سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس سازمان تعاون روستایی اصفهان:

وابستگی صنعت بذر به خارج کشور تهدیدی برای بخش کشاورزی است

رییس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: وابستگی صنعت بذر محصولات گلخانه‌ای به خارج از کشور برای آینده این عرصه آسیب‌ساز و تهدیدی برای بخش کشاورزی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محسن حاج عابدی رییس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان امروز در آیین افتتاحیه واحد بسته بندی محصولات گلخانه‌ای شرکت تعاونی گلخانه‌داران تیران و کرون در ناحیه صنعتی "ورپشت" گفت: رونق بازار کشاورزی و کاهش چالش‌های آن نیازمند تکمیل زنجیره تولید در کشور است.

وی بیان کرد: خودکفایی در صنعت بذر تولیدات کشاورزی برای کاهش وابستگی به دیگر کشور‌ها و جلوگیری از تهدید‌های احتمالی مستلزم سرمایه‌گذاری در این بخش و تکمیل چرخه تولید است.

رییس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان به موضوع بسته بندی، برند سازی و صادرات محصولات گلخانه‌ای اشاره کرد و اظهارداشت: راه اندازی شرکت‌های تعاونی در بین فعالان حوزه تولید سبب هم افزایی بین سرمایه‌گذاران و کاهش نقش واسطه‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل شرکت‌های اقماری زیر نظر تشکل‌های صنفی در دیگر کشور‌ها توسعه اقتصادی را رقم می‌زند.

وی به محصولات صادراتی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: تولیدات کشاورزی و گلخانه‌ای تیران و کرون جزء بهترین محصولات ایران بوده و تاکنون برگشت جنس نداشته است.

حاج عابدی یادآورشد: محصولات صادراتی در آزمایشگاه‌های کشور‌های مقصد مورد ارزیابی میزان سموم و سلامت غذایی قرار می‌گیرند و در صورت مصرف بالای سموم آن محصولات برگشت می‌خورد.
جلوگیری از توسعه صنعت آلاینده در تیران و کرون
همچنین فرماندار تیران و کرون در این نشست به توسعه متناسب با آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: مجوز احداث و راه‌اندازی صنایع آلاینده در این شهرستان داده نمی‌شود و تمرکز در حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی غذایی، گردشگری و اقتصاد پاک است.

مجید حججی احداث شهرک صنعتی در بخش " کرون" با وجود ظرفیت بالای کشاورزی را تصمیمی غلط اعلام کرد و افزود: جلوی توسعه این منطقه گرفته خواهد شد و باید تمرکز بر حوزه کشاورزی باشد.

وی خاک مساعد این خطه را مناسب برای فعالیت‌های گلخانه، گیاهان دارویی، زراعی و باغی اعلام کرد و اظهارداشت: گیاهان با مصرف کم آب برای این منطقه مناسب است و نباید این ظرفیت را از بین برد.

فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه لازم است زمین‌های شهرک صنعتی عسگران در چرخه تولید قرار گیرد و نباید در مسیر خرید و فروش باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمین ارزان قیمت این منطقه در جریان معامله قرار گرفته و واحد‌های اقتصادی فعال نشده اند.
ارزآوری ۳۰ میلیون دلاری محصولات گلخانه‌ای تیران و کرون
مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون نیز گفت: فضای گلخانه‌ای این شهرستان در حال توسعه بوده و با تشکیل تعاونی تخصصی فرصت خوبی برای حمایت از این قشر و توسعه خدمات فراهم شده است.

محمد حسین احمدی افزود: ۹۰ درصد از تولیدات گلخانه‌ای این شهرستان صادر می‌شود و سالانه ۳۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.

وی با اشاره به تولیدات گیاهان دارویی در این خطه اشاره کرد و گفت: شرکت تعاونی زعفران کاران و موسیر کاران در حال تاسیس است.

در زمان حاضر بالغ بر ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تیران و کرون زیر کشت گلخانه‌ای قرار دارد که سالانه بیش از ۴۵ هزار تن محصول تولید و ۹۰ درصد آن به بازار‌های خارجی صادر می‌شود.

۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ۵۴۰ گلخانه این شهرستان در غرب اصفهان فعالیت دارند و توسعه این مراکز در روستا‌ها زمینه رشد اقتصادی منطقه را فراهم کرده است.


انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.