سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خیز چاقی در بین کودکان و نوجوانان خراسان شمالی

یکی از شایع‌ترین مشکلات کودکان به خصوص در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به دلیل در دسترس بودن غذا‌های ناسالم، اضافه وزن بیش از حد آن ها است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  حضور نیافتن دانش آموزان در مدارس پس از شیوع کرونا، پرهیز از رفت و آمد‌های غیر ضروری و محدود شدن کودکان به فضای خانه، موجب کم شدن تحرک کودکان و نوجوانان و فعالیت‌های منظم بدنی آن‌ها شده است که این موضوع بر افزایش وزن آن‌ها تاثیر مستقیمی گذاشته است.

در استان خراسان شمالی نیز طبق گفته یک مسئول، چاقی در بین ۳ گروه سنی فزاینده بوده است و این امر، ضرورت توجه به اضافه وزن در گروه‌های سنی را پر رنگ‌تر کرده است، زیرا جلوگیری از چاقی در دوران کرونا به مثابه برداشتن یک گام مهم در سلامت جامعه است. مطالبه بسیاری از والدین نیز ارائه راهکار‌های مقابله با چاقی کودکان و نوجوانان است.


بیشتر بخوانید


وفایی یکی از مادران بجنوردی است، او با بیان این که شیوع بیماری کرونا موجب کم تحرکی شدید فرزندم شده است، گفت: ما ساکن واحد‌های آپارتمانی کوچک هستیم و فضایی برای فعالیت‌های بدنی وجود ندارد.

او با بیان این که تعطیلی مدارس آسیب جدی به سلامت جسمانی نوجوانان زد،گفت: با حذف آموزش حضوری، برخی ورزش‌ها نیز تعطیل شد و به دلیل ترس از ابتلا به بیماری از رفتن فرزندم به فضا‌های آموزشی نیز جلوگیری کردیم و همه این موارد منجر به افزایش وزن ۱۰ کیلوگرمی فرزندم شده است.

وفایی با بیان این که چاقی به مشکلی جدی برای آن‌ها تبدیل شده است،افزود: ما خواستار ارائه برنامه‌هایی برای افزایش فعالیت‌های بدنی فرزندانمان هستیم و باید راهنمایی‌هایی نیز درخصوص تغذیه مناسب در این زمان وجود داشته باشد.

یکی دیگر از مادران نیز می‌گوید: امروزه بسیاری از خانواده‌ها می‌دانند که چه تغذیه منجر به چاقی می‌شود و کم تحرکی نیز مزید بر علت قرار می‌گیرد، اما متاسفانه در بسیاری از موارد راهکار‌های خانواده به تنهایی تاثیر گذاری ندارد.

او گفت: اگر آموزش‌های عمومی در این باره وجود داشته باشد و افرادی به جز خانواده، این آموزش‌ها را به کودکان و نوجوانان ارائه کنند اثرات بیشتری خواهد داشت.

یک شهروند دیگر افزود: کودکان به ویژه پسر بچه‌ها که در کوچه و محله با دوستان و همکلاسی هایشان جست و خیز می‌کردند و کلاس‌های ورزش مدرسه و کلاس‌های ورزشی خارج از مدرسه داشتند به خاطر ترس از ویروس کرونا خانه نشین شده اند.

او عنوان کرد: از زنگ ورزش هم فعلاً خبری نیست و آن دسته از کودکان کم تحرک که حداقل در زنگ ورزش با همکلاسی‌ها جست و خیز می‌کردند نیز با نشستن پای درس مجازی، این اندک حرکت و از سوی دیگر تشویق به ورزش کردن از آن‌ها گرفته شده است.

نسرین علیزاده مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که چاقی در ۳ گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان افزایشی است، می‌گوید: دو شاخص اضافه وزن و چاقی برای سنجش درصد جمعیت دارای اضافه وزن و چاقی توسط دانشگاه علوم پزشکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 علیزاده با بیان این که متاسفانه ۳۸ درصد جمعیت جوانی که برای غربالگری به مراکز بهداشت مراجعه کرده اند دارای افزایش وزن بوده اند، می‌افزاید: از سال ۹۷ تا سال گذشته، اضافه وزن و چاقی برای ۳ گروه مذکور افزایشی بوده است، به نحوی که در سال ۹۷ در گروه سنی کودکان، ۱۶ درصد آن‌ها دچار اضافه وزن بودند که این رقم در سال گذشته به ۲۰ درصد افزایش یافت، ضمن این که در شاخص چاقی هم به ترتیب ۰.۳ و ۰.۵ درصد این جمعیت مبتلا به چاقی بودند.

او  با اشاره به گروه سنی نوجوانان ادامه می‌دهد: در سال ۹۷، اضافه وزن در نوجوانان در بین ۹.۵ درصد جمعیت، در سال ۹۸، در بین ۹.۴ درصد جمعیت و در سال گذشته در بین ۱۰ درصد جمعیت بود و در شاخص چاقی هم در سال ۹۷، ۴.۶ درصد جمعیت، سال ۹۸، ۵ درصد جمعیت و سال گذشته ۷ درصد جمعیت نوجوانان مبتلا به چاقی بودند.

علیزاده افزود: در رده سنی نوجوانان و شاخص اضافه وزن در سال ۹۷، ۲۵ درصد جمعیت، در سال ۹۸، ۲۵.۶ درصد جمعیت و در سال گذشته نیز ۲۶.۴ درصد جمعیت دارای اضافه وزن بودند.

او بیان می‌کند: شاخص چاقی در این گروه سنی در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به ترتیب در بین ۱۱، ۱۱ و ۱۲ درصد از جمعیتشان وجود داشت.

علیزاده با بیان این که برنامه‌های متعددی از سوی وزراتخانه در این خصوص تدوین و اجرایی شده است، اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها «ایران اکو» است که با هدف پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در این گروه‌های سنی اجرایی شده است و دستورالعمل‌های آن در قالب موشن گرافی در فضا‌های مجازی منتشر و شیوه نامه‌های آن به مدارس و مهد‌های کودک ابلاغ شده است.

او افزود: این برنامه توسط سازمان بهداشت جهانی به کشور‌های عضو ابلاغ و در ایران تحت عنوان ایران اکو با همکاری دستگاه‌های مرتبطی همچون شهرداری ها، ادارات ورزش، سازمان‌های صنعت با ارائه راهکار‌های مرتبط توسط هر نهاد اجرایی می‌شود.

علیزاده کرونا را عاملی مهم در کم تحرکی‌های سال‌های گذشته در این ۳ گروه سنی اعلام و اضافه می‌کند: خانواده‌ها باید به تحرک بیشتر فرزندانشان کمک کنند و با استفاده از آموزش‌هایی که در کانال تربیت بدنی نرم افزار شاد ارائه می‌شود، به افزایش تحرک و پویایی کمک کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که معضل دیگری که در حوزه سلامت وجود دارد، کالری اضافه دریافتی مردم است، گفت:

متاسفانه به دلایلی همچون شیوع کرونا، تورم و دیگر موارد، سبد غذایی مطلوب دچار مشکل شده و کم کم برخی اقلام مفید مثل سبزی ها، میوه ها، لبنیات و گوشت ها کاهش پیدا کرده که این امر موجب افزایش دریافت کالری شده است.

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.