سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنجال بر سر ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم/ اظهارنظر آقای وزیر صدای مجلس و جامعه پزشکی را در آورد

جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت موضوعی است که از وزیر علوم آن را مطرح کرد که جنجال‌های بسیاری به دنبال داشت.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است طرح ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده است، خبری که با روی کار آمدن وزرای علوم در دولت‌های مختلف  همیشه به نوعی بر سر زبان‌ها می‌افتد، پیش از این هم موضوع ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم با عناوینی مانند همگرایی علوم، وابستگی دانشگاه‌ها به یکدیگر و یکپارچه سازی آموزش عالی مطرح شده بود.

در حال حاضر ۲۰۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند و ۵۰ هزار تخت در بیمارستان‌های آموزشی کشور برای آموزش این دانشجویان مهیا شده است.

وزیرعلوم: هر چه زودتر دو وزارتخانه «بهداشت» و «علوم» با هم ادغام شوند

ماجرا از آنجایی کلید خورد که محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ادام دانشگاه‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های وزارت علوم سخن گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اصل تاسیس و کارکردش این است که فراتر از تعارض منافع و مسائل سیاسی باید موضوعات را پیگیری بکند. هر چه زودتر دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزاتخانه علوم با هم ادغام شوند، جلوی ضررهای بیشتر گرفته خواهد شد.

وی درباره همگرایی رشته‌ها بیان کرد: مگر می‌شود رشته داروسازی را از شیمی و داروسازی را از بیوشیمی جدا کرد! مگر می‌توان رشته انگل شناسی پزشکی را از دامپزشکی و کشاورزی جدا کرد. اگر دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم در کنار هم قرار بگیرند، رتبه بندی دانشگاه‌های ایران در ابعاد بین المللی فرق خواهد کرد. درخصوص بخش ظرفیت‌های پزشکی؛ یک استاندارد جهانی نسبت پزشک عمومی با جمعیت وجود دارد. اگر طبق آمار جهانی، ایران از استانداردها جهانی در سرانه پزشکی عقب است بنابراین باید در عمل به این میزان دست یابد.

ماجرای جدایی آموزش پزشکی از وزارت علوم و الحاق به وزارت بهداشت

ماجرای الحاق آموزش پزشکی به وزارت بهداشت به سابقه تشکیل وزارت بهداشت در سال ۱۳۶۴ باز می‌گردد. در آن زمان برای استفاده مطلوب و هماهنگ از امکانات پزشکی کشور در جهت تأمین و تعمیم بهداشت و درمان و بهزیستی و آموزش و پژوهش پزشکی و تحقق بندهای ۴ و ۱۲ و ۱۳ اصل سوم و آن قسمت از اهداف اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که مربوط به خدمات بهداشت و درمان و بهزیستی است، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد.

در قانون تشکیل وزارت بهداشت آمده است: تمام وظایف و اختیارات وزیر بهداری و بهزیستی و آن قسمت از وظایف و اختیارات وزیر فرهنگ و آموزش عالی که در ارتباط با امر بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش پزشکی است، به وزیر این وزارتخانه (وزارت بهداشت) محول می‌شود.

در سال ۱۳۶۴ دانشگاه‌های بزرگی مانند تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز که دانشکده‌های پزشکی داشتند ساختمان‌های خود را جدا کردند و ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی به تدریج شکل گرفت و از ۱۶ دانشکده به ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی کنونی رسید.

در سال ۱۳۹۳ در دو سند بالادستی «سیاست های کلی سلامت» و «سیاست های علم و فناوری» که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شدند، در هر کدام وظایف آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مشخص شد.

در بند ۱۳ سیاست‌های کلی نظام سلامت آمده است: توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور.

مخالفان ادغام با توجه به این قانون اقداماتی از جمله ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی را با قانون تشکیل وزارت بهداشت و سند سیاست‌های کلی نظام مغایر می‌دانند.

اظهارات وزیر علوم واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت، از کمیسیون بهداشت گرفته تا رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، انجمن‌های پزشکی، نظام پزشکی و وزارت بهداشتی‌ها.

رئیس کمیسیون بهداشت: جدایی آموزش پزشکی خلاف سیاستهای ابلاغی رهبری است

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: جداسازی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خلاف سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است. بعید می دانم وزیر علوم این پیشنهاد را داده باشد احتمالا فرد دیگری به اسم ایشان این کار را انجام داده است.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 1364 در کشور تشکیل شده و یکی از مزایای نظام سلامت ایران، پیوند بین آموزش پزشکی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور و تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز حوزه سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی است. 
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از انقلاب در استان سیستان و بلوچستان فقط یک مدرسه عالی بهداشت وجود داشت که تحت نظر اداره کل آموزش و پرورش این استان فعالیت می کرد اما بعد از انقلاب، مدرسه عالی بهداشت به سازمان منطقه ای بهداری استان سیستان و بلوچستان واگذار شد و پس از آن در سال ۱۳۶۵ با پیشنهادی که به وزیر وقت بهداشت دادیم، دانشکده پزشکی زاهدان تاسیس شد.
 
شهریاری یادآور شد: ایجاد و تقویت دانشگاه های علوم پزشکی کشور به ویژه زاهدان، توانسته نیازهای حوزه سلامت به نیروهای تخصصی و فوق تخصصی را برطرف و در جهت خودکفایی در حوزه پزشکی و درمان نقش آفرینی کند. دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سطح بین المللی، جایگاه ممتازی دارند و انتظار می رود که دانشگاه های وزارت علوم نیز در جهت تقویت جایگاه خود در رتبه بندی های بین المللی، تلاش کنند.

وزیر علوم بهتر است به فکر کارشناسان ارشدی باشد که به کولبری مشغول هستند   

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نسبت به ادغام دانشگاه های علوم پزشکی با دانشگاه های وزارت علوم واکنش نشان داد وگفت: جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران مخالفت خودر را با این ادغام اعلام کرده و اعتقاد دارد وزارت علوم آنقدر در مشکلات خودش گرفتار است که جای بیشتر برای گرفتار کردن پزشکان و دانشجویان پزشکی ندارد.

وی افزود: وزیر علوم بهتر است در فکر کارشناسان و کارشناسان ارشد خود باشد که در کوه های کردستان به کولبری مشغول هستند.

رئیس نظام پزشکی: فکری برای فارغ‌التحصیلان بیکار وزارت علوم کنید!

محمد رییس‌زاده در پیامی توییتری نوشت:« جناب آقای دکتر زلفی گل! لطفا ابتدا فکری برای خیل عظیم فارغ‌التحصیلان بیکار وزارت علوم کنید بعد به تقاضای تصدی آموزش پزشکی کشور بیندیشید!

جامعه پزشکی در شرایط فعلی خسته‌تر از آنست که تاب فرمایشات اینچنینی را داشته باشد.

لااقل به حریم وزارتخانه‌های دیگر احترام بگذارید.»

جایگاه علوم پزشکی را فدای رتبه بندی دانشگاه‌ها نکنید

غلامرضا حسن زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم گفت: تمام نهادهایی که با آموزش پزشکی در دنیا مرتبط هستند اعلام کردند این روش بهترین راهکار در آموزش پزشکی و ارتقای سلامت است زیرا ما در عرصه آموزشی به محلی برای کار مرتبط با رشته ها نیاز داریم و این دغدغه آموزشی در حوزه های مختلف شامل مهندسی و پزشکی وجود دارد.

حسن زاده ادامه داد: دانشجوی پزشکی با سلامت مردم سر و کار دارد و وقتی در دوران تحصیل در بیمارستان مرتبط آموزش می‌بیند، توان پاسخگویی بالایی پس از فارغ التحصیلی به نظام سلامت و مردم دارد و با جدایی آموزش پزشکی  عرصه بالین و آموزش از هم تفکیک می‌شوند و این مسئله می‌تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد،در این صورت ما با چالش‌های آموزشی، مدیریتی و ساختاری مواجه خواهیم شد و هزینه‌های بسیاری برای انتقال دانشگاه‌های علوم پزشکی به وزارت علوم و ارتباط آن به بیمارستان‌های وزارت بهداشت برای آموزش دانشجویان باید پرداخت شود.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی بیان کرد: با ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم اثربخشی و بهره وری کاهش پیدا می‌کند چرا که ما به دنبال آموزش مبتنی بر نیازهای جامعه و پاسخگو هستیم و تجربه ما در مدیریت بیماری کرونا و تلاش مدافعان سلامت بیانگر آن است که سیستم بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی کشور، کارآمد بوده است و  اگر دانشگاه های علوم پزشکی در بحران کرونا پای کار نمی آمدند با بحران مواجه می‌شدیم بنابراین سیستم آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی کشور توانسته پاسخگویی لازم را داشته باشد .

وزارت علوم چرا دانشگاه‌های تخصصی خود را ادغام نمی‌کند؟

حسن زاده بیان کرد: کیفیت آموزش پزشکی با ادغام در وزارت علوم کاهش پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت که رتبه بندی دانشگاه‌ها نسبت به کیفیت آموزشی در رتبه دوم قرار دارد، در وزارت علوم دانشگاه ها تخصصی شده‌اند و دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و علامه طباطبایی به صورت تخصصی در حوزه فنی و مهندسی و علوم انسانی فعالیت می‌کنند، اگر ادغام خوب است چرا وزارت علوم دانشگاه‌های تخصی خود را برای ارتقا رتبه ادغام نمی‌کند؟.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی بیان کرد: وزارت علومی‌ها آیا توانسته اند، بین بیولوژی، شیمی و فیزیک که در یک دانشکده بودند و قبلا تحت عنوان دانشکده علوم فعالیت می‌کردند، ارتباط برقرار کنند؟ آیا دانشکده دامپزشکی با شیمی، فیزیک و بیولوژی ارتباط نزدیکی پیدا کرده‌اند؟ اگر فرمول و راهکار مناسبی دارند به ما هم اعلام کنند تا از آن استفاده کنیم. 

آموزش پزشکی را فدای ارتقای رتبه دانشگاه‌ها نکنید

روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور هم به دنبال اظهار نظر وزیر علوم دست به قلم شدند و در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به مطرح شدن مطالبی در خصوص طرح ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم ابراز نگرانی کردند.

در نامه روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور به رئیس جمهور آمده است: «تجربه کشور در مدیریت بیماری کووید۱۹ و تلاش مجاهدانه کادر بهداشتی و درمانی کشور بیانگر این است که سیستم بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی کشور، کارآمد و نافع بوده است.

اگر دانشگاه های علوم پزشکی در بحران کووید۱۹ ایفای نقش موثر نمی کردند تبعات این بیماری بسیار عمیق تر و مخرب تر بود، بنابراین سیستم آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی کشور توانسته پاسخگویی اجتماعی داشته باشد و کارآمدی خودش را نشان دهد.

وقتی نظام فعلی آموزش پزشکی کشور بارها از سوی مراجع بین المللی به دلیل دیده شدن عرصه آموزش و خدمات در یک وزارتخانه، مورد تقدیر قرار گرفته بنظر می رسد که برگشت به عقب، هزینه های زیادی دارد با این استدلال که می خواهیم کارایی و بهره وری یک سیستم را فدای رتبه بندی کنیم.

زیرساخت های عمده آموزش دانشجویان گروه پزشکی که عمدتا به بسترهای درمانی نیازمند هستند در وزارت علوم‌ وجود ندارد و این از علل اصلی جدایی این دانشگاه ها در سه دهه پیش بوده که هنوز هم این دلایل به قوت خود باقی است.

 به جای برگشت به گذشته باید به سمت اجرای طرحی برای ایجاد انگیزه بیشتر جهت ماندگاری کادر پزشکی در مناطق محروم کشور گام برداشت.

 در صورت عدم اقدام لازم، پدیده نامیمون خروج نخبگان، کادر بهداشتی درمانی و اعضای هیات علمی از کشور تشدید خواهد شد.

 این موضوع که آموزش پزشکی باید در کنار بهداشت و درمان باشد، بدون تردید کار درستی است و طرح ادغام دانشگاههای علوم پزشکی با دانشگاه های وزارت علوم خلاف قوانین بالادستی و به خصوص بند هشتم سیاست های سلامت کشور ابلاغی مقام معظم رهبری حفظه الله است».

سازمان جهانی بهداشت مدل آموزش پزشکی ایران را به سایر کشورها توصیه کرده است

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح ادغام آموزش پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که حرف و حدیث های بسیاری را به دنبال داشته است، گفت: طراحان این طرح به دنبال ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که عملا این تفکر مغایر بند ۸ سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری است، در آن بند، صریح بیان شده که آموزش پزشکی در بهداشت و درمان ادغام شود.
 
وی با اشاره به اینکه عدالت در دسترسی به خدمات درمانی دغدغه نمایندگان محترم بوده است، گفت: در جریان هستم که بسیاری از نمایندگان محترم از عدم وجود پزشکان متخصص و فوق تخصص در حوزه انتخابیه خود رنج می برند و فکر می‌کنند با این طرح می توانند آن قضیه را پوشش دهند که این طور نیست، چرا که با اجرای طرح نه تنها این اتفاق مسیر نخواهد شد بلکه اساسا ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت در دهه ۶۰ برای افزایش ظرفیت های موجود جهت تربیت دانشجویان گروه پزشکی بوده است، یعنی عملا وزارت بهداشت با این ادغام تمام ظرفیت هایی که برای ساختار نظام درمانی و بهداشت خود داشته در بستر آموزش قرار داده و عملا آموزش قوت گرفته است؛ به این شکل که ما امروز گروه پزشکی فارغ التحصیل شده بسیاری را در جامعه داریم.
 
محسنی بندپی اظهار کرد: این ادغام نه تنها در نهاد های داخلی بلکه در نهادهای بین المللی هم مورد تشویق قرار گرفته است ‌و حتی سازمان جهانی بهداشت هم چند سال گذشته این مدل از آموزش را به کشورهای دیگر توصیه کرده بود.

ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم به صلاح نیست

 نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس عنوان کرد: این موضوع که آموزش پزشکی باید در کنار بهداشت و درمان باشد، بدون تردید کار درستی است و اجرای این طرح هم خلاف قوانین بالادستی است و هم هزینه های بسیار سنگینی را به جامعه تحمیل خواهد کرد و هرگز به افزایش کمیت و کیفیت تربیت دانشجویان پزشکی منجر نخواهد شد.
 
وی افزود: زیرساخت های عمده آموزش دانشجویان گروه پزشکی که عمدتا به بسترهای درمانی نیازمند هستند در وزارت علوم وجود ندارد؛ فکر می کنم ما باید به سمت اجرای طرحی برای ایجاد انگیزه بیشتر جهت ماندگاری دانشجویان پزشکی در کشور در مناطق محروم گام برداریم و در این صورت است که ما می توانیم به دغدغه نمایندگان محترم پاسخ دهیم.
 
دکتر محسنی بندپی تصریح کرد: بنابراین در شرایط فعلی و البته در هیچ مقطع زمانی، این ادغام به صلاح نیست؛ راه حل ماندگاری پزشکان و پیراپزشکان ما افزایش ظرفیت آنها نیست چراکه اگر ما فکری برای ماندگاری و ایجاد انگیزه آنها نداشته باشیم قطعا زیرساخت‌های کشور را به هم خواهیم زد و تربیت نیروی انسانی بیشتر را در شرایط اقتصادی کنونی را برای کشورهای همسایه ممکن است در دستور کار خود داشته باشیم.

انتقاد رئیس فرهنگستان علوم پزشکی از طرح مباحث ادغام آموزش پزشکی

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در نامه ای به وزیر علوم از طرح مباحث مربوط به ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی انتقاد کرد و گفت: این موضوع با سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مغایرت کامل دارد.

در نامه سید علیرضا مرندی  آمده است: «پیرو اظهارات در جلسه شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مبنی بر ضرورت ادغام هر چه زودتر دو وزارتخانه بهداشت و علوم به صورت خلاصه به استحضار می رساند مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ دو سند بالادستی را تحت عناوین «سیاست های کلی سلامت» و «سیاست های علم و فناوری» ابلاغ فرمودند که در هر کدام وظایف آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مشخص شده است.

به عنوان نمونه در سیاست های کلی سلامت به ارتقاء سلامت روانی جامعه از طریق ترویج آموزش های اخلاقی و معنوی و همچنین بر ضرورت ادغام مراقبت ها و خدمات سلامت در نظام آموزش علوم پزشکی تاکید شده و تولیت نظام سلامت در این خصوص به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپرده شده است.

با استدلال وزیر علوم که در این جلسه گفته شده اگر برخی از عوامل مرتبط با سلامت که با رشته های روانشناسی، علوم انسانی، علوم دینی، کشاورزی و غیره نیز مرتبط است آیا دلیل بر آن است وزارت های علوم و بهداشت و حوزه های علمیه و کشاورزی و غیره در هم ادغام شوند، در این صورت تقسیم وظایف وزارتخانه ها و نهادها بی معنی می شود.  لذا با توجه به اینکه بیانات وزیر علوم با اسناد بالادستی و به ویژه سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مغایرت کامل دارد خواهشمند است نسبت به اصلاح آن تجدیدنظر کنید».

تجربه آمریکا و کانادا در ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت

 انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای طرح شتاب زده ادغام آموزش پزشکی را موجب حیرت و تاسف دانست.

این انجمن در بخشی از این بیانیه در واکنش به سخنان اخیر وزیر علوم مبنی بر لزوم ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم یادآور شده است: «متاسفانه طرح موضوع آنقدر شتابزده و بدون استناد به مطالعات و شواهد معتبر ملی و بین المللی مطرح شده که موجبات حیرت و تاسف اعضای هیئت علمی، مدیران آموزش و نظام سلامت، متخصصین آموزش پزشکی، دانشجویان و کارکنان خدوم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

بررسی مطالعات و شواهد علمی نشان می‌دهد که در ایران معانی مختلفی از ادغام آموزش پزشکی و نظام سلامت از دیدگاه‌های مختلف منتزع می‌شود و ابعاد مختلفی نیز برای آن بیان شده است که هر یک از منابع موجود نیز منافع، موانع و مزایایی برای آن برشمرده‌اند. پیرو معرفی استراتژی مراقبت‌های اولیه سلامتی توسط سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۷۸، ایده ادغام آموزش پزشکی با عرصه‌های خدمات بهداشتی درمانی با هدف پاسخگویی آموزش پزشکی و نیز تامین نیازهای جامعه به خدمات بهداشتی درمانی در سطح بین الملل مطرح شد.

در جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۶۲ ایده ادغام به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و در سال ۱۳۶۴ پس از پاره‌ای از اصلاحات تصویب شد. پر واضح است که ادغام موضوعی نیست که یک شبه مطرح شده باشد، بلکه به دنبال ایجاد شکاف فزاینده بین آموزش پزشکی و عملکرد افراد آموزش دیده مطرح شده است که از تفاوت بین ارزش‌های علمی موسسات آموزشی و الزامات خدمتی و توقعات جامعه نشات می‌گیرد.

در واقع می‌توان گفت وجود عواملی از قبیل پیچیدگی‌های نظام آموزشی و لزوم انطباق آموزش ارائه شده با نیازهای درحال تغییر جامعه، تغییر و گسترش سریع دانش پزشکی، کمبود نیروی انسانی، نقش نظام سلامت در پاسخگویی به نیازهای جامعه، آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه و شرایط سیاسی و بحث عدالت در ارائه خدمات منجر به جلب توجه سیاستگذاران و رهبران آموزشی به درهم تنیدگی آموزش پزشکی با نظام سلامت شد.

تجربه ادغام تنها مختص به ایران نبوده و در حال حاضر در ۳۰ درصد دانشکده‌های پزشکی آمریکا و دانشگاه‌های در کانادا، هلند و مصر هستند که آموزش پزشکی را با خدمات بهداشتی و درمانی به درجات مختلفی درهم ادغام کرده‌اند.»

جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم بر خلاف اسناد بالادستی است از طرفی باید برای هر طرح مسئله هزینه هایی که دولت و مردم متحمل می شوند مدنظر قرار گیرد و همکاری وزارت علوم و بهداشت به ارتقای جایگاه علوم پزشکی ایران در دنیا کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۹
در انتظار بررسی: ۰
همشهری
۱۴:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
عزیز جان هر کشوری شرایط خودش را داره این سوال را هم بپرس آیا در همه جای دنیا با این بودجه و جمعیت اینقدر مهندس و غیره تولید میشه آیا مهندسان کشورهای توسعه یافته سوادشان در سطح مهندسان فارق التحصیل کشور خودمان است که مساحت مثلث هم بلد نیستند و فقط مدرک گرفتند آیا کیفیت صنعت در کشورهای دیگر مثل کشور خودمان است با همین سیستم آموزشی خیر چرا پزشکی در ایران زبانزد است ...
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
ببینید ایران داره بد پزشک تربیت میکنه یجوری روال انداختن که کسی که میخواد پزشک شود فقط به فکر پوله.درحالی همین پزشک ها از بودجه مردم و از پول مردم دارن اموزش میبنن .ببین اونقدر این موضوع سلامت به پول گره زدن که مافیا ب وجود اومده .دو چیز در همه جای دنیا رایگانه یکی اموزش و دیگری سلامت جامعه.یکاری کردن که پزشک ها دارن تهدید میکنن که از ایران میرن یعنی هیچ قانونی وجود نداره.من بنظرم جدای ادغام این دو وزارت خونه باید اساسا موضوع این اموزش پزشکی و قانون های هم عوض بشه شما وقتی بیمارستان میری یجوری طلبکار میکننت که پشیمون میشی از رفتنت.به مدیر بیمارستان هم بگی طرف همکارشو میگیره.مطب میزنن درحالی باید پزشکان بر اساس شیفت های منظم و جراحان در بیمارستان حاظر باشن.ی چیزی هست میگن قانون های ی کشور میتونی از صعنت سینماسازی ان کشور ب خوبی متوجه شی اگه به فیلم های تو صعنت ما در باب بیمارستانی نگا کنی با فیلم های کشور های دیگیر دقیقا متوجه میشی که چه بلایی سر این مردم میارن.در کل اوضاع مردم از لحاظ پزشکی در ایران اسفناک هست و در شهرهای کوچک شدیدتر .قانون اموزش و اراِِیه خدمات به مردم باید عوض بشه .
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
تربیت پزشک که کار خطیر سلامت را برعهده دارد باید پیشرفت و برنامه داشته باشد ممنونم
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
مافیای قدرتمند پزشکی داره برای خودش تبدیل به یک فراماسونری میشود
ناشناس
۲۰:۴۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
امیدوارم روزی برسه که هر رشته در تخصص خودش خدمت بکنه چراکه ورود پزشکا به حوزه‌ی مدیریت واقعاً پرستیژ این رشته رو کاهش داده و یه روزی باید این رویه‌‌ی اشتباه تموم بشه
d
۰۸:۲۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
بسیار طرح خوبیه ایندو وزارت باید ادغام شده و زیر نظر وزیر بهداشت اداره شوند تا مشکلات وزارت علوم که در اثر بی تدبیر تاکنون لاینحل مانده حل بشود
محمد
۰۱:۵۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
احسنت
اشتباه منفی دادم
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
بودجه دانشکده پزشکی خیلی بیشتر از وزارت علومه طبیعیه که دکترا دوست نداشته باشن ادغام بشه
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
به خاطر این بیشتره که به کل کادر بهداشت و درمان یک استان را حقوق می دهند. استادهای وزارت علوم پول مفت می گیرند و هیچ کار نمی کنند.
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
من تو هر دو وزارتخونه درس خوندم.
سطح علمی وزارت علوم (سراسری) بالاتر از وزارت بهداشته. نمونه اش سوال های کنکور تخصصی بهداشت را بدی بچه مدرسه ای هم می تونه حل کنه.
در مقابل بودجه و هزینه و پارتی بازی های وزارت بهداشت خیلی زیاده.
به نظرم ادغامشون میتونه دانش و عدالت را همزمان افزایش بده، جلوی باندبازی هم بگیره.
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
رشته ها وزارت بهداشت باید جدا باشه!!!کسی که دانشجو یکی از رشته ها علوم پزشکی هست نمیره کنار یک دانشجو مدیریت غیر انتفاعی یا آبیاری گیاهان دریایی بشینه!!
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
قبل از اینکه جدا بشه کلی دکتر درست و حسابی درسشان را میخواندند و مشکلی نداشتند
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۰ دی ۱۴۰۰
خودتان را تافته جدا بافته حساب نکنید، امروز تمام علوم در کنار هم هستن
مازندران
۲۲:۴۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
نحوه حمله کردن مافیای پزشکی چقدر هماهنگ و سریع اینطور مواقع عمل میکنن
مدیریت کروناتون؟؟؟؟ از ماسک فروشی هم به منبع درآمد عظیم رسیدین، حتی ۴تا قرص ویتامین دی بین مردم توزیع نکردین، الکل و مواد ضدعفونی کننده هم بماند
وقت گرفتن های این دوسال از بیماران هم بماند که حتی حاضر نشدیم به دلیل شرایط خاص ایام کرونا وقت دهی اینترنتی و تلفنی گسترش بدین
کمترین راه حلی ندادین که این مدت اگه کسی دندوندردی و .. مبتلا شد چکار کنه چطور در صف معمول نمونه
خدا منفعت طلبانه کاسب سلامت مردم رو لعنت کنه
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
جناب خسرونیا، رئیس محترم جامعه متخصصان داخلی ایران،، وزیر علوم به فکر کولبران ارشد باشن، قبول،، کی به فکر اینهمه فوتی های اشتباهات پزشکی هست،، کی به فکر فقدان متخصص در شهر های کوچک و متوسط هست،، کی به فکر اینهمه اجحاف در حق بیماران هست،، کی به فکر مالیاتی که بعضی پزشکان نمیدن هست و خیلی کی های دیگه که مربوط به حوزه پزشکی ی،،، متاسفم که شما بجای نقد درستی و اشتباهی این صحبت وزیر، تیکه اندازی رو انجام میدین ،واقعا جای تاسف عمیق داره.
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
در حال حاضر که پزشکان. بارخود را که بستند. راهی فرنگ میشن. حالا علومی باشند یا بهداشتی ....
ولی همه چیز پول است..؟؟
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
یه سوالی دارم! فقط بچه های پزشکی درس می خونن و باید حق شونو بگیرن و بقیه رشته ها چی؟ همه قوانین کشور بر اساس رانت شده
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
حرف وزیر رو دقت کتید حرفش رو، داره میگه تحقیقات باید مسیر داشته باشد که درست هم هست.
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بهتر بود عنوان را مینوشتید: مقاومت منفعت طلبانه جامعه دکتری در برابر رفع انحصار
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
خودم مهندسم. واقعیت اینه در سالیان گذشته وزارت علوم با سیاست های اشتباه و جذب و دادن مدرک فله ای رشته های مهندسی رو توی کشور هم از لحاظ بازار کار و هم سطح سواد و مهارت نابود کرده است حالا هم با همان روال امتحان پس داده گذشته میخوان رشته های پزشکی رو نابود کنن.
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
دسترسی بیشتر کل مردم جامعه به خدمات دکتری مهمتر از بیشتر پول درآوردن یه عده خاص از جامعه است
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
آیا اگر از این دکترها بدرستی مالیات که حق همگانی است گرفته شده بود الآن اینطور دربرابر این رفع انحصار موضع تند و افراطی میگرفتند!؟
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اللهم اشف کل مریض
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
خدایا به کسانی که برای مریضان دعا میکنند خیر عطا فرما و همه آنها و ما را از دام جهالت نجات بده. آمین.
ابراهیم
۱۶:۴۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
من یک مهندسم که در سال ۷۱ فارغ التحصیل شدم.
وقتی سطح علمی فارغ التحصیلان اون موقع رو با الان مقایسه میکنم، تاسف میخورم.
متاسفانه وزارت علوم، رشته های مهندسی رو با جذب بسیار زیاد دانشجو، به نابودی کشید و از ارزش انداخت و عده ای بیسواد و بیکار تحویل جامعه داد.
حالا میخواد همین بلا رو سر رشته های پزشکی بیاره!!!
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
مشکل مسئولین بی سواد و بی کفایت هستند نه تحصیل کرده ها... هزاران چیز روز رو اونایی که تخریبشان کردید بلد هستند که شما در تخیل هم بلد نیستید پس الکی جوانان مملکت را تخریب نکنید و در حمایت از سلطه جویی سیستم مافیایی پزشکی حرف نزنید
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
علم بازبچه است. در اکثر دانشگاه ها فقط هدفشان درس و مدرک و حفظیات است و بس.
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
با سلام...
اکثر این افرادی که موضع گرفتند از پزشکانی هستند که همگی ذینفع هستند...
ادغام حوزه‌ای آموزش و پژوهش در وزارت پزشکان اشتباهی بود که هر چه زودتر برگردد به متولی اصلی حوزه آکادمیک کشور یعنی وزارت علوم...
هیات علمی علوم پایه پزشکی اسیر این وزارت شده اند امیدواریم هر چه زودتر رهایی یابند.
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام بعنوان یک پزشک که سابقه ۲۵ ساله کار در بخش بهداشت کشور را در سطوح مختلف دارم عرض میکنم که :
اولا موفقیت یا عدم موفقیت یک برنامه را با میزان موفقیت در دستیابی به اهداف آن برنامه می سنجند
ثانیا تمامی اغلب کسانی که بعنوان مخالف ادغام در اینجا اظهار نظر کرده اند خود اعضای هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی هستند که به دلیل تعارض منافع اعلام مخالفت میکنند و ادغام در فرهنگ و آموزش عالی منافع شان را به خطر می اندازد
بعنوان مثال تمامی منازل سازمانی که شرایط ایده آلی را دارند و قبلا در اختیار سازمان منطقه ای بود در اختیار گرفتند.و موضوعات مربوط به کارانه های بیمارستانی و....از این قبیل است
ثالثا قرار بود آموزش پزشکی در خدمت نیازهای بهداشت و درمان کشور باشد و کوریکولوم های آموزشی بجای اینکه از تماما از سایر کشورها الگو بگیرند بر اساس نیاز داخل کشور باشد که تا این لحظه حداقل آن بعد از ۳۶ سال انجام شده است زیرا اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی بخش قابل توجهی از وقت خود را یا در مطب ها و کلینیک ها میگذرانند یا وقتی برای انجام این امر صرف نمی کنند و فقط به رفرانس های خارجی توجه می کنند
رابعا به دلیل در اختیار داشتن اغلب تریبون ها و برخلاف آنچه رواج میدهند بیش از آنکه آموزش و هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی ضرر کنند این بخش بهداشت و درمان کشور است که ضرر کرده اند زیرا برنامه آنگونه که پیش بینی و ادعا شده بود تا کنون اجرا نشده است و اغلب اعضای هیئت علمی تفاوت بین سطوح مختلف ارائه خدمات سلامت را نمی دانند.
در نهایت نظر بنده این است که بدون شک ادغام آموزش پزشکی و بهداشت و درمان از نظر تئوری بسیار نیکو و پسندیده است ولی متاسفانه بعد از گذشت ۳۶ سال هنوز درصد قابل ملاحظه ای از موفقیت نرسیده ایم .
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
وقتی بودیجه و تقسیم پولی بودیجه میش میاد خیلی کار سخ وشه
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
درود بر شما
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
همه جای دنیا دانشگاه های علوم پزشکی و رشته پزشکی بخشی از وزارت علوم هستند. یکی از دلایل پایین آمدن رتبه دانشگاه های ایران در جهان همین جدایی رشته های آموزش پزشکی از وزارت علوم هست که نسخه مافیای پزشکی در ایران هست و باعث خیانت به جایگاه علم کشور در سطح جهانی شده است. مافیای پزشکی باید ریشه کن شود.
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
ما فارغ التحصیلان مهندسی با مدرک دکترا بیکاریم و افرادی با مدرک کاردانی فوریت های پزشکی وزرات بهداشت سر کارن!
تو رو خدا ما بیشتر سختی کشیدیم اینهمه ریاضی و فیزیک و شیمی پاس کردیم واسه هیچ؟
انحصار وزرات بهداشت باید تموم بشه
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بیکاری تو ربطش به وزارت بهداشت چیه؟
ح
۱۳:۴۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
خانه از پای بست ویرانست خواجه در بند نقش ایوانست
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
موضوع بدون تعارف چندی پیش خبر ۲۰:۳٠، زوج پزشک عمومی جوان از دانشگاه آزاد بود که در یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان به زندگی و طبابت مشغول بودند. با حقوق خوب در خانه مناسبی که اسباب و اثاثیه هم داشت و رایگان در اختیار انها گذاشته بودند، زندگی می کردند. در آن برنامه تلویزیونی، حضور آنها در آنجا به عنوان نمونه ای از فداکاری و ایثار و پزشکان جلوه داده شد!!
آیا در مورد یک مهندس و یا سایر شغلها در کشور ما چنین اتفاقی می افتد؟ آنقدر مهندس داریم که خیلیهاشون حسرت داشتن چنین زندگی رو دارند. من کارشناسی ارشد مهندسی دارم و اگر حقوقی که به آن پزشکان می دادند به من بدهند حاضرم با دو بچه ام برم اونجا کار و زندگی کنم، تهیه خونه هم با خودم.
پزشک عمومی رو می شناسم که در مطبش در یکی از شهرستانهای استان مرکزی پول پارو می کنه و خانمش که لیسانس داره در مطب دیگرشون در منطقه 8 تهران با مهرنظام پزشکی شوهرش، در کنار ویزیت، کارهای زیبایی، لیزر و تزریق بوتاکس انجام میده. از زندگی لاکچری و دارایی هاشون چی بگم؟ فقط هزینه ماهانه سگهاشون برابر هزینه ماهانه خونواده سه نفره است.
چرا؟ چون پزشک کمه و برخی از پزشکان از این فرصت هرجور بتونند سو استفاده می کنند.
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
باید همه ی دانشجویان وزارت بهداشت و رروسای دانشگاه ها با اعتراض شدید خود جلوی این طرح رو بگیرن
اگه وزارت علوم میتونست دانشگاه رو اداره کنه که الان وضع مهندسا و حسابدار و ... این نبود
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بله! حتما باید انحصار پزشکی در دست پزشکان حفظ بشه!
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
نظام بهداشتی ی درمان محور و اینهمه نابسامانی در حوزه سلامت و... نتیجه اجرای از سال 1364 تا حال حاضره،، تغییر اساسی لازم بنظر میاد
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
هر طرحی معایب و مزایا داره ولی در حال حاضر بزرگترین ایراد ، در آمد های نجومی و سواستفاده اساتید پزشکی از دانشجویان رزیدنت ها و اینترن ها و بردگی کشیدن از آنها به نفع خود، و به زور نمره وقبولی است . باید در سطح خود وزارت بهداشت آموزش و درمان جدا بشه . قوانین درست اجرا بشن . 95 درصد اعضای هیئت علمی تمام وقت الان مطب دارن و بیمارستان خصوصی میرن ! خوب اینها باید درست بشه . اگه نمیتونین ؟ بدین دست وزارت علوم
مهدی
۱۲:۵۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
با شکست انحصار پزشکی کمک بزرگی به کشورمون میشه.انشالله آموزش پزشکی در وزارت علوم ادغام میشه مثل همه جای دنیا
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اگه کسی توان قبولی در رشته پزشکی رو نداره بهش انحصار طلبی گفته نمیشه. باید بدونیم که بالابردن ظرفیت یعنی ورود افراد بی سواد و به خطر انداختن امنیت سلامت جامعه. دست از لجاجت و جهالت برداریم
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اگه ظرفیت قبولی 10 نفر باشه معناش این نیست نفره 11 ام بی سواده، کمی تعقل خوبه واقعا، ضمن اینکه سواد در هنگام خروج از دانشگاه مهمه که باز توسط همین اساتید حال حاضر سنجیده میشن،،، باز هم دعوت به تعقل میکنم
ناشناس
۰۱:۰۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بله درست است وزارت علوم با همین روشی که شما گفتید کار میکنه اما نتیجه این شده است که دانشجویان وزارت علوم در بدو ورود بی سواد و در لحظه خروج هم بی سواد هستند.
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
یادم به تحریم داروهایی افتاد که در واقع باید در دانشگاههای وزارت علوم تولید اولیه بشن و اینجوری هم دانشجوهاشون به نون و نوایی میرسیدن، یا پوست مصنوعی که اگه داشتیم شهید علی لندی زنده میموند و...
کاش کل دانشگاهها از قبل از پرداختن به مباحث جهانی که بیثمرن، بیشتر به فکر مباحث مورد نیاز کشور و بچه هاشون بودن.
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اره نمیشه مرکز تحقیق را جدا کنی
مثلا الان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران داره مکانیسم بیماره هایی مثل دیابت رو بررسی میکنه چرا باید از علوم پزشکی جدا باشد در دانشگاه ی مثل دانشگاه تهران باید این حصار برداشته شود
وزارت بهداشت متاسفانه با افکار ناصحیح داره کارو خراب میکنه
البته حق داره یه دیوار امن دور پزشکاش کشیده نمیزاره چیزی بهشون نزدیک بشه
پزشک باید درخدمت مردم باشد نه این چیزایی که شماها تعریف کردین
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
دست از لجاجت و جهالت بردارید.ادغام یعنی به خطر انداختن امنیت سلامت
ن
۱۵:۳۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ادغام یعنی پایان رانت
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
هردولتی که میاد، جزحرف زدن، کارایی مفیدیی تدارند وبرای سرگرم کردن مردم، طرحی نو میدن وفکرمی کنند که جبران ناکارایی خود رامی کنند!؟ جز خرابکاری چیزی ازشون بر نمیاد!!!!
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
فوری سریع انقلابی دانشگاه های پزشکی محل کسب دکترای قلابی رو تعطیل کنید
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
وزارت بهداشت تعارض منافع داره شدید!
چرا باید یک پزشک برای پزشک ها نرخ و امکانات تعیین کنه?!
دانش جوهای پزشکی جوری به مردم نگاه می کنن از بالا به پایین که معلومه دیگه خود اساتید اینها به مردم چه طور نگاه می کنند.
اساتید وزارت علوم دستاوردی ندارند اساتید وزارت بهداشت هم دستاوردی ندارند و همه شان از علم روز دنیا عقبند و فقط دنبال اینند ببینند یک مهندس ایرانی یا یک پزشک ایرانی که احتمالا تابعیتشان را هم عوض کرده اند در یک شرکت بین المللی یا بیمارستان بین المللی پیدا کنندبعد بگویند ایران چه قدر علم دارد.
کدام علم?!تعارض منافع هم که بیداد می کند.فامیل بازی هم برای روحانی بد بود ولی برای خودشان خوب است انگار!
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
واقعیت از دید دانشجویان وزارت بهداشت:

وزارت بهداشت ==>> با محدود کردن تعداد دانشجو ها در رشته های خود باعث ایجاد بازار کار عالی برای داشنسجویان خود و حتی دادن دستمزد در حین تحصیل به دانشجوهایش شده است ولی از سوی دیگر باعث وضعیت بد پزشکی در کشور و رفتار حقیرانه کادر پزشکی با مردم شده است

تمام افرادی که زیرنظر وزارت علوم رشته های پزشکی مانند ژنتیک و ... را میخواندد ارزویشان این است که زیر نظر وزارت بهداشت باشند.
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بالاخره یه کار درست کرد و یه حرف درست زد.
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بالاخره یه کار درست کرد و یه حرف درست زد.
h
۱۱:۵۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
مردم ما روشهای قدیمی مثل ویزیت رایگان پزشک هندی و پاکستانیو... که 2000دلار میگرفتن دوست دارن نباید دولت و مجلس بر خلاف میل مردم عمل کند پزشکان ایرانی بروند خارجه خدمت بدهند و اموزش ببینن مردم روشهای قبلی دوست دارن وکد ملی و دفترچه و ویزیت دادن و... کلا قانون موجود دوست ندارند یکبار مطابق میل مردم عمل کنیم.
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
امیدوارم عملی نشه
ر
۱۱:۲۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
طرح خوبیه و کلا باعث مهاجرت پزشکان باقیمانده برای اموزش بهتر یه کشورههای اطراف میشه و دولت مجبور میشه که پزشک هندی و ...بیاره و دیگه طاقچه بالا نمیتونه بگذارد پول نده و ملت هم که حقشون این پزشکها نیست به حقشون پزشک افغانی هندیو... میرسن و پرستارهاهم میوفتن زیر دست افرادی که بوی از پزشکی و درمان نبردند و درست حسابی همه مشکلات حل میشه. قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار شود.کلا برمیگردیم40 سال عقب عالیه
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
دوست عزیز شما انگار خیلی در تخیلات هستی. مهاجرت پزشکان؟ فقط این دو سالی که کرونا بود کشورهای غربی درهای کشورشون را برای پزشکان باز کردن. و گرنه در حالت عادی به این راحتی پزشک راه نمیدن. باید ۱۰۰ تا آزمون بدی و دوره بگذرونی تا موافقت کنند. اون پزشکانی که تونستن برن. پول اینورو بردن اون طرف ملک خریدن و اقامت گرفتن و ... و گرنه هبج کجای دنیا این درآمد را نداشتن
پارس
۱۳:۳۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اخه نه اینکه الان توپزشکی حرف اولو تودنیاداریم میزنیم.الان همه پزشکان ایران شدن پول دوست ودلال .
ناشناس
۲۰:۳۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
پرستاری یه رشته‌ی آکادمیک و با بنیان علمی جدای از پزشکیه و در حال حاضر فقط به خاطر مافیای پزشکی امکان تجویز دارو و تست‌های تشخیصی ندارن و زیردست شما پزشکا نیستن
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
من تحصیل کرده دکترای مدیریت آموزش عالی از وزارت علوم هستم. وزارت علوم فقط مونده رشته های وزارت بهداشت را نابود کنه. اینها می‌خواهند رشته های وزارت بهداشت را نابود کنند و بر خیل بیکاران بیفزایند.
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
کیفیت پایین خدمات پزشکی و عقب ماندن روشهای درمان از دنیای علم وفناوری، باعث می شود که دوباره علوم پزشکی زیر نظر وزارت علوم در بیاید تا از این وضع اسفبار خارج شود.
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
وقتی بیشترین داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت از دانشجوهای وزارت علوم است چرا نباید رشته های مرتبط زیر نظر وزارت بهداشت نباشد...اگه فقط دانشجوهای رشته های بهداشت ثبت نام و شرکت کنند.نیرو انسانی برای رشته های مرتبط پیدا نمیشه و وزارت بهداشت مجبور به استخدام افراد کم سواد میشه..چرا رشته هایی مثل بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی که همه دروس آن شبیه بهداشت و ایمنی مواد غذایی است جایگاهی در نظام سلامت ندارند و رشته های شبیه آن..... این خودخواهی وزارت بهداشت رو نشون میده.وزارت بهداشت بیشتر به فکر منافع خودشه
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اینا همه دنبال انحصار طلبی هستند میگن باید در هر کاری رقابت ایجاد بشه انوقت میترسن ظرفیت ها را زیاد کنند
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
من نمی دونم کدامش درست هست ولی فقط می دانم که در حال حاظر مردم از وضعیت بیمارستان‌ها و دارو و درمانشان راضی نیستند
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اگر پول توش نبود مخالفت نمیکردند
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
نماینده محترم مجلس نماینده ملت باشید
ملت میخواهد انحصار نباشد
اموزش تحت لوای وزارت علوم نه تعارض منافع
مهدی قاسمی
۱۰:۳۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
یکی از مهمترین ایراداتی که نسبت به مواضع وزیر وجود دارد این است که چرا این ایده و برنامه خود را در زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس مطرح نکرده است؟ آیا این ایده را از قبل داشته است و آن را در آن زمان مطرح نکرده است؟ آیا یک وزیر می تواند بعد از رأی اعتماد و شروع به کار تغییرات مهمی در برنامه های اعلامی خود به عمل آورد؟ آیا این کار صداقت وزیر را زیر سوال نمی برد؟ ایراد بعدی این کار وزیر این است که چنین کارهایی نیاز به کار کارشناسی دارد و صحیح نیست که بخواهند بافشار افکار عمومی و رسانه های آن را به انجام برسانند. البته منظور از فشار افکار عمومی، فشاری است که احتمالاً از طریق اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم در این رابطه بوجود خواهد آمد، و الا دانشجویان دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم در این رابطه ایده ای ندارند و بیشترین مشکلشان، بیکاری بعد از تحصیلات است. بنابر این این فقط یک دعوا میان هیأت علمی ها و کارمندان دو وزارت خانه علوم و بهداشت با یکدیگر است که به نظر می رسد تنها ماهیت مالی داشته باشد و نه علمی، یعنی این طرفی ها می خواهند حقوق و مزایایشان در حد اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت افزایش پیدا کند، و انگیزه های علمی که در این رابطه مطرح می کنند خدا اعلم است.
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
چون پزشکان توی مجلس و رانت پزشکان مث وکلا میترسه بنده خدا
ی
۱۰:۲۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
طرح خوبیه باعث گسترش همکاریهای علوم و پزشکی شده و از طرفی قوانین نا عادلانه خود ساخته اساتید پزشکی در سازمان سنجش پزشکی در انتخاب دستیار با حذف سنجش پزشکی به پایان میرسه و حق به حقدار میرسه
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
دوستانی که از این حرفهای بی خود خوشحال میشن یا خوشحالن که ظرفیت های پزشکی افزایش پیدا کرده و نمی فهمن چه بلایی سر آموزش دیدن جامعه پزشکی در محیط عملی میاد دعا می کنم اگر خدایی نکرده عزیزشون بیمار شد بیوفته زیر دست همین افراد تا بفهمید چطور با افکار حسادت طلبانه چه بلایی سر خودشون و نزدیک ترین افرادشون آوردن یه چندتا از پزشک و ... خارج کشوری که اومدن ایران رو می دید می فهمید چی میگم البته اگر قصدی برای فهمیدن داشته باشید
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
الان وضع فعلی مادقیقا همینه.بنابراین نیازی نیست که ناراحت بشی‌.الان پزشکان توکشورشدن درست مثل مکانیکی های ماشین که حتی اگر بیماری به جراحی هم نیازی نداشته باشه به خاطر پول عملش میکنن.
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
با سیستم فعلی عزیز از دست دادیم بجز فساد و تباهی هیچی در این انحصار نیست من که به شخصه امیدوارم رانت و انحصار پزشکی نابود بشه فقط پول میبینند نه انسانیتی دیدم نه هیچی
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
انحصار طلبی
محمد جواد
۰۹:۵۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بله باید از انحصار خارج بشه م مصلحت هم همین رو میگه . اتفاقا کسانی ‌که مخالف هستند با سلامت مردم بازی میکنند و مصلحت هم همین است .
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
نکنه انتظار دارید یک پرستار بشه وزیر ههههههه
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بیخودی حرف نزن
پرستارها دکترها را مدیریت میکنند ونمیدانی
M
۱۷:۳۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بشین بچه
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اصلا نباید یک پزشک وزیر باشه یک مدیر باید باشد که باند بازی و هم صنفی بازی نکند و منافع عموم را مد نظر بگیرد
محسنی
۲۳:۴۰ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
همین پرستارا نبودند کی گند شما بعضی پزشک ها را جمع میکرد ؟
ناشناس
۲۰:۳۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
باز پرستارها دکتری مدیریت خدمات بهداشتی دارن و مدیریت میخونن و مترون یه بیمارستان خیلی بیشتر از یه پزشک در مورد مشکلات بیمارستان و شرح وظایف رشته‌های مختلف تسلط داره و بهتر بیمارستان رو مدیریت میکنه البته اگه پزشکا بزارن
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
منافع دوستان به خطر افتاده یه ویزیت عمومی شده 60 تومن چه خبره مگه؟
امیر
۱۰:۲۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
چرا نمیگی یه شونه تخم مرغ شده ۷۰ تومن! یه دکتر تا ۳۰ سالگی باید فقط درس بخونه و درآمد آنچنانی نداره! یعنی نصف عمرش رو! بعدش قرار نیست مثله یه کارمند حقوق بگیره! بلایی که الآن سر مهندس ها میاد و باعث شده هیچ رغبتی به رشته‌های مهندسی نباشه و اینقدر عقب بیفتیم!
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
تازه کیفیت خدمات پزشکی هم هر روز بدتر و عقب مانده تر می شود.
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
گرون ازت می گیرن یه دکتر میشناسم 30 میگره تازه می خواد گرون کنه 35 می گیره تازه حقشه. ئاره پول درس خوندنش رو می خوره می خواستی تو هم درس بخونی
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
یعنی مهندس و شاعر و نیروی فنی و ... هیچ درسی نخوندن و فقط کارهای مهندسی و فنی و اختراعات و...و ساخت وسایل و ساخت محتوا و شعر و سرگرمی و...داشته اند که پزشکان بیان با پول حاصل از تعارض منافع لم بدن روی مبلی که اونها درست کردن و پاهاشون دو روی قالی و فرشی بذارن که اونها بافتن و تلویزیونی رو روشن کنن که حاصل کارهای مهندسی و فنی است بعد هم باهاش محتوایی رو ببینن که حاصل شاعران و نویسندگان و تولید کنندگان محتواست و...یک اب پرتقال که حاصل کار کشاورز استهم بخورن در همان حین و بعد به ریش همه ی کسانی که با حاصل کار انها دارند خوش می گذرونن بخندن که چون پزشکن و درس خوندن،مگه بقیه درس نمی خونن و کار ننی کنن چرا توی این مملکت فقط پزشک و دلال و سیاست مداد می تونن در رفاه باشن?!
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
مگه فقط دانشجوهای رشته پزشکی درس خوندن، اونایی که دکترای غیر پزشکی دارن درس نخوندن، حالا شما درآمد رشته های پزشکی و غیر پزشکی را با هم مقایسه کن، یعنی باید گاهی تا دهها برابر اختلاف درآمد داشته باشند؟
این که می بینی همه رشته های پزشکی صداشون در اومده ، نشون میده که دغدغه مالی دارن و انحصارشون از دست میره .
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
وزارت بهداشت می خواهد پذیرش دانشجو دردست خودش باشد تا تعداد دانشجومحدود باشد و مردم باکمبود پزشک هزینه بیشتری بپردازند اگر تعداد کادر پزشکی افزایش یابد کاسبی پزشکان افت می کند و دیگر پزشکان قادر نخواهند بود فرزندانشان را وارد جامعه پزشکی کنند .ازطرف دیگر اگر وارد وزارت علوم شود هیئت علمی بارانت فرزندان خودشان را وارد می کنند .همان بهترکه دست وزارت بهداشت باشد منتها تعداد پذیرش دانشجو بالا رود تا در سطح کشور ما کمبود پزشک نداشته باشیم.
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اشتباهی مثبت دادم.
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اشتباهی منفی دادم
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اولشو خوب گفتی ولی تهش شد همین وضعی که هست... پس منفی
شاهان
۰۹:۴۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بله آقایون وزارت بهداشتی باید مخالف باشن چون انحصاری که برای مدارک دانشگاهی وزارت بهداشت برای خودشون ایجاد کردن از دستشون میره.
بی انصاف ها حداقل تفاوت امتیازاتی که برای مدارک وزارت بهداشت نسبت به رشته های مشابه در وزارت علوم ایجاد کردید را که میتونید بردارید
g
۰۹:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اقدام بسیار نیکویی هست مخصوصا موجب حذف سنجش پزشکی شده و عدالت دستیار گزینی همراه بشودبا کمک سازمان سنجش اموزش کشور
g
۰۹:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اقدام بسیار نیکویی هست مخصوصا موجب حذف سنجش پزشکی شده و عدالت دستیار گزینی همراه بشودبا کمک سازمان سنجش اموزش کشور
سلمان ایزدی
۰۹:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
((محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ادام دانشگاه‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های وزارت علوم سخن گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اصل تاسیس و کارکردش این است که فراتر از تعارض منافع و مسائل سیاسی باید موضوعات را پیگیری بکند.))ای کاش وزیر علوم به جای داشتن دغدغه وکارکرد وزارتخانه دیگر و کارکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارند حداقل فکری به حال موسساتی مثل موسسه عالی بانکداری ایران وابسته به بانک مرکزی است وهمچنان مدرک معادل به فارغ التحصیلان اراپه می دهد و مرکز تخصصی علوم بانکی است نمایند ونشان دهند که وزارت علوم فراتر از تعارض منافع ومسایل سیاسی به این موضوع چند ده ساله رسیدگی می فرمایند.
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
من خودم پرستارم و خوشحال میشم که این اتفاق بیفته و وزارت پزشکان در ایران به پایان برسه
چرا باید وزیر ما یه پزشک باشه که دو واحد مدیریت پاس نکره و فقط منافع صنف پزشکی رو در نظر میگیره؟؟
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام یه نکته ای در مورد پزشکان وجود داره که اگه انحصار دانشگاه و سهمیه محدودشون از بین بره ممکنه حل بشه یه مثال بزنم وقتی شما ماشین تون را تعمیرگاه می برید پس از تعمیر پول از شما می گیرند ولی پزشکان اول پول می گیرند و بدون توجه به سلامتی بیمار که این جالب به نظر نمی‌رسد چون مسئولیت سلامتی بیمار را به عهده نگرفته ولی پول درمان را دریافت کرده اند
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
دقیقا،دمتون گرم با اين مثال