سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فیس بوک از حملات سایبری هکرهای پاکستانی به حساب های مقامات پیشین افغان پرده برداشت

بخش تحقیقات شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرده است که در ماه‌های منتهی به سقوط دولت اشرف‌غنی، هکرهای پاکستانی به حساب‌های کاربری افغان‌هایی که با دولت وقت افغانستان در ارتباط بودند حمله سایبری کرده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،مایک دویلیانسکی؛ رئیس تحقیقات جاسوسی سایبری فیس‌بوک گفته است که هکرهای پاکستانی از پیوندهایی استفاده کردند که در صنعت امنیتی به عنوان SideCopy شناخته می‌شوند. پیوندهایی که به گفته اومی‌توانند دستگاه‌های افراد را کنترل کنند.

دویلیانسکی گفته است افراد مرتبط با دولت، ارتش و نیروهای مجری قانون در کابل، از اهداف این حملات بوده‌اند و این شبکه در ماه اگوست پیوندهای SideCopy را از این پلتفرم حذف کرده است.

در این حملات هکرها با خلق شخصیت‌های جعلی از زنان جوان، تلاش کرده‌اند در میان اهداف مورد نظر خود ابتدا اعتمادسازی کنند و بعد آنها را به کلیک کردن لینک‌های حاوی ویروس و بدافزار یا دانلود کردن اپلیکشین‌های آلوده متقاعد می‌کردند.

فیس‌بوک می‌گوید هنگام وقوع این موج از حملات درباره آنها به وزارت خارجه آمریکا خبر داده شده و نزدیک به ۲۰۰۰ نفری که هدف این حملات در افغانستان بوده‌اند نیز از موضوع مطلع شده‌اند.

این شبکه اجتماعی گفته است که حملات هکرهای پاکستانی از ماه اپریل همزمان با پیشروی نیروهای طالبان اوج گرفته و تا ماه اوت شدت داشته ولی فیس‌بوک به دلیل نگرانی امنیتی برای کارکنان خود در این کشور و لزوم ادامه تحقیقات زودتر از این موضوع را فاش نکرده است.

گفتنی است که روز ۲۷ سپتامبر در حساب فسبوک اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان پستی حاوی دعوت از همکاری مردم با طالبان منتشر شد که ظرف چند دقیقه جنجال بسیاری در میان کاربران ایجاد کرد.

در این بیانیه آمده بود که جامعه جهانی به جای فاصله گرفتن از مردم افغانستان باید دولت طالبان را به رسمیت بشناسد و با آن همکاری و تعامل کند و پول‌های مسدودشده را نیز آزاد کند.

ظرف نیم ساعت از انتشار این بیانیه اشرف غنی در حساب توییتری خود خبر داد که حساب فیس بوک او هک شده و هر آنچه که در آن منتشر شود تا به دست گرفتن دوباره این حساب فاقد اعتبار است.

هنوز مشخص نیست که این دو موضوع به هم مرتبط باشند اما اگر هک فیس‌بوک رئیس جمهور سابق افغانستان نیز از طریق همین کارزار در پاکستان انجام شده باشد به این معنا خواهد بود که هکر‌ها برای مدت زمانی نامعلوم دست کم به یکی از دستگاه‌های دیجیتال رییس‌جمهور وقت افغانستان و چه بسا اطلاعات بسیار دیگری دسترسی داشته‌اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.