سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از اما و اگر‌های سکانداری آموزش و پرورش تا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۱

آموزش و پرورش در هفته گذشته همچنان با اخباری درباره انتخاب وزیر و تاثیر سوابق تحصیلی در کنکورهای سال‌های آتی سپری شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته اخباری درباره «انتخاب یوسف نوری به عنوان وزیر و برنامه پیشنهادی او»، «تاثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور ۱۴۰۱ چه میزان است؟» و «ماجرای تعارض منافع در آموزش و پرورش دولت سیزدهم اجرایی می‌شود؟» سپری شد که در ادامه مشروح این اخبار آمده است:

تاثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور ۱۴۰۱ چه میزان است؟

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تغییرات کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ بیان کرد: این مصوبه ناظر به تغییراتی در سال ۱۴۰۲ خواهد بود به این معنا که سوابق تحصیلی دانش آموزان به میزان ۶۰ درصد در پذیرش آن‌ها اثر خواهد داشت.

او ادامه داد: دانش آموزانی که برای سال ۱۴۰۱ در نظام آموزشی پایه دوازدهم بوده و داوطلب کنکور می‌شوند تاثیر سوابق تحصیلی در این آزمون را به صورت تاثیرمثبت ۴۰ درصدی مشاهده می‌کنند که این موضوع طبق قانون پیش می‌رود.

چرا برخی دانش‌آموزان هنوز کتاب درسی ندارند؟

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درباره پیگیری مشکلات ثبت سفارش کتاب درسی در سامانه سیدا برای ثبت نام کتب درسی اظهار کرد: در ابتدا باید احراز هویت دانش آموزان صورت بگیرد و اسامی این دانش آموزان در سامانه سیدا ثبت شود و پس از اطلاعات دانش آموزان از سامانه سیدا به سامانه ثبت و فروش رسانه‌های آموزشی ارسال می‌شود.

او درباره نحوه احراز هویت دانش آموزان گفت: احراز هویت برای دانش آموزان از طریق سامانه سیدا اتفاق می‌افتد، به دلیل اینکه سامانه سیدا تازه راه اندازی شده بود، مدیران مدارس در سطح استان‌ها و مناطق و مدارس در رابطه با ثبت اطلاعات آگاهی‌ رسانی لازم را انجام نداده بودند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی ادامه داد: پس از عملیات ثبت نام که تا شهریور ماه انجام شده بود، عملیات توزیع کتاب‌های درسی را در کل کشور انجام دادیم و از اول مهر ماه تا ۲۲ آبان ماه حدود ۷۰۰ هزار نفر در سامانه سیدا ثبت نام کردند و سفارش‌های خود را در سامانه ثبت رسانه‌های آموزشی انجام دادند و کتاب‌های درسی خود را دریافت کردند. در حال حاضر ۱۵ میلیون و ۲۱ هزار نفر دانش‌آموز در شرایط کنونی کتاب درسی خود را دریافت کردند.

انتخاب وزیر آموزش و پرورش متوقف در ایستگاه بهارستان/ کابینه سیزدهم تکمیل نشد

با توجه به فضای حاکم بر نظام تعلیم و تربیت، تحلیل وضعیت فعلی و الزامات لازم برای بهبود شرایط را از دیدگاه یکی از مسئولان آموزش و پرورش مورد بررسی قرار دادیم؛ محی الدین محمدیان که آخرین سمت اجرایی اش در ستاد آموزش وپرورش ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی بود گفت که سالهاست  موضوع رتبه بندی معلمان  تکرار شده اما  به آن عمل نمی‌شود؛ وعده‌های ترمیم حقوق داده می‌شود، اما عملیاتی نمی‌شود همچنین همترازی بازنشستگان و شاغلان  وعده داده می‌شود، اما به مرحله عمل نمی‌رسد؛ این مسائل باعث می‌شود که در عین حال که به مجموعه معلمان آموزش و پرورش کم توجهی و کم اعتمادی شده بار دیگر این موضوع تشدید شود آن هم بر سر انتخاب سکاندار این وزارتخانه عریض و طویل.

او اظهار کرد: می‌خواهند رئیس این مجموعه را از مجموعه بیرون از آموزش و پرورش انتخاب کنند در حالی که  داخل این مجموعه افراد بسیاری هستند البته این شائبه پیش نیاید که بنده به سبب سابقه آموزش و پرورشی که دارم قصد مطرح شدن خود را داشتن بنده عرض کردم که اگر بتوانم کتاب‌های درسی پایه دوازدهم آموزش و پرورش مرخص شدم چراکه باید نیرو‌های با نشاط و خلاق و فرصت کار در آموزش و پرورش را پیدا کنند.

او ادامه داد: اکنون باید در مدیریت آموزش و پرورش نیروی تازه نفسی حضور پیدا کند، اما نه به این معنا که خارج از مجموعه آموزش و پرورش باشد باید در همین مجموعه زمینه را فراهم کنیم که مدیران هم از میان همین دستگاه باشند بنابراین تاخیر در انتخاب وزیر آموزش و پرورش موجب ضرر به این مجموعه می‌شود.

«یوسف نوری» برنامه پیشنهادی برای سکانداری آموزش و پرورش را اعلام کرد

نوری که سابقه مدیریتی در آموزش و پرورش و حوزه ستادی را داشته است تا حدی نسبت به دو گزینه قبلی برای جامعه فرهنگیان شناخته شده‌تر محسوب می‌شود، هرچند که بیش از یک دهه با فعالیت در این وزارتخانه فاصله گرفته است. به هر ترتیب او که گزینه پیشنهادی اعلام شده است برنامه‌های چهارساله اش برای تصدی وزارت را اعلام کرد.

او در این برنامه ضمن توصیف وضعیت موجود، چالش‌های وزارت آموزش و پرورش را در چند بخش طبقه بندی، تبیین و برای آن راهکار ارائه کرده است. در این بخش مشروح کامل این برنامه قابل مشاهده است.

ماجرای تعارض منافع در آموزش و پرورش دولت سیزدهم اجرایی می‌شود؟

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش درباره رویکرد خود برای مقابله با موضوع تعارض منافع گفت: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های دولت سیزدهم مبارزه با فساد در سطوح مختلف و شفاف سازی امور دولت است. این امر در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و به ویژه در بخش‌هایی که وجه اقتصادی آن‌ها پر رنگ‌تر است به صورت جدی دنبال خواهد شد.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های مقابله با فساد و موضوع تعارض منافع در آموزش و پرورش شفاف‌سازی تمام امور مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش از طریق سامانه سپاری امور و یکپارچه‌سازی سامانه‌های مختلف در سطح آموزش و پرورش است تا نظارت دقیق و لحظه‌ای بر کلیه امور و فرایند‌های آموزش و پرورش فراهم شود.

به گفته فیاضی در سال گذشته بخشنامه قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش ابلاغ شده است که نظارت بر اجرای صحیح این قانون در آموزش و پرورش نیز به صورت جدی دنبال خواهد شد.

حقوق معلمان در کشور‌های مختلف دنیا چقدر است؟

معلمان در لوکزامبورگ ۳۰ درصد بیشتر از هر معلم دیگری در جهان حقوق می‌گیرند، دریافتی که تقریباً از حداکثر حقوق معلمان هر کشور دیگری بیشتر است. این موضوع در حالی پیش می‌رود که معلمان در استونی با حداکثر پتانسیل درآمد خود حدود ۱۷ هزار دلار در سال درآمد دارند.

بخش دیگر دریافتی‌های قابل توجه در میان قشر معلمان در جهان به آموزش در آلمان و دانمارک مربوط می‌شود که معلمان با حقوق اولیه خود نزدیک به حداکثر پتانسیل درآمدی را دارند.

معلمان در کانادا، ایالات متحده و نیوزلند در پایان دوران کاری خود به حداکثر حقوق خود می‌رسند و پس از ۱۵ سال سابقه به بالاترین حقوق خود دست پیدا می‌کنند. در انتهای مقیاس، معلمان مکزیکی تنها ۳۰ درصد از پتانسیل درآمد خود را با حقوق اولیه خود به دست می‌آورند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.