سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

آلودگی هوا، کرونا و ترافیک سه ضلع مشکلات کلانشهر ها/ کدام یک کشنده‌تر است؟

آلودگی هوا، ترافیک و کرونا از جمله مشکلات اساسی شهر‌های بزرگ هستند که گریبان گیر شهرنشینان شده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، هرساله با آغاز فصول سرد، آلودگی هوا نیز تبدیل به معضل اساسی کلانشهر‌ها می‌شود؛ همچنین در کنار آلودگی هوا، ترافیک در این فصول نیز از مشکلات اساسی شهر‌های بزرگ است. حالا سه سالی است که در کنار آلودگی هوا و ترافیک؛ کرونا نیز به این چرخه اضافه شده است. سه عاملی که هر کدام از آن‌ها باعث تقویت و تشدید دیگری می‌شود. ترافیک سبب آلودگی هوا، لغو محدودیت‌های کرونایی سبب ترافیک.

مهر و آبان امسال آلوده‌تر از مهر و آبان سال گذشته

بهزاد اشجعی کارشناس آلودگی هوا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش آلودگی هوا در فصول سرد سال اظهار کرد: روز‌های آلوده در مهر و آبان امسال در مقایسه با سال گذشته آلوده‌تر بوده و در سال جاری میزان ذرات معلق شرایط خوبی نداشته است.

او در ادامه بیان کرد: در ماه‌های آینده نیز پیش بینی می‌شود که تا آخر سال وضعیت خوبی نخواهیم داشت و متاسفانه از سال گذشته تا الان هیچ اقدام خاصی برای کاهش آلودگی هوا رخ نداده است.

اشجعی با اشاره به اینکه لغو محدودیت‌های کرونایی سبب تشدید آلودگی هوا می‌شود، گفت: امسال برخلاف سال گذشته به دلیل لغو محدودیت‌های کرونایی انتظار می‌رود افزایش آلودگی هوا بیشتر از حد معمول باشد و برای روز‌های پیش رو نیز شرایط جوی تعیین می‌کند که آلودگی هوا کمتری خواهیم داشت یا بیشتر.

این کارشناس آلودگی هوا افزود: سازمان هواشناسی باید برای ۴ روز آینده پیش بینی کند که شرایط جوی چگونه خواهد بود. زمانی که شرایط پایدار جوی در کلانشهری، چون تهران رخ می‌دهد باید جلسه اضطراری تشکیل شود تا با تصمیم گیری‌های جدی وخامت اوضاع کاهش پیدا کند.

او با بیان اینکه اگر وضعیت هوا بیش از دو روز در شرایط نارنجی باشد، باید تصمیمات شرایط قرمز گرفته شود، گفت: تعطیلی همه مراکز آموزشی، تاخیر دوساعته در شروع بکار و تعجیل دوساعته در پایان کار ادارات دولتی، توقف فعالیت‌های عمرانی، اعمال محدودیت‌های تردد توسط پلیس راهور، ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌های اطراف شهر و ... از جمله این تصمیمات است.

اشجعی درباره منابع انتشار آلودگی هوا تصریح کرد: خودرو‌های فرسوده و خودرو‌های دیزلی فرسوده متهم اصلی آلودگی هوا هستند. صنایع، خودرو‌های بنزینی، نیروگاه‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز به ترتیب از منابع مختلف در آلودگی هوای زمستان هستند.

این کارشناس آلودگی هوا بیان کرد: برای مقابله با هریک از منابع آلودگی هوا برنامه‌هایی تدوین و در قانون هوای پاک ذکر شده، اما متاسفانه به اجرا نرسیده است.

لغو محدودیت‌های کسب و کار یکی از دلایل افزایش ترافیک است

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره دلایل افزایش ترافیک در فصول سرد سال گفت: با توجه به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری کلاس‌های درسی را برگزار می‌کنند، اما بار ترافیک شهری در پایتخت نسبت به ۲ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: باتوجه به آمار ۶ ماهه اول و دوم سال نسبت به مدت مشابه سال ٩٩ درصد قابل توجهی افزایش بار ترافیکی در تهران را شاهدیم؛ شروع بار ترافیکی در این مدت از ساعت ۶ و ١٠ دقیقه صبح بوده و این آمار نسبت به مدت مشابه سال ٩٨ نیز افزایش بار ترافیکی را نشان می‌دهد.

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: از دیگر دلایل افزایش بار ترافیکی پایتخت می‌توان به لغو محدودیت‌های کسب و کار اشاره کرد.

سرهنگ محمد رنجبر با بیان اینکه در دوران کرونا استفاده از ظرفیت حمل و نقل عمومی نیز کاهش یافت، این امر را در افزایش ترافیک کلانشهر تهران دخیل ارزیابی و عنوان کرد: استفاده از این وسایل به یک سوم مدت مشابه قبل از شیوع کرونا رسیده است و دو سوم دیگر به دلیل ترس از فضای بسته مترو و اتوبوس از خودرو‌های شخصی برای تردد استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به آغاز فصل سرما و وارونگی هوا، بار ترافیک سنگین در تهران را به وجود می‌آورد، گفت: با توجه به افزابش بار ترافییک در تهران به طور قطع آلودگی نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود.

سرهنگ رنجبر با بیان اینکه افزایش بار ترافیکی باعث استفاده بیشتر مردم از موتورسیکلت می‌شود، افزود: استفاده از این وسیله باعث افزایش آلودگی هوا و صوتی می‌شود چراکه هر موتورسیکلت چند برابر یک خودرو می‌تواند آلودگی تولید کند.

رییس پلیس تهران بزرگ در این باره گفت: تهرانِ امروز حاصل کار‌هایی است که در گذشته انجام شده، ولی همچنان ترافیک و آلودگی شهر گریبان گیر ما است؛ هیچ مشکلی در کشورمان غیر قابل حل نیست، اما مشکلاتی مانند ایمنی راه‌ها و ترافیک شهر تهران باید با تعامل بین دستگاه‌های مربوطه حل شود.

سردار حمیدی افزود: از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی ترافیک تهران به عنوان یک ماجرای غیرقابل حل مطرح بود و بدانید که آلودگی شهر ربطی به تحریم و مسائل دیگر ندارد و باید در موضوع آموزش فرهنگ استفاده از خودرو تلاش بیشتری شود؛ نگاه خودرو محوری شهر راه دچار مشکل ترافیک کرده است.

عامل یک سوم مرگ ها، آلودگی هواست

جمال میرزایی، متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: در دنیا از میان ۱۰ نفر، ۹ نفر هوای آلوده را تنفس می‌کنند و این امر باعث می‌شود که هر ساله ۷ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا از دنیا می‌روند.

او با اشاره به اینکه عامل یک سوم مرگ ها، آلودگی هواست، گفت: ذرات معلق از سد دفاعی بدن از طریق تنفس عبور می‌کنند و در نهایت به قلب رسیده و باعث تخریب می‌شوند.

میرزایی تصریح کرد: آلودگی هوا باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه این امر موجب افزایش التهاب و تشدید بیماری‌های زمینه ای، چون آسم می‌شود و خطر آسم و سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

این متخصص توصیه کرد: افراد در این روز‌هایی که هوا خیلی آلوده است، حتی الامکان از حضور در فضای بیرون خودداری کرده و در منزل بمانند.

در کنار مشکلاتی که در بالا ذکر شد، کرونا نیز در کلانشهرها، به ویژه در مکان شلوغ از جمله ناوگان حمل و نقل عمومی جولان می‌دهد و سبب افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها در شهر‌های بزرگ شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
گزینه چهارم « تورم»!
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
طرز مملکت داری مسئولین کشور از همه چیز کشنده تر است.
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
بشر امروزی با توجه به دستیابی به علم وتکنولوژی وسوخت فراوان صدها برابر گذشتگان آلودگی زیستی ومصرف سوخت دارد وبا توجه به خواسته های نا محدود انسان ورقابت با دیگران،با شرایط کنونی بشر دریک مسیردایره ای بی پایان در حال دویدن است که زودتر از دیگران به پایان برسد،باید درکل دنیا محدودیت های مصرف گرایی بیشتر شودو طرحهای تشویقی برای کم کردن جمعیت اجرا شود.
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
يك درصد لاكچرى اقازاده توى بالاشهر ديدى دليل بر مصرف گرايى مردم ايران نيست؛ با اين وضعيت اسفناك اقتصادى مردم توان خريد أوليه ترين نيازهارو ندارن! طورى ميگى انگار اينجا امريكاست بلك فرايدى بيارن همه چيز مفت! ما هنوزم تلوزيونمون ده ساله نتونستيم عِوَض كنيم! مشكل جاى ديگست مشكل اين مافياى خودروسازى هست كه ماشين هاى مزخرف و به ما قالب ميكنن
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
قوانین وتصمیمات درست برعکس عقل ومنطق است،با اینهمه مضراتی که مصرف بی رویه سوخت دارد باید مصرف انرا محدود کنند وبه قیمتی که میشود صادر کرد یا بالاتر به مردم بدهند ودر عوض سود حاصل را بین همه مساوی تقسیم کنند که هم عادلانه باشد وهر کس برای منافع خودش صرفه جویی کند.الان سوخت را تقریبا مجانی میدهند تا هر کس هر چه بیشتر میتواند اسراف کند وحق دیگران را استفاده کند ومشکلات والودگی بدتر از کرونا ایجاد کنددر حالی که هر نفر در ماه نزدیک به ۲ میلیون تومان یارانه میتواند با واقعی سازی قیمتها دریافت کند
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
دولت روحانی اجازه نداد طرح حل مشکل آلودگی هوا توسط شهرداری تهران اجرا بشه خودشان گفتند ما یک‌. طرح جداگانه داریم دریغ از طرحی که میگفتند ،، نه تنها طرحی نداشتن
بلکه دروغ میگفتن ،، و طی هشت سال. هیچ کاری نکردند ،، اسمشان هم دولت. راستگویان. بود ،،،
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
جامعه ما در بسیاری از زمینه ها از جمله ترافیک و آلودگی هوا حالت فردی را دارد که به مرگ مغزی دچار شده و اندام های او بدون مدیریت مغز هر کدام ساز خودشان را می زنند چون در حالی که مردم از شدت آلودگی هوا در حال خفگی و مرگ هستند خط تولید اتومبیل سازها بدون حساب و کتاب مدام خیابان ها را شلوغ تر می کنند.
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
جامعه ما در بسیاری از زمینه ها از جمله ترافیک و آلودگی هوا حالت فردی را دارد که به مرگ مغزی دچار شده و اندام های او بدون مدیریت مغز هر کدام ساز خودشان را می زنند چون در حالی که مردم از شدت آلودگی هوا در حال خفگی و مرگ هستند خط تولید اتومبیل سازها بدون حساب و کتاب مدام خیابان ها را شلوغ تر می کنند.
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
باعث تاسف و تعجبه که با وجود اینکه این سه مشکل بزرگ، سالهاست گریبان مردم در بیشتر شهرها رو گرفته و هر روز بدتر از روز دیروز و هر سال بدتر از سال پیش میشه، دغدغه سران کشور شده افزایش جمعیت که پیامدی جز افزایش این گرفتاریها نداره.
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
بازگشايى مدارس و دانشگاه ها كشنده تَر هست
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
طرز مملکت داری مسئولین کشور از همه چیز کشنده تر است.
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
من فکر کردم امروز که کمی باران در تهران بارید، هوا بهتر باشه ولی با کمال تعجب دیدم که بسیار آلوده است
یعنی بارون هم از پس این آلودگی بر نمی آید؟؟؟
عمار
۱۲:۲۳ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
بی خردی برخی از مسئولان و دیر اقدام کردنشان برای حل و فصل بحران آلودگی هوای و رفع ترافیک و تمهیدات مجدانه برای برطرف شدن کرونا در کلانشهرها و دیگر شهرها و روستاها از همه خطرناکتر است تمامی سوختهای فسیلی از زغال سنگ گرفته تا نفت و گازوئیل و بنزین و گاز باید برچیده شود از تمامی زندگی بشریت و جایگزینش سوختهای پاک اتمی و خورشیدی بادی برقی آبی شوند و باید این روند تغییر و تحولات اساسی حفظ محیط زیست بشریت باید در کشورمان به سرعت اتفاق بی افتد و این نیاز به تصمیمات مجدانه همه مسئولان کشور را می طلبد که اجرایی و عملیاتی شوند تمامی خودروها و موتورسیکلتها و قطارها و کشتیها و قایقها و هواپیماها و کارخانجات تولیدی را با سوخت پاک مجهز کنند و سوختهای فسیلی را صادر کنند به کشورهای متقاضی سوختهای فسیلی و کارهای مختلف اداری را که به مردم مستقیما در ارتباط است و آموزش و پرورش و دانشگاه ها را دورکاریش کنید در فضای مجازی و تلویزیونی خدمات رسانی کنید تا موجی از جمعیت برای به سر کارهایی که می شود در منزلشان هم انجام دهند با کامپیوتر و اینترنت به وسط شهر ها هجوم نیاوند و ایجاد ترافیک کنند و طرحهای ترافیکی مجدانه و سختگیرانه اجرایی و عملیاتی کنید تمامی محله ها رو مجهز کنید به فروشگاهای مختلف زنجیره ایی که مردم از صفر تا صد مایحتاجشان را در محله های خودشان خریداری کنند و در محله های خودشان خدمات تعمیراتی تاسیساتی و مکانیکی بگیرند و نخواهد برای هر کاریشون به وسط شهرها مرکز شهرها هجوم بیاورند تمامی محله ها رو مجهز کنید به پارکه و بوستانهای تفریحی کودکان و بزرگسالان و درمانگاها و بیمارستانها را و خدمات داروخانه ایی را در تمامی محله ها پخش کنید تا مردم نخواهند برای درمانشان باز به وسط شهرها و مرکز شهر ها حجوم بیاورند بازار میدانهای تره بار و میوه جات و فروشگاهای مرغ و ماهی میگو و قصابیهای گوشتهای قرمز را در تمامی محله ها پراکنده و پخش کنید کمربرندیها و راهای مواصلاتی به فرودگاها و اتوبانها و ایستگاهای قطار و اتوبوس را نی را طوری طراحی کنید که مردم برای رسیدن به این مکانها نخواهند از وسط شهرها عبور کنند همه و همه این طرحهای مهندسی خرد کلان باید عملیاتی اجرایی شود تا ترافیک مشکلش حل و فصل شود و آرامش و امنیت و رفاه بهداشت و سلامت و هوای پاک در تمامی نقاط شهری کل کشور جاری و ساری شود . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عاجلانه .
پیمان اشراقی
۱۱:۲۷ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
سلام ،

بستگی دارد شهردار در چه رشته ای مهندس باشد .
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
طرز مملکت داری مسئولین کشور از همه چیز کشنده تر است.
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
هر سه تا