سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز:

هدف نهان آمریکا جلب حمایت روسیه و چین در مذاکرات هسته‌ای است

هدف نهان آمریکا از مذاکرات برجامی در وین ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت شکست مذاکرات باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آمریکا اعلام کرده است که هدفش در مذاکرات برجامی در وین بررسی موضوع قابل بازگشت بودن به توافق هسته‌ای با ایران است، اما آنچه اعلام نشده این است که هدف دیگر آن ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت شکست مذاکرات باشد.

برخی از دیپلمات‌های غربی که خواستند نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند یک راه برای اعمال فشار بر ایران برای «احیای برجام» یا پذیرش توافقی جدید، این است که بتوان روسیه و چین را مجاب کرد که این آمریکا نیست که مانع از ادامه مسیر شده بلکه ایران است.

رویترز نوشت یک دیپلمات غربی گفته است: «آمریکایی‌ها به حمایت چین و روسیه نیاز دارند.»


بیشتر بخوانید:


دیپلماتی دیگر به رویترز گفته است: «قدرت‌های طرف مذاکره با ایران معتقدند هر چه انسجام و هماهنگی میان آن‌ها بیشتر باشد شانس احیای برجام نیز بیشتر خواهد بود.»

این در حالی است که «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید، در اظهارات شب گذشته (پنج‌شنبه) خود اعلام کرد که دولت این کشور رویکرد خود در قبال توافق هسته‌ای و تحریم‌ها علیه ایران را تغییر نداده و این رویکرد همانند گذشته مانده است.

روسیه و چین بار‌ها آمریکا را مقصر وضعیت فعلی توافق هسته‌ای با ایران دانسته و خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه وضع‌شده از سوی آمریکا علیه ایران شده‌اند.

روسیه و چین تأکید کرده‌اند که دولت بایدن برای فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت مذاکرات باید سیاست شکست‌خورده موسوم به «فشار حداکثری» ایالات متحده را کنار بگذارد.

کشور‌های عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شامل ایران، روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه به علاوه آمریکا (که از این توافق خارج شد) شش دور مذاکره را در آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ در وین در تلاش برای بازگرداندن توافق انجام دادند که آخرین دور آن در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال بوده است.

به تازگی، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاریخ برگزاری هفتمین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

ترجمه و تنظیم: رسول ناعمی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
منصور
۱۵:۵۷ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
ببخشید // راس میگن لبنیات استخوانها را محکم میکنه ؟؟
منصور
۱۵:۵۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
ببخشی // روسیه و چین هم گاو شیر ده دارن ؟؟ منظورم اینه که مردم چین و روسیه لبنیات مصرف میکنن ؟؟
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
چین و روسیه خیلی وقته ایران رو سر کار گذاشتن و موزیانه دارن منابع مارو تاراج و وجه کشور رو مخدوش می کنن .
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
روس‌ها به هیچ وجه شریک‌مطمئنی مانند ترکیه نیستند و بر سر هر چیزی معامله می‌کنند و خیانت جزئ ذاتشان است نباید به آنها اطمینان کرد و باید بسیار مواظب بود
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
شما اگر گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تا به سر انجام رسیدن برجام به ایران راه ندهید حساب کار دست آمریکا می آید گروسی جاسوس آمریکا و اروپا است