سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه‌های خلاق، راهی برای برون‌رفت از بیکاری در فارس

در زمینه کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی همواره این مسئله مطرح بوده است که افراد دارای نوآوری و مهارت می‌توانند در راه اندازی کسب و کار موفق باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، خلاقیت نکته حائز اهمیتی است که عامل سبقت گیری از دیگران نیز می شود و می تواند یک کسب و کار را نسبت به دیگرمشاغل متمایز کند.

استان فارس سال‌ها است که با مشکل اشتغال و بالا بودن نرخ بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند و طرح‌های مختلفی برای برون‌ رفت از این مشکل طراحی و اجرا شده که دستگاه های دولتی و سازمان های مختلف با اجرای برنامه های متنوع به دنبال بهبود این وضعیت هستند.

 اما قشر بسیار مهمی که می‌توانند در این راه ، کارساز باشند مردم هستند. مردم با ارائه ایده ها، طرح ها  و راه اندازی کسب و کارهای کوچک می توانند هم برای خود کسب و کار راه اندازی کنند و هم برای دیگران باعث اشتغال زایی شود مشاغل خانگی یکی از مهم‌ترین ایده هایی است که می تواند باعث این موضوع شود.

در زمینه کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی همواره این مسئله مطرح بوده که هر فردی خلاقیت، نوآوری و مهارت داشته باشد می‌تواند در راه اندازی کسب و کار موفق باشد پس خلاقیت نکته حائز اهمیتی است که عامل سبقت گیری از دیگران نیز می شود و می تواند یک کسب و کار را نسبت به دیگر کسب و کارها متمایز نشان دهد.

در استان فارس، استقبال خوبی نسبت به مشاغل خانگی وجود دارد و نهادهای مختلفی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، سپاه، جهاد دانشگاهی، اداره کار و تعاون اجتماعی در ترویج این مشاغل خانگی فعالیت می کنند.

اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از دیگر اقدامات مهم دولت بوده که استان فارس نیز این طرح را اجرا کرده و اجرای این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات استان فارس را رفع کند.

بانوان فارس، پیشرو در توسعه مشاغل خانگی

علی اکبر زاهدیان نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان فارس گفت: طرح ملی توسعه  مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور در حال اجرا می باشد که از آبان ماه سال ۹۹ در استان فارس نیز شروع به کار کرد.

او بیان کرد: دولت در زمینه اشتغال زایی و راه اندازی کسب و کار های مختلف به دنبال استراتژی های متنوعی است و یکی از این راهکارها راه اندازی کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی است که در واقع برای یک گروهی از جامعه می‌تواند بسیار مفید باشد که اگر انتخاب و شناسایی این افراد و ارزیابی ایده آن ها به درستی انجام شود این افراد را توانمند ساخت و حمایت مناسبی از آن ها کرد.

زاهدیان نژاد با اشاره به اینکه در کسب و کارهای خانگی خانم ها تمایل بیشتری دارند تصریح کرد: آقایان نیز در این نوع از مشاغل خانگی فعالیت دارند اما بیشتر افرادی که به این نوع از کسب و کارها روی می آورند بانوان هستند و به دلیل اینکه سرمایه اندکی می خواهد می تواند در محیط خانه اقدام به اشتغال زایی کنند.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان فارس ادامه داد: پس از کسب آموزش و مهارت های لازم،  مناسب با نیاز بازار اقدام به راه‌اندازی این نوع از کارها کنند و با داشتن خلاقیت دست از روش‌های سنتی بردارند و به دنبال تولید همراه با تنوع و نوآوری باشند که این خلاقیت باید هم در ایده و ارائه طرح کار وجود داشته باشد و هم در موقع تولید و عرضه لحاظ شود.

او با تاکید بر فعالیت بسیار زیاد جهاد دانشگاهی در توانمندسازی افراد و مهارت آموزی به آن ها جهت ایجاد مشاغل خانگی افزود: انتظار می رود در پایان این طرح بیش از  ۳ هزار مشاغل خانگی راه ‌اندازی شود در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی۲۳ رشته لحاظ شده است که در آمایش سرزمینی برای استان فارس  ۱۷ رشته در نظر گرفته شده که قالیبافی و تولید پوشاک بیشترین استقبال را داشته است.

مشاغل خانگی، راه‌اندازی حرفه‌ با سرمایه اندک

محمود خردمند دانش آموخته ارشد مدیریت نیز در خصوص اهمیت راه اندازی این گونه مشاغل اضافه کرد: امروزه توجه ویژه ای به کسب و کار های خرد و مشاغل خانگی می شود و یکی از مهمترین استراتژی های در نظام برنامه های ریزی کشورهای توسعه یافته بوده که توجه ویژه ای به این موضوع دارند و در کشور جمهوری اسلامی ایران توجه به این موضوع از چند جهت دارای اهمیت ویژه ای است.

او اظهار کرد: با توجه به تحریم های ظالمانه ای که علیه کشور می شود و درگیر مسائل مالی و پولی است و باعث درگیری خانواده ها به مسئله معیشت شده که در نتیجه با توجه به اینکه بسیاری از خانواده ها سرمایه های بزرگی برای راه اندازی کسب و کار ندارند یکی از بهترین روش ها ، راه اندازی کسب و کار مشاغل خانگی است که راه اندازی چنین کارهایی علاوه بر درآمد زایی می تواند باعث برون رفتن اعضا خانواده از مشکلات مختلف باشد.

خردمند گفت: با پیدایش بحران کرونا  اهمیت این نوع از کسب و کارها بیشتر خود را نشان داده و این نکته را یادآور می شود که در وقایع و بحران ها راه اندازی کسب و کارهای کوچک می تواند یک راهکار مناسب بوده و می طلبد دولت برنامه ریزی مناسبی در تقویت این نوع کارها داشته باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: از جمله مشخصه ها و ویژگی های مشاغل خانگی پایین بودن هزینه تولید و  نرخ سرمایه اولیه بوده که خانواده ها با مبلغ کم و سرمایه های اندک نیز می توانند کار آفرینی کرده و برای دیگر اعضاء خانواده نیز اشتغال ایجاد کنند که یکی دیگر از ویژگی های مهم آن  تغییر استراتژی است.

او تصریح کرد: در کسب و کارهای کوچک به دلیل چابک بودن می توان در زمان اندک و به خوبی تغییراتی در آن ایجاد کرد حتی می توان بر اساس نیاز روز بازار این استراتژی تولید را تغییر داد و هر زمان که با مشکل و چالشی روبرو شدند در صورتی که برنامه ریزی مناسب داشته باشند می توانند در کسب و کار خود تغییراتی ایجاد کنند.

خردمند در پاسخ به این سوال که با یک سرمایه کم افراد چه نوع کسب و کاری را می توانند راه اندازی کنند، ادامه داد: در گام اول باید بررسی اولیه اجمالی و تحقیقی میدانی  انجام شود تا به یک شناخت صحیح از محیط دست یابند و این کالای تولیدی مورد نیاز بازار است ؟ و تقاضای کافی را دارد؟ اگر بر اساس نیاز بازار تولید کنند می توانند موفق باشند و در گام اول ارزیابی و ارائه ایده مناسب منطبق با وضعیت بازار و میزان تقاضا از مهمترین مسائل است.

این دانشجوی دکترای کارآفرینی  با اشاره به اینکه مشاغل کوچک می توانند رقبای جدی برای کارخانه های بزرگ باشند افزود: نباید این گونه کارآفرینی ها را دست کم گرفت . کارخانه های بزرگ هزینه های سربار زیادی دارند اما یک کارآفرینی با ارزیابی مناسب می تواند در این حد نیز موفق باشند.

او  اضافه کرد: طرح کارخانه داران بدون کارخانه در دنیا مثال زدنی است که صنایع کوچک و به هم پیوسته توانسته اند موفقیت های زیادی به دست بیاورند.

خردمند اظهار کرد: مردم باید بدانند کسب و کارهای کوچک و خانگی به سه دسته تقسیم می شوند و ارائه دهنده خدمات، تولید کننده و زنجیره تامین کننده از جمله آن ها است.

این دانشجوی دکترای کارآفرینی گفت: ارئه دهنگان خدمات بخش عمده ای از کسب و کارهای کوچک هستند که می توان جزء پر درآمدترین این دسته ها محسوب شود و استقبال زیاد مردم از این نوع کارها به دلیل نیاز بسیار کم به سرمایه اولیه است و تنها با توانمدی و مهارت های لازم می توانند این گونه کارها را راه اندازی کنند.

او تولیدات خانگی را  از دیگر دسته های کسب و کار کوچک برشمرد که در دیگاه مردم عادی جایگاه ویژه ای دارد و جزء اولین تفکرات افرادی است که برای اولین بار وارد این نوع از کسب و کارها می شوند.

 خردمند بیان کرد: این نوع تولیدها درآمد زیادی ندارد اما اگر نوآوری و خلاقیت و نیاز سنجی بازار انجام گیرد می تواند درآمد زایی های بسیار زیادی داشته باشد و به صورت زنجیره ای نیز گسترش یابد.

دانش آموخته ارشد مدیریت تصریح کرد: مشاغل خانگی بر اساس زنجیره تامین کالا و خدمات در کشور ما کمتر بدان پرداخته شده است در حالی که می توان با ورد به این نوع شغل ها کمک کننده به دیگر تولیدی ها باشیم برای مثال وقتی کارخانه ای اقدام به تولید ابزاری می کند نیازمند برخی از تجهیزات جزیی بوده که کسب و کارهای کوچک می توانند با تامین این تجهیزات  برای خود درآمد زایی کسب کند و نیاز آن کارخانه تولیدی بزرگ را تامین کند که به این کار زنجیره تامین گفته می شود.

زنجیره تامین شامل کلیه اطلاعات، محصولات، مواد و بودجه بین مراحل مختلف ایجاد و فروش یک محصول به کاربر نهایی است.

این دانشجوی دکترای کارآفرینی ادامه داد: عامل موفقیت یک کسب و کار نسبت به دیگر کسب ها کارها را مربوط به مسئله نوع تولید و خدمات دانست و  ادامه داد: مشتری به دنبال مقایسه است و هر چیزی که تفاوت چشم گیر و کیفیت بالاتری داشته باشد را انتخاب می کند که راهکار رسیدن به این مسئله داشتن خلاقیت و ارائه ارزش افزوده به مشتری است که اگر این خلاقیت باشد می تواند از دیگران موفق تر باشند.

او افزود: سیاستگذاری دولت در این زمینه اهمیت بالایی دارد و باید با تسهیلات مناسب و با حجم بالا به دنبال این مسئله باشیم که تعداد کم این حمایت ها با نیازهای واقعی جامعه هم خوانی ندارد. و اگر این حمایت ها افزایش یابد باعث استقبال بیشتر مردم می شود که باید به مسئله آموزش ها نیز توجه کرد و انتظارات کارشناسان بر این است که دولت با اجرای برنامه های مختلف مردم را با این استراتژی مهم آشنا کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.