سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندپی:

پزشکان کشور را دو دستی تقدیم سایر کشورها کرده‌ایم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است در کشور با کمبود پزشک مواجه نیستیم بلکه توزیع نامناسب و عدم حمایت از پزشکان منجر به مهاجرت آنها می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، علت کمبود پزشک در کشور را توزیع نامناسب آن در سطح کشور و مهاجرت پزشکان می‌داند.

سرانه پزشک در ایران به گونه‌ای است که به ازای هر ۱۰ هزار نفر در کشور تنها ۱۱ پزشک وجود دارد که بسیار کمتر از دیگر کشور‌هایی مثل مغولستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و عربستان است.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود پزشک در مناطق محروم کشور گفت: ۴۵ درصد جراحان مغز و اعصاب ما در پایتخت قرار دارند، ولی توزیع پزشکان متخصص ما نامناسب بوده است. ما پزشکان را در شرایط بسیار بد اقتصادی کشور تربیت می‌کنیم برنامه‌ای برای نگهداری و توزیع عادلانه آن‌ها نداریم و آن‌ها را مستقیما تقدیم کشور‌های خارجی می‌کنیم و خیلی از این پزشکان ما در کمتر از ۲ ماه از کشور‌های خارجی پذیرش می‌گیرند.

ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی نیز در شهریور ماه ۱۴۰۰ درباره مهاجرت پزشکان گفته بود در یکسال گذشته میزان درخواست برای مهاجرت و آن مراحل قانونی‌ای که باید در سازمان نظام پزشکی طی شود، افزایش داشته است. پزشکان برای مهاجرت باید از سازمان نظام پزشکی مدرکی را به نام گود استندینگ بگیرند که این درخواست رو به افزایش است و در یک سال سه هزار درخواست به سازمان ارسال شده است.

بند پی با اشاره به اینکه در سال ۹۹، ۹۰۰ استاد و هیات علمی از کشور مهاجرت کرده اند اضافه کرد: آنچه کشور ما را تهدید می‌کند کرونا و تحریم نیست بلکه خروج نخبگان از کشور است. تربیت یک پزشک در کشور بین ۷۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای وزارت بهداشت هزینه دارد، افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت جذب پزشکان عمومی یعنی افزایش هزینه و مهاجرت بیشتر پزشکان.  

به گفته‌ی این نماینده مجلس، خیلی از پزشکان ما دیگر کار پزشکی نمی‌کنند، زیرا در آشفته بازار فعلی کشور درآمد شغل‌های کاذب خیلی بیشتر از درآمد پزشکی است که چندین سال تحصیل کرده است. ما سقف درآمد ۳۰ میلیونی برای پزشکانی که صبح و شب در مطب و شب در بیمارستان کار می‌کنند تعیین کرده ایم. این راه درستی نیست.

بندپی معتقد است کشور‌های غربی برنامه‌هایی برای جذب نخبگان در کشورهایشان دارند. در کشور‌های همسایه پزشکان هیات علمی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار درآمد دارند، ولی در کشور ما زیر هزار تا ۵۰۰ دلار به هیات علمی درآمد می‌دهیم و عقل سلیم حکم می‌کند که انسان به سمت شرایط بهتر برود و وقتی این شرایط بهتر در کشور فراهم نباشد نخبگان کشور را ترک می‌کنند.  

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
اولا این پزشکان با مدارک فارغ التحصیلی ایران به راحتی در اروپا و آمریکا نمیتوانند مشغول بکار شوند بلکه مستلزم طی مجدد دوره چند ساله و امتحان مجدد هست خصوصا رشته های تخصصی و جراحی که به راحتی 7- 8 سال از وقت آنها را تلف میکند و مجبور خواهند شد از صفر و در نازل ترین سطح ممکن کار کنند و به مراتبو مقامات پزشکان آن کشور هم نخواهند رسید مگر استثنائاتی خوب قاعدتا پزشکان متخصص و درجه یک و جراحان جا افتاده و خوب چنین ریسکی نمیکنند که همه چیز را از اول شروع کنند و ترجیح میدهند از ایران پول دربیاورند و در کانادا و آمریکا خرج کنند ثانیا : هرکجا بروند آخر ایرانی هستندبالاخره یک روزی یا خودشان میایند یا خبرشان ثالثا با این وضع توسعه رشته های پزشکی در آموزش عالی کشور و ظرفیت بالای پذیرش و شوق و شور اکثر دانش آموزان به رشته پزشکی نه تنها کمبود نخواهیم داشت بلکه بعقیده من در آینده جمعیت ایران به 2 دسته کلی تقسیم خواهد شد گروه اول پزشک و گروه دوم بیمار
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
حیف عمر که در ایران تلف بشه کشوری که نتونه قیمت یک تخم مرغ رو کنترل کنه
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
صادرات نیروی کار = ارز آوری کلان
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
با سلام عضو کمیسیون بهداشت مجلس پزشکان شما در سطح جامعه به راحتی از بیمار برای عمل کردن مبالغ میلیونی طلب میکنند و به صراحت از مبلغ کم بیمه تکمیلی که برایشان در نظر گرفته اید رضایت ندارند واز بیمار طلب پول میلیونی میکنند . آیا از این مساله آگاهی دارید یا خیر ! حال افراد متوسط و بیکار جامعه چه کنند !