سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرم کردن خانه ها با گِل همدلی/ بام اندود، سنتی قدیمی که بوی همیاری می دهد

سنت بام اندود کردن خانه‌ها در خراسان جنوبی با هدف جلوگیری از ورود سرما و باران به خانه‌ها و افزایش همکاری مردم انجام می‌شود.

به  گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در زمان‌های قدیم، سنن مختلفی در خراسان جنوبی وجود داشته است که در هر کدام به طرق مختلف، دل‌های مردم به یکدیگر نزدیک و حس همکاری بین آنان بیشتر می‌شد.

بام اندود یکی از سنت‌های قدیمی در شهرستان خوسف است که هر ساله همزمان با آغاز فصل سرما در این شهرستان انجام می‌شود و مردم برای انجام بام اندود با یکدیگر همکاری می‌کنند.

دلیل انجام این عمل نیز محافظت کردن خانه در فصل زمستان از نفوذ سرما و باران به داخل خانه‌ها از طریق دیوار‌ها و سقف است.

گرمای خانه ها با همکاری دوستان

یکی از مردمان شهرستان خوسف می‌گوید: همه ساله در آستانه فصل زمستان مردم دور یکدیگر جمع می‌شوند و بام خانه‌ها را با گِل، رس و کاه می‌پوشانند.

او ادامه می‌دهد: این کار به منزله ایزوگام کردن پشت بام خانه هاست و هر خانه باید پس از گذشت ۲ الی ۳ سال، مجددا بام اندود شود تا در برابر سرما و باران حفظ شود.


بیشتر بخوانید


این شهروند خوسفی بیان می‌کند: این سنت از قدیم در شهرستان خوسف وجود داشته است و مردمی که خانه‌های قدیمی دارند، سقف خانه‌ها را بام اندود می‌کنند.

او عنوان می‌کند: از جمله زیبایی‌های این سنت آن است که همگان دور همدیگر جمع می‌شوند و به کار بام اندود کردن خانه‌ها مشغول می‌شوند.

این شهروند خوسفی ادامه می‌دهد: پس از اینکه بام اندود کردن یک خانه به اتمام رسید، محفوظ کردن سایر خانه‌ها آغاز می‌شود و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه خانه‌های قدیمی که نیاز دارند، بام اندود شوند.

شعر خوانی، بام اندود خراسان جنوبی را متمایز کرده است

برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی چند سال قبل در این خصوص گفته بود: بام اندود از مراسم سنتی خراسان جنوبی است که بیشتر در نقاط روستایی استان هنوز اجرا می‌شود.

او افزود: جلوگیری از نفوذ باران به داخل خانه به علت حالت صیقلی شکل خاک و گِل روی پشت بام، جلوگیری از ورود گرمای شدید به درون خانه در تابستان و سرما در فصل زمستان از مزایای استفاده از بام اندود برای خانه‌های کاهگلی و برخی خانه‌های آجری است.

برآبادی اظهار کرد: در خانه‌های گاهگی وآجری به دلیل اینکه بخشی از بام خانه به وسیله باران و برف همه ساله تخریب می‌شود مردم با روکش کاه گِل نسبت به مرمت بام خود اقدام می‌کنند تا از خطر نفود باران در فصل زمستان به داخل خانه در امان باشند.

بام اندود در روستا‌های بیشتر مناطق کشور انجام می‌شود، ولی خواندن موسیقی و شعر‌های محلی، مراسم بام اندود خراسان جنوبی را نسبت به سایر مناطق کشور متمایز کرده است.

انتهای پیام/ س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.