سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی :

۱۲ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های استان اهدا می‌شود

فرخنده با توجه به تغییر الگوی مصرف در مطالعه کتاب و رشد قابل توجه مطالعه به شیوه الکترونیکی بر لزوم به روزرسانی خدمات در کتابخانه‌های عمومی و ساختار‌ها و تجهیزات تاکید کرد.

به گزارش حسین فرخنده در آیین تجلیل از کتابداران و مروجان کتابخوانی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سالن کتابخانه دهخدا برگزار شد ضمن تبریک این هفته به نویسندگان، مترجمان، کتابداران و کتابفروشان به اهمیت کار دست اندرکاران حوزه کتاب اعم از نویسندگان، ناشران، کتابفروشان و کتابداران اشاره کرد و گفت: زمانی اهمیت کار کتابداران و مروجان کتاب مشخص می‌شود که بدانیم فرهنگ شاهراه تعالی و توسعه جامعه است و تحول در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با تحول در اندیشه‌ها ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید 


او ادامه داد: کتابخوانی و مطالعه در هر جامعه راهگشای توسعه است و در حقیقت مسیر توسعه از کتابخوانی می‌گذرد.

او گفت : با وجود مشکلات معیشتی جامعه کتابداران، اما آن چه که آن‌ها را به ادامه کار ترغیب می‌کند آگاهی و اثر بخشی کار آن‌ها در تحول جامعه است.

فرخنده در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم به روز رسانی خدمات در کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود: آمار نشان می‌دهد در کنار کتابخوانی به شکل مرسوم کتابخوانی به شیوه الکترونیکی از رشد قابل توجهی برخوردار است و این مقوله می‌طلبد تا در بحث به روز رسانی منابع کتابخانه‌های عمومی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

او ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی باید برای اجتماعی شدن و حفظ پیوند با جامعه در این زمینه اقدامات موثری بردارند.

او با اشاره به نتایج تحقیق در پژوهش پیمایش مصرف کالا‌های فرهنگی در استان مبنی بر گرایش ۴۶ درصد مردم استان به کتابخوانی گفت : ۱۹.۲ درصد جمعیت نمونه در این پیمایش و ۴۲.۸ درصد کتابخوان‌ها نسبت به مطالعه کتاب به صورت الکترونیکی اهتمام می‌ورزند و ۸.۲ درصد جمعیت نمونه و ۴۲.۸ درصد افرادی که کتاب را به صورت الکترونیکی مطالعه می‌کنند نسبت به مطالعه کتاب‌های الکترونیکی بیشتر از کتاب کاغذی رغبت نشان دادند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: ۱۱ درصد از جمعیت نمونه و ۵۷.۴ درصد از کسانی که کتاب را به صورت الکترونیکی می‌خوانند نیز کم‌تر از کتاب‌های کاغذی استفاده می‌کنند.

فرخنده با اشاره به این که آمار ارائه شده بیانگر تغییر الگوی مصرف ایجاد شده است که متناسب با آن ساختار‌ها و تجهیزات را به روز کنیم، بر این مسئله که کتاب از نیاز‌های فوری جامعه است، تاکید کرد.

او هم چنین با بیان این که در ۵ سال اخیر ۲۵ کتابخانه عمومی احداث، تجهیز و به بهره برداری رسیده است، گفت: اگر چه برای اخذ اعتبارات مورد نیاز به منظور تکمیل و بهره برداری بر در اولویت قرار داشتن دیگر پروژه‌ها هم، چون بیمارستان‌ها تاکید شد، اما باید همان اندازه که به زیرساخت‌های عمرانی توجه می‌شود به زیرساخت‌های کتابخوانی نیز توجه و از زیرساخت‌های فرهنگی غافل نشویم.

او اضافه کرد: اگر جامعه‌ای کتابخوان باشد احترام به انسان‌ها و محیط زیست بیشتر و هزینه نگهداری شهر‌ها با شهروندان کتابخوان کم‌تر و نزاع و آسیب اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

فرخنده گریزی هم به وضعیت استان از لحاظ فضای کتابخوانی و رشد قابل توجه آن در سال‌های گذشته زد و با اشاره به قرار گرفتن در زمره ۳ استان برتر کشور به لحاظ سرانه فضای مطالعه و اقدامات خوبی که در این ۵ سال برداشته شده است، تصریح کرد: از این روی باید به پر کردن و توسعه منابع کتابخانه‌ای بیش از گذشته توجه کرد.

او به پیگیری‌های انجام گرفته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای رفع این نقیضه اشاره کرد و با توجه به این که سال گذشته ۲۷ هزار عنوان کتاب از آستان قدس از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت و میان کتابخانه‌های عمومی استان تزریق شد، اظهار کرد: امسال نیز پیگیر این اتفاق هستیم و تا پایان آذرماه نیز از محل سهمیه فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۲ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های استان اهدا می‌شود.

انتهای پیام/ه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.