سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنگ خطر بالاترین آمار تصادفات در سمنان کی خاموش می‌شود؟

در حالی هرساله ۱۲ هزار تصادف در استان سمنان رخ می‌دهد که راه چاره‌ای برای آن تدبیر نمی‌شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، به طور قطع در جامعه شاهد آن هستیم که با وجود آمار بسیار بالا و تکان دهنده فوتی‌های روزانه در تصادفات جاده‌ای، هیچ اعتنایی به این آمار بالای تلفات نمی‌شود، اما آمار تلفات بیماران مبتلا به کرونا به‌شدت باعث ایجاد ترس و وحشت در بین مردم شده است که در پس آن مسئولان نیز برای کنترل این آمار تلاش می‌کنند، اما برای حوادث جاده‌ای چطور؟ آیا نمی‌توان با مطالعات میدانی راه چاره‌ای برای کاهش آمار تصادفات و جان باختگان ناشی از آن اندیشید؟

تصادف از معضلات مهم بهداشت عمومی در جهان است، امروزه تعداد تصادفات جاده‌ای در کشور ما رو به افزایش است و در نتیجه خسارت‌های مالی ناشی از آن‌ها که بر خانواده‌ها و دولت تحمیل می‌شود بسیار بالا بوده و با توجه به اینکه خسارت‌های مالی، جانی، روانی و اجتماعی در مواردی غیرقابل جبران می‌باشد ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت تصادفات رانندگی راه کار‌های موثری به اجرا گذارده شود.

عوامل موثری در بروز این حوادث دخیل هستند درچهار عنوان کلی به انسان، وسیله نقلیه، عامل طبیعی و عامل راه تقسیم می‌شوند که هر کدام از این عوامل هم زیربخش‌های گوناگونی را در برمی گیرد.

گستره جاده‌های سمنان به اندازه جاده‌های ۶ استان کشور است و این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع، به لحاظ وسعت رتبه ششم کشور را دارد.

براساس گزارش‌ها، ۳۰ کیلومتر آزادراه، ۶۶۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۴۶ راه اصلی، ۵۶۴ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۱۳۷ راه روستایی در استان سمنان وجود دارد و به واسطه همجواری استان با هشت استان کشور و قرارگیری در مسیر زائران علی ابن موسی الرضا (ع) و حجم ترددها، توجه به ایمنی راه‌های استان امری ضروری است.


بیشتر بخوانید: طرح جامع نظارت بر ایمنی راه‌ها و محورهای مواصلاتی سمنان تدوین شود


به گفته استاندار سمنان؛ این استان بالاترین آمار تصادفات را در کشور به خود اختصاص داده، اما علت وقوع این تصادفات در جاده‌های استان سمنان چیست و چگونه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟ عوامل موثری در بروز این حوادث دخیل هستند درچهار عنوان کلی به انسان، وسیله نقلیه، عامل طبیعی و عامل راه تقسیم می‌شوند که هر کدام از این عوامل هم زیربخش‌های گوناگونی رادر برمی گیرد که در ادامه به بررسی علل وقوع سوانح رانندگی در راه‌ها و معابر استان سمنان می‌پردازیم.

کارشناسان پلیس راه معتقدند، خستگی رانندگان به دلیل طولانی و کویری بودن محور‌های ارتباطی استان و یکنواختی محور‌ها از جمله اصلی‌ترین دلایل فراوانی بالای واژگونی‌ها در محور‌های پرتردد ششمین استان پهناور کشور است.

جاده‌های استان سمنان بوی مرگ می‌دهد

بر اساس گزارش پلیس راه استان در ۷ ماهه نخست سال جاری، شاهد کاهش ۶ درصدی فوتی‌های تصادفات در راه‌های استان بودیم، اما همچنان جاده‌های استان بوی مرگ می‌دهد و ضرورت دارد به منظور کاهش تصادف جرحی و فوتی در محور‌های مواصلاتی استان سمنان رفع نقص نقاط حادثه خیز، تکمیل راه‌ها وایجاد استراحتگاه‌های بین راهی مورد توجه قرار بگیرد.

سرهنگ کبیری رئیس پلیس راه استان سمنان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در مجموع در ۷ ماهه امسال، ۱۴۷ نفر در راه‌های استان فوت شدند که ۹۳ نفر از این افراد در دَم در صحنه، ۶ نفر در حین انتقال و مابقی در مراکز درمانی فوت کردند.

رئیس پلیس راه استان سمنان تشریح کرد: عدم توجه به جلو با ۶۴ درصد، بیشترین فراوانی را از نظر علت تصادفات در راه‌های استان در ۷ ماهه امسال به خود اختصاص داده است.

سرهنگ کبیری ضمن بیان اینکه تعداد کل تصادفات در راه‌های استان (فوتی، جرحی و خسارتی) در ۶ ماهه نخست سال جاری، نسبت به سال قبل، یک درصد کاهش داشته است، ابراز داشت: ۴۶ درصد تصادفات با ۶۰ نفر فوتی در راه‌های برون شهری استان در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰، به دلیل واژگونی اتفاق افتاده است که عمده علت آن نیز خستگی و خواب آلودگی است.

پنج محور پرتصادف استان سمنان در انتظار ایمن‌سازی

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: پنج محور ارتباطی در نقاط مختلف استان پرتصادف و حادثه‌خیز محسوب می‌شود که باید تکمیل و یا ایمن‌سازی شود.

سرهنگ تقی کبیری ابراز داشت: تکمیل جاده نظامی سمنان، محور سمنان-فیروزکوه، سمنان به سرخه، ۳۰ کیلومتر انتهای شرقی استان از عباس آباد تا کاهک، و تکمیل و راه اندازی ۱۰ کیلومتر در دست احداث محور دامغان- جندق از جمله انتظارات پلیس راه استان برای کاهش تصادفات است.

رئیس پلیس راه استان سمنان بیان کرد: ۱۹ نقطه حادثه خیز، ۲۴ نقطه پر تصادف در محور‌های مواصلاتی استان سمنان وجود دارد.

تامین اعتبار ۷۰ میلیارد ریالی برای رفع خطر جاده‌های غرب استان سمنان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان گفت: ۷۰ میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات ملی برای رفع خطر نقاط حادثه‌خیز جاده‌های غرب استان تامین شد.

احسان منصورکیایی ابراز داشت: ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا کنون برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز هزینه شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان تصریح کرد: برای حذف اساسی خطر در هر نقطه حادثه خیز، ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رفع نقص سه نقطه حادثه‌خیز شرق استان سمنان در دستور کار مسئولان

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان گفت: سه نقطه از پنج نقطه حادثه خیز شرق استان با تکمیل محور‌های جدید درحال ساخت، ایمن سازی و رفع خطر می‌شود.

امیر عمیدی اضافه کرد: پنج نقطه حادثه‌خیر استان سمنان مربوط به شرق این استان است و برای تمام نقاط پرتصادف شرق استان به وسیله مشاور مطالعات انجام و آشکارسازی شد.

وی ادامه داد: با تکمیل باند جدید محور شاهرود-آزادشهر، نقطه حادثه خیز این محور به صورت کامل ایمن سازی می‌شود.

در واقع حوادث جاده‌ای و خسارت‌های ناشی از آن موضوعی ملی است که باید با نگاهی خاص به آن توجه شود، زیرا ادامه این روند افزون بر اینکه موجب مرگ یا معلولیت افراد زیادی در جامعه می‌شود، هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای کشور دارد.

توسعه گردشگری جاده‌ای ، ظرفیتی مغفول در استان سمنان

محور‌های ارتباطی سمنان با چشم انداز‌هایی دلنواز و برخورداری از تعداد قابل توجهی کاروانسرا، بنای تاریخی و طبیعت بکر، ظرفیتی اقتصادی، اما مغفول برای توسعه استان از مسیر گردشگری است.

یکی از بخش‌های ممتاز برای توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در هر منطقه زیرساخت جاده‌ای است که سمنان با قرار گرفتن در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور از استان‌های ممتاز در این بخش به شمار می‌رود.

اکنون بیش از ۲۵ کاروانسرا تاریخی به جامانده از دوران حکومت صفویه در محور‌های ارتباطی استان سمنان شناسایی شده که امید می‌رود با بازسازی این بنا‌های تاریخی و واگذاری به بخش خصوصی و هم چنین ایجاد مراکز بین راهی برای استراحت رانندگان، علاوه بر جذب گردشگران و توسعه گردشگری، شاهدکاهش آمار تصادفات در جاده‌های استان باشیم.

به هر حال چند وقت دیگر تب و تاب اخبار کرونا و تلفات ناشی از ویروس به پایان می‌رسد، اما باید پرسید که تلفات ناشی از سوانح رانندگی نیز به پایان خواهد رسید؟! و اینکه آیا مردم مانند جدی گرفتن ویروس کرونا، رعایت نکات ایمنی در حین رانندگی را نیز جدی می‌گیرند یا خیر؟

گزارش از زینب حیدری

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.