لحظه ای، خارج از اراده، کنترل و شناخت شخص متاثر از انتخاب دیگران هستیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
یک هموطن
۰۸:۱۸ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
این چ مسخره بازیه ایی هست ،مگه کشورهای دیگه از ما تقلید میکنن که شماها از اونا تقلید میکنید.چقدر بار منفی داره این کلمه "بلک فرایدی".خوب کلمه بهتری بکار ببرید .مثلا بگویی،"جمعه خرید ".کلمه بلک فرایدی ،ب ادم حس بدی میده ،تقلید نکنید ،کلمه بهتر استفاده کنید ،که ی کم شاد باشه،جمعه ها خودش دلتنگ وسیاه هست،اینا هم بدترش میکنه ،بگیم جمعه های صورتی ،جمعه های سبز و........،حتما باید هر غلطی که امریکایی ها میکنن ،ما هم بکنیم .غربزده بودن هم حدی داره .
ناشناس
۰۲:۴۰ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
والا بنده حدود سه ماه هستش که دارم قیمتای لبتابو رسد میکنم لبتابی که تا سه روز پیش میدادن 28تمان تو این تخفیفاشون قیمتشو بردن بالا یه چیزی بالاتر تز قیمت همیشگیشونم گذاشتنش حدود 29/600 میدادنش مربوط به دیجی کالا هستش از نظر من باید دیجی کالا به اختیار خودش رها نشه که هر قیمتی دوس داشت بفروشه بابد رسد بشن دلیل نمیشه اینم یکی دو سال دیگه شاخ میشه برامون قیمتارو میبرن بالا طرف بازاری هم میبینه اینا قیمتاشون بالاس قیمتای خودشونو میبرن بالا خدارو خوش نمیاد .سه روزه مدام تبلیغات میدن جنسو قیمت بالا گذاشتن تخفیفم دادن نکه ندادن ولی به دو روز قبل برگردین قیمتا یی که با تخفیف زدن یه عده هموناس یه عده هم تازه بیشتر خستش ازشون دو روز پیشو هم نمیخاد برین همین پنجشنبه رو برین ببینین
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
ما هم سه ماه مونده به عید نوروز حراج وسایل و لباس و کالا و.. داریم
ثاقبه
۲۲:۱۶ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
فکر نمی‌کردم مردمان امپراطوری و تمدن بیش از هفت هزارساله اینقدر خالی شده باشند که حتی چهارماه قبل از سال نو خودشون به تقلید از بربرها جمعه‌ی سیاه راه بندازن!!! بابا‌ا‌ا‌ا اونا نزدیک پایان سالشونه شما چتونهههه؟؟!! چی به سر شماها اومده؟؟؟!!!
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
فقط اون تیکه که گفته موقع نوروز همه‌چیز گرون‌تر و بی‌کیفیت‌تر میشه
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
اين رفتار ها چيه
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
بهتر است که حقوق ها را در آذرماه چند روز زودتر پرداخت شود و فروشگاه ها یک حراج" یلدای خوشمزه" راه بیندازند.
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
بلک فرایدی را وارد فرهنگ ما میکنید بدون تنکس گیوینگ شام بوقلمون. این آقازاده های ژن درست از فرنگ برگشته چرا غلط غلوط آموخته هایشان را از غرب، وارد فرهنگ ما میکنند .
نوری
۱۵:۰۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
سلام..این رفتار در خرید فروشگاهی کاملا قابل شهود هست