سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۴ هزار نفتکش به دلیل افزایش کرایه‌ها

معاون وزیر نفت گفت: ۴ هزار نفتکش به دلیل کاهش کرایه‌ها از دسترس خارج شدند؛ به همین دلیل اولویت شرکت ملی پالایش و پخش، اصلاح این وضعیت بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز، یک شنبه سی‌اُم آبان نشست خبری معاون وزیر نفت با نمایندگان رسانه جمعی در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی برگزار شد.

جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی،گفت:4 هزار نفتکش به دلیل کاهش کرایه های از دسترس خارج شدند؛  به همین دلیل اولویت شرکت ملی پالایش و پخش، اصلاح این وضعیت بود.

معاون وزیر نفت گفت:  یکی از تخلفات صورت گرفته در دولت گذشته، پیش فروش نزدیک به دو میلیون لیتر بنزین با قیمت سال ماقبل از آن بود. این بنزین به قیمت ۳۵۰ دلار پیش فروش شده است. در حالی که قیمت بنزین امسال به ۸۰۰ دلار رسیده است و بنده از دستگاه‌های نظارتی تعجب می‌کنم چرا به این مسئله ورود نکردند و این یک تخلف بسیار بزرگ است که بار آن بر دوش دولت سیزدهم گذاشته شده است.

سالاری ادامه داد: هویت حقوقی شرکت باید تعیین تکلیف شود تا ما بتوانیم وارد کار‌های جدی شویم و طبق سخنان رهبری، خام فروشی را کاهش دهیم.

او به مواردی که در بودجه ۱۴۰۰ تکلیف شده، اما اقدامی در خصوص آن انجام نشده بود نیز اشاره کرد و افزود: از جمله این موارد، وکیوم باتوم تهاتری بود که تکلیف شده بود ۱۵۰ هزار میلیارد را به شرکت‌های قیرساز بدهند و آن‌ها معادل آن قیر را به شرکت‌های اجرایی تحویل دهند.

او تاکید کرد: در ۶ ماه نخست سال اقدامی نشد. بنابراین، کارگروهی تشکیل شد و قیر تهاتری را فعال کردیم. در این راستا عرضه اختصاصی در بورس شکل گرفت تا افزایش قیمت نداشته باشیم و حداکثر استفاده در ترمیم راه‌های روستایی و بخش مسکن انجام شود.

به گفته سالاری، ۱۹ هزار تن وکیوم باتوم تحویل شده و چهار هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال برداشت شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه سوخت زمستانی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کمتر بود، افزود: کارگروه هماهنگی سوخت زمستانی را با مجموعه وزارت نفت و نیرو عملیاتی کردیم و تلاش کردیم تا بخشی از نفتکش ها را وارد چرخه کنیم و ظرفیت سوخت زمستانی را در گازوئیل به میزان قابل قبولی برسانیم.

او ادامه‌داد: ۷۰ درصد موجودی نیروگاه‌ها از سوخت دوم پُر است، همچنین منطقه شمال شرق را پوشش دادیم تا در پنج ماه سرد سوخت‌رسانی مستمر به آنجا انجام شود.

نبود شفافیت در واگذاری‌ها چالش اصلی ماست

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر بحث شافیت، گفت: واگذاری‌ها چالش اصلی ماست، باید درآمد آن صرف رفع آلایندگی‌ها شود. ۲۰۰ جایگاهی که واگذار شده بود، روند نادرستی داشت و نیرو‌های انسانی آن بیکار شده بودند.
متاسفانه در دولت قبل پیش فروشی کرده بودند و حدود ۲ میلیارد لیتر فروخته بودند، بدون آن که این مقدار را تحویل دهد.

او گفت: ۷۴ میلیون دلار پول برداشته شده و سوختی جا به جا نشده است و این مشکل زیادی را برای دولت جدید به وجود آورده است و همین طور نشان می‌دهد عرضه بورس منطقی نبوده و هزینه زیادی را به دولت جدید تحمیل کرده اند.

سالاری بیان کرد: ساختار باید شفاف باشد. طرح‌ها و پروژه به تناسب معرفی شده و در مسیر سوخت محوری به سمت سود محوری برویم. در بحث تکمیل ظرفیت ارزش نیز پیشنهاد‌هایی دادیم که بتوانیم تامین منافع کنیم و بخش‌های زیادی را فعال کنیم. باید خوراک مایع را برای صنایع پایین دستی افزایش دهیم.

او گفت: ۵۴ هزار ناظر را توانستیم تعیین تکلیف و امکان سوختگیری با کارت هوشمند را فراهم کنیم. رسانه هم اقدام بجایی کرد و با توجه به اتفاقاتی که در سال ۹۸ افتاد، توانستیم با آرامش شرایط را جلو ببریم.

این مقام مسئول ادامه داد: برای طرح تثبیت پالایشگاه آبان و اصفهان در برخی موارد، چالش‌هایی وجود داشت که گوگرد سازی با نفت و گاز آن را فراهم کنیم. در این بخش نیز حدود ۵ هزار نیرو در حال کار هستند تا این کار هم انجام شود.

او اضافه کرد: نگاهی هم باید به بازار‌های منطقه داشته باشیم و حضورمان در منطقه فعال باشد. باید از سیستم لوله‌ای استفاده کنیم اگر این اتفاق بیفتد رشد بالایی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.