سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آشفتگی مکرون از موج اعتراضات در جزایر تحت الحمایه فرانسه

رییس جمهور فرانسه معتقد است ادامه محدودیت‌های کرونایی در گوادلوپ موجب افزایش تنش‌ها و موج خشونت‌ها در این جزیره شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتصاب عمومی در جزیره گوادلوپ روز گذشته وارد دومین هفته خود شد. مهاجمان و معترضان با حمله به فروشگاه‌ها و مراکز خرید و شکستن شیشه‌ها اقدام به غارت اموال آن‌ها در طول شب می‌کنند.

ساعاتی قبل از اینکه امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه با قانونگذاران مجمع الجزایر کارائیب در پاریس درباره بحران فعلی در این جزایر مذاکره کند اخباری مبنی بر افزایش تنش‌ها و اعتراضات در مارتینیک از دیگر قلمرو‌های فرانسه در فاصله ۱۹۰ کیلومتری جنوب گوادلوپ منتشر شد.

مقامات فرانسه معتقدند واکسیناسیون اجباری در این جزایر موجب خشم عمومی مردم شده است. مردم جزیره گوادلوپ از نسل بردگانی هستند که در اوایل قرن بیستم در مزارع نیشکر تحت استعمار فرانسه کار می‌کردند.

پاملا اوبرتان، کارشناس علوم سیاسی در گوادلوپ در این باره می‌گوید: ما از نسل بردگان هستیم و کنترل بر بدن و سلامتی مان در این شرایط برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. ما هنوز هم تحت یک سری آزمایشات شیمیایی هستیم.

کشاورزان و کارگران در گوادلوپ و مارتینیک برای چندین دهه است که در معرض یک آفت کش شیمیایی خطرناک به نام کلردکون قرار دارند که مقامات می‌گویند برای پرورش درختان موز ضروری است.

رسانه‌های فرانسوی در سال ۲۰۱۸ به نقل از امانوئل مکرون اعلام کرد استفاده از این آفت کش یک رسوایی زیست محیطی بزرگ است.

قرار گرفتن در معرض این آفت کش بسیار سمی در سال‌های اخیر موجب رواج انواع سرطان در هر دو جزیره تحت استعمار فرانسه شده است. فرانسه تا به حال صد‌ها افسر امنیتی و پلیس‌های کماندو رو برای سرکوب معترضان به جزیره گوادلوپ اعزام کرده است.

استفاده ابزاری فرانسه از مردم سیاه پوست این دو جزیره باعث بی اعتمادی آنها به پاریس شده است. از همین روی،  مردم معتقدند استفاده از واکسن کرونا فریبی دیگر برای آزمایش های جدید فرانسه بر روی بدن آنهاست. اجباری شدن واکسن در این جزایر موجب بروز موج خشم و اعتراضات گسترده و غارت و به آتش کشیدن اماکن عمومی شده است. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.