سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فوربز: دولت انگلیس تلاش دارد تعلل در پرداخت بدهی به ایران را توضیح دهد

نشریه فوربز در گزارشی به بررسی مسأله بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت انگلیس به ایران پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه فوربز در مطلبی تحت عنوان «دولت تحت فشار انگلیس تلاش دارد تعلل در پرداخت بدهی به ایران را توضیح دهد» نوشت: دولت انگلیس در سراسر عرصه سیاسی با درخواست‌ها برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی مواجه شده است که از ۴۲ سال پیش به ایران بدهکار است. بسیاری خواهان آن هستند که لندن حداقل توضیح دهد که چرا نمی‌تواند این بدهی را پرداخت کند.

این پایگاه اینترنتی به قلم دومینیک دادلی نوشت: در بحث‌ها و گفتگو‌هایی که این هفته در هر دو مجلس انگلیس انجام شد، نمایندگان از همه احزاب از دولت خواستند تا بدهی خود را به عنوان گامی ضروری برای آزادی اتباع انگلیسی بازداشت شده در ایران بپردازد.

این بدهی مربوط به حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تانک چلنجر و دیگر خودرو‌های زرهی می‌شود که شاه ایران اوایل دهه ۱۹۷۰ سفارش داده بود. هزینه این قرارداد پیشاپیش پرداخت شده بود، اما به دلیل آنکه انگلیس به دنبال انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ این قرارداد را لغو کرد، بخش اعظم تانک‌ها هیچگاه به ایران تحویل داده نشد.

یک هیئت داوری اتاق بازرگانی بین المللی ماه مه سال ۲۰۰۱ در حکمی اعلام کرد که انگلیس موظف به پرداخت این وجه به ایران است. یک دادگاه هلند نیز بعد‌ها تا حد زیادی از این مسئله دفاع کرد؛ اما برخی فرایند‌های قانونی در دادگاه‌های انگلیس ادامه دارد.
دولت انگلیس اعلام کرده است هر آنچه در توان دارد برای حل مسئله بدهی این کشور و پایان دادن به شرایط سخت اتباع بازداشت شده خود انجام خواهد داد؛ اما تاکید کرد این دو مسئله نباید با یکدیگر ارتباط داده شود. لندن در عین حال درباره اینکه چرا نتوانسته است این بدهی را پرداخت کند، توضیحی نمی‌دهد.

«جیمز کلورلی» معاون وزیر امور خارجه انگلیس ۱۶ نوامبر در جلسه بحث و گفتگوی پارلمان اعلام کرد: دولت انگلیس اذعان دارد که ما به لحاظ قانونی موظف به بازپرداخت این بدهی هستیم و به بررسی همه گزینه‌های قانونی برای حل و فصل این مسئله ادامه خواهیم داد.

وی در عین حال توضیح نداد که چه چیز مانع از آن می‌شود تا دولت به حرف‌های خود جامعه عمل بپوشاند.

جرمی هانت وزیر امور خارجه سابق انگلیس اعلام کرد به رغم اینکه مشکلاتی در پرداخت این بدهی به ایران به علت تحریم‌ها علیه تهران وجود دارد، این مسائل غیرقابل حل نیستند؛ اظهارات او اشاره‌ای به جریانی بود که سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد و در آن هنگام آمریکا بدهی ۴۰۰ میلیون دلاری به ایران را برای یک قرارداد تسلیحاتی لغو شده دیگر پرداخت کرد و همان روز چهار زندانی آمریکایی در ایران آزاد شدند.

وی افزود: انجام چنین کاری آسان نیست؛ اما با اراده سیاسی می‌تواند انجام شود. آمریکایی‌ها توانستند از عهده آن برآیند و ما نیز به طور حتم می‌توانیم آن را مدیریت کنیم. اگر لازم باشد از یک هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی برای انتقال طلا به ایران استفاده می‌کنیم. راه‌های بسیاری برای انجام این کار وجود دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.