سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشاریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مشکل صادرات سوخت تقطیری به زودی حل می‌شود

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مقداری فرآورده یارانه‌ای به صورت مخلوط با سوخت تقطیری که از بازیافت روغن کارکرده به دست می‌آید، از کشور خارج می‌شود.

محمودرضا افشاریان مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مبارزه با قاچاق گازوئیل در قالب صادرات سوخت تقطیری اظهار کرد: پس از آن که متوجه شدیم از طریق صادرات سوخت تقطیری که از بازیافت روغن کارکرده به دست می‌آید، مقداری فرآورده یارانه‌ای یعنی نفت سفید یا عمدتاٌ گازوئیل به صورت مخلوط با این سوخت از کشور خارج می‌شود، به این مسئله ورود کردیم.

او با تاکید بر این که روغن‌های کارکرده یا سوخت تقطیری با نرخ آزاد هستند، اما فرآورده‌های یارانه‌ای از این طریق قاچاق می‌شوند، افزود: سعی کردیم رویه را اصلاح کنیم به همین دلیل، اعلام کردیم که میزان ۷.۲ درصد از بازیافت روغن کارکرده مختص سوخت تقطیری است و بیشتر از این را نمی‌توانند صادر کنند.

افشاریان ادامه داد: فلشی که به عنوان روغن سوخته وارد کارخانه‌ها می‌شود، نباید کمتر از ۱۷۰ درجه و روغن استحصالی نیز نباید کمتر از ۱۹۰ درجه سانتی گراد باشد. با رعایت این موارد، اطمینان خاطر پیدا می‌کنیم که نفتِ گاز (گازوئیل) وارد این سیستم نخواهد شد.

دستگاه متولی صادرات سوخت تقطیری تغییر کرد

او درباره مشکلات ایجاد شده برای واحد‌های تصفیه دوم روغن به عنوان صادرکنندگان سوخت تقطیری نیز توضیح داد: پیگیری این مسئله از سال ۹۲ تا پیش از تغییر ضوابط، بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود و رویه آن نیز وجود داشت، اما طبق جلساتی که برگزار شد، مقرر شد تا وزارت صمت مسئول پیگیری مشکلات این صنایع باشد.


بیشتر بخوانید:


افشاریان ادامه داد: اکنون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این فرآیند دارای نقش نظارتی است؛ به همین دلیل، در حال تدوین رویه جدید با همکاری وزارت صمت هستیم که در آینده بسیار نزدیک این وزارتخانه این کار را شروع می‌کند.

سرپرست بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی پالایش و پخش همچنین گفت: طبق دستوری که داده ایم، مسئولان استان‌ها در حال برآورد میزان ذخایر سوخت تقطیری این کارخانه‌ها هستند تا به زودی فعالیت صادراتی آن‌ها آغاز شود.

او درباره دلایل تاخیر حدود یک ساله در تدوین آیین نامه اجرایی جدید برای تفکیک سوخت تقطیری از گازوئیل و سایر مواد یارانه ای، توضیح داد: باید این شرایط پیش می‌آمد که وزارت صمت این مسئولیت را می‌پذیرفت و یک مقدار از آن هم به دلیل تغییر دولت و جا به جایی‌ها بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.