سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیوه نامه‌ جهانی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا نداریم

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: به دلیل نبود شیوه نامه‌ جهانی برای تزریق دوز سوم، شرکت‌ها بر اساس واکسن‌هایی که در دسترس دارند، واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در برنامه‌ریزی‌هایی که برای واکسیناسیون داریم دز دومی که برای افراد تجویز می‌شود، یادآوری کننده ایمنی است تا بالانس روبه افزایش را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه با دریافت دو دز از واکسن، افراد به حداکثر ایمنی دست پیدا می‌کنند، افزود: کم‌کم ایمنی شروع به افول می‌کند. میزان افول ایمنی بر اساس سیستم ایمنی افراد متفاوت است.

صالحی ادامه داد: در افراد مسن و کسانی که درجاتی از نقص سیستم ایمنی دارند، این افول سریعتر اتفاق می‌افتد اما در افراد جوان و بالغین سالم این روند دیرتر است، بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ترتیبی اتخاذ شد تا دوز سوم و حتی ممکن است در آینده دوز چهارم را هم انجام دهیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: بسیاری از کشور‌ها به این فکر هستند که دوز‌های بعدی را به گونه‌ای طراحی و دیزاین کنند که تغییرات جدید در آن‌ها اعمال شود، شاید نیازی به پیگیری هر چند ماه یک بار واکسیناسیون در افراد وجود داشته باشد.

او با اشاره به اینکه از دوز دوم به بعد هر تعداد دوز واکسن که قرار است تزریق شود، دوز بوستر است، گفت: سوش‌های جدید ممکن است نیاز به ایمنی زایی ایجاد کند، با این حال شیوه نامه‌ جهانی برای دوز سوم نداریم و شرکت‌ها بر اساس واکسن‌هایی که در دسترس دارند واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

صالحی گفت: کشور‌ها سطح ایمنی خودشان را اندازه‌گیری می‌کنند و در نهایت پیشنهاداتی را به صورت دستوری مطرح می‌کنند. این امر بر اساس مطالعات متقن علمی نیست، این پیشنهادات بیشتر بر اساس شرایط کشور‌هاست. ۳ تا ۴ ماه در افراد مسن یا دچار نقص ایمنی، زمان مناسبی است که می‌توان دوز سوم را تزریق کرد و لذا سایر افراد بعد از شش ماه می‌توانند واکسیناسیون خود را دنبال کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: واکسن کرونا ، بوستر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.