سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پل مالان، جلوه‌های درخشان یک تاریخ؛ راوی قدامت یک سرزمین!

پل مالان یکی از قدیمی‌ترین پل‌های افغانستان است که بر روی رودخانه هریرود در منطقه‌ مالان ولایت هرات ساخته شده است که قدامت این پل به دوران قبل از اسلام بر می گردد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پل مالان در ولسوالى گذره ولایت هرات با ٢۴٠ متر طول، ٨ متر عرض و ١٠متر ارتفاع واقع شده است. این پل دارای ۲۲ عدد زیرگذر می‌باشد که در حال حاضر رفت‌و آمد مردم گذره و انجیل این ولایت از روی این پل صورت می‌گیرد.

این پل بر روی یکی از مسیرهای قدیمی هرات –قندهار ساخته شده است و کاروان های زیادی از هرات که عازم سیستان، قندهار و هندوستان بودند از این مسیر عبور می‌کردند.بر اساس منابع در دوران قبل از اسلام آتشکده‌ای در آنجا وجود داشت که مردم شهر هرات در آن به پرستش مشغول بودند.

پل مالان افزون بر نقش مواصلاتی آن، در رشد اقتصاد و درآمد مردم هرات نقش مهمی داشته و به همین‌خاطر در طول تاریخ، بارها بازسازی شده است. در بیشتر کتاب های تاریخی که نامی از هرات در آنها آمده، در مورد پل شگفت انگیز مالان نیز سخن گفته شده است.

درحالی که از ساخت‌وساز پل مالان قرن‌ها گذشته، اما بنای این پل توسط مواد ساختمانی که در سابق در آن به‌کار رفته است، هنوز به شکل استوار پا برجا می‌باشد.

پل مالان علاوه بر ارزش تاریخی واقتصادی خود، امروزه نیز باتوجه به ساحات پوشیده از جنگل، هوای پاک و مناظر زیبای اطرافش از تفریحگاه‌های معروف هرات شمرده می‌شود. گفته می‌شود که سالانه ده‌ها هزار شهروند هرات و سایر ولایات افغانستان در این مکان تفریحی می‌آیند و ساعاتی از وقت خود را صرف تفریح و هوا خوری در اطراف این پل می‌کنند.

 

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.