سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قهر آسمان، خشکی زمین/ مردم از روستاهای بی آب دل می کنند

بیش از ۲۰ سال است که خراسان جنوبی به دلیل کمبود بارش با خشکسالی رو به رو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری در سطح کشور است که با خشکسالی‌های پیاپی دست و پنجه نرم می‌کند.

از سال ۱۳۷۷ خشکسالی در خراسان جنوبی آغاز شده و حالا در آستانه ۲۳ سالگی این پدیده نامطلوب، مردمان خراسان جنوبی از کمبود بارش‌ها ناراضی اند.

میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته نسبت به بلند مدت کاهش داشته و سد‌های ذخیره آب استان نیز به دلیل کمبود بارش ها، شرایط مطلوبی ندارند.

آغاز مهاجرت مردم به شهرها به خاطر خشکسالی

یکی از کشاورزان خراسان جنوبی می‌گوید: در آبان ماه پارسال تنها یک بار بارش باران داشتیم و پس از آن دیگر بارانی بر تن خشک کویر نبارید.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل همین خشکسالی، بسیاری از دامداران و کشاورزان فکر مهاجرت به شهر‌ها را در سر می‌پرورانند و با این حساب روستا‌ها خالی از سکنه می‌شود.


بیشتر بخوانید


این کشاورز بیان می‌کند: تمام زندگی کشاورزان به آب وابسته است و اگر بارانی نبارد، چگونه می‌توان کشاورزی کرد و زندگی خود و اطرافیان را اداره کرد؟

او عنوان می‌کند: اگر کشاورزان، دامداران و عموم مردم بتوانند در این شرایط، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را مدنظر داشته باشند، می‌توانیم با مشکلات کمتری روزگار بگذرانیم.

از کاهش بارش ها تا خالی شدن سدها

خندان رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در خصوص کاهش بارش‌ها در استان گفت: در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ میانگین بارش در خراسان جنوبی ۶۱ میلی متر بوده است.

او افزود: این میزان بارش نسبت به سال آبی ۹۸-۹۹ بیش از ۶۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش داشته است که زنگ خطری را در استان به صدا در آورده است.

خندان رو اظهار کرد: امیدواریم در زمستان امسال، بارش‌های نرمالی را نسبت به بلند مدت در استان شاهد باشیم.

یکی دیگر از مشکلات خشکسالی، کاهش حجم ذخیره سد‌های استان است که سروری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: ۵۷ میلیون متر مکعب حجم ظرفیت سد‌های ذخیره سازی آب در استان است که تنها ۱۱ میلیون متر مکعب آب در آن‌ها وجود دارد.

او تصریح کرد: این بدین معنی است که تنها ۲۰ درصد از حجم کل سد‌های استان آب دارد و بیش از ۸۰ درصد از سد‌های استان خالی هستند.

انتهای پیام/ ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.