سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقایقی درمورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

هواپیمای مافوق صوت کنکورد توسط مهندسان اهل انگلیس و فرانسه توسعه یافته و نهایتا ساخته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ثروتمندان و افراد معروف در سرتاسر جهان بین سال‌های ۱۹۷۶ و ۲۰۰۳ میلادی با استفاده از هواپیمای کنکورد با سرعت مافوق صوت به هرجایی از دنیا که دوست داشتند، پرواز می‌کردند. امروز با ما همراه باشید چراکه قصد داریم حقایق جالب در مورد هواپیمای کنکورد را با هم مرور کنیم.

حقیقت اول

هواپیمای کنکورد (Concorde) در آن زمان یکی از دو هواپیمای مافوق صوت و تجاری بود. هواپیمای دیگر Tupolev Tu-۱۴۴ نام گذاری شد که از قضا متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود. این هواپیما نسبت به کنکورد موفقیت کمتری از آن خود کرد؛ در نتیجه فعالیت Tupolev Tu-۱۴۴ به عنوان یک هواپیمای مسافربری از نوامبر سال ۱۹۷۷ آغاز و در ژوئن ۱۹۷۸ نیز به پایان رسید.

حقیقت دوم

کنکورد توسط مهندسان اهل انگلیس و فرانسه توسعه یافته و نهایتا ساخته شد. این توافق در واقع بیشتر قسمتی از یک قرارداد بین المللی بین این دو کشور بوده تا یک قرارداد تجاری! این یعنی اگر هر کدام از این کشور‌ها از توافق‌نامه خارج شده و پیمان خود را نقض کنند با مجازات بسیار سنگینی رو‌به‌رو خواهند شد. دو شرکت درگیر در توسعه کنکورد Aircraft Corp انگلیس و Aerospatiale فرانسه بودند که با یکدیگر ادغام شده و برای ساخت هواپیمای کنکورد باهم همکاری‌های لازم را انجام دادند.

حقیقت سوم

چندین شرکت هواپیمایی بزرگ کنکورد را سفارش دادند، اما اکثرشان به دلایل مختلف از هرگونه توافق برای ادامه سفارش خودداری کردند که از جمله این دلایل می‌توان به سقوط یکی از هواپیما‌های مافوق صوت اتحاد جماهیر شوروی، نگرانی در مورد ایجاد آلودگی‌های صوتی و محیطی، هزینه خرید و راه‌اندازی هواپیما اشاره داشت. در آن زمان تنها دو ایرلاین باقی مانده یعنی ایر فرانس (Air France) و بریتیش ایرویز (British Airways) باقی مانده بودند. در نهایت بیست هواپیمای کنکورد ساخته شد که ۱۴ تای آن‌ها به صورت تجاری پرواز کردند؛ از این تعداد ۷ هواپیما برای فرانسه و ۷ مورد دیگر هم برای انگلیس بود.

حقیقت چهارم

زمانی که هواپیمای کنکورد با بیش از دو برابر سرعت صوت (۲.۰ ماخ یا ۱۵۲۰ مایل در ساعت) حرکت کرد، صدایی مانند انفجار تولید کرد که صدای بسیار بلندی بود، در حدی که می‌توانست لرزش شدید یا خسارت به بار بیاورد. به طبع این سر و صدای بلند نارضایتی و شکایت‌های متوالی در پی داشت و باعث شد تا هواپیمای کنکورد نتواند برخی از مسیر‌های خاص را طی کند و یا حتی برای اتمام برخی از پرواز‌های خود مجبور شود تا با سرعت هواپیما‌های معمولی پرواز کند. همه این‌ها از جمله دلایل عقب نشینی خطوط هوایی برای خرید کنکورد و ارتقاء هواپیما‌های خود به مافوق صوت بود.

حقیقت پنجم

نام هواپیمای کنکورد در واقع نماینده هر دو زبان فرانسوی و زبان انگلیسی بود. این کلمه به معنای توافق است. قرار بود تا این هواپیما در فرانسه و بریتانیا کنکورد نامیده شود. با این وجود هارولد مک میلان (Harold Macmillan) نخست وزیر وقت انگلیس تصمیم گرفت تا حرف “e” در پایان این کلمه را حذف کند. گفته می‌شود دلیل این تصمیم‌گیری به این صورت بود که شارل دوگل (Charles de Gaulle) نخست وزیر وقت فرانسه به دلیل سرماخوردگی جلسه‌ای که با مک میلان داشته را لغو کرده و این موضوع باعث ناراحتی هارولد در آن زمان شده بود!

وزیر فناوری دولت بریتانیا، تونی بن (Tony Benn) بعد‌ها این قضیه را اصلاح کرده و مدعی شد حرف “e” در واقع مخفف کلماتی مثل برتری (Excellence)، انگلستان، اروپا و دولت‌های متحد (Entente Cordial) است.

حقیقت ششم

کنکورد ۰۰۱ (ساخت فرانسه) اولین پرواز آزمایشی خود را در تاریخ ۲ مارس ۱۹۶۹ انجام داد. اولین پرواز کنکورد ۰۰۲ (ساخت انگلستان) هم در تاریخ ۹ آوریل ۱۹۶۹ شکل گرفت. اولین پرواز‌های تجاری انجام شده توسط کنکورد در سال ۱۹۷۶ اتفاق افتاد. در آن زمان بریتیش ایرویز از فرودگاه هیترو (Heathrow) به بحرین رفت و هواپیمای کنکورد ایرفرانس از پاریس به ریو (Rio) نشست. پرواز‌های بریتیش ایرویز کنکورد از لندن به نیویورک و برعکس از شماره‌های پرواز BA۰۰۱ تا BA۰۰۴ استفاده کردند. از زمان بازنشستگی کنکورد دیگر از این شماره پرواز‌ها استفاده نمی‌شود!

حقیقت هفت

کنکورد در چند سال اولیه شروع فعالیت‌های خود با ضرر مالی مواجه شد. دولت بریتانیا که طرف انگلیسی پروژه کنکورد را از نظر مالی تامین می‌کرد ۸۰ درصد از درآمد کنکورد را از آن خود کرد. در اوایل دهه هشتاد معلوم شد که تصور عموم مردم از هواپیمای کنکورد این است که برای خرید بلیط‌های آن باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند. به همین دلیل هم قیمت‌های کنکورد را براساس تصورات مردم تنظیم کردند و سپس با کاهش قیمت نفت، کنکورد شروع به کسب درآمد کرد. در سال ۱۹۸۴ مالکیت مالی این هواپیما از دست دولت به بریتیش ایرویز واگذار شد. مردم بر این باورند که یکی از دلایل اصلی که هواپیمای کنکورد در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد هم همین اتفاق بود.

زمانی‌که هواپیما متوقف شد، بریتیش ایرویز و ایرفرانس متوجه شدند که درآمد آن‌ها از طریق افرادی که با استفاده از فرست کلاس هواپیمای کنکورد مسافرت می‌کردند، خیلی بیشتر است.

حقیقت هشت

هواپیمای کنکورد علاوه‌بر این‌که از سایر هواپیما‌ها سریع‌تر پرواز می‌کرد، ارتفاع بیشتری هم نسبت به سایرین می‌گرفت به طوری‌که گفته می‌شود این هواپیما در ارتفاع ۵۰ تا ۵۵ هزار فوت و حتی ۶۰ هزار تا پرواز می‌کرد. در این ارتفاع می‌توانید انحنای زمین را طوری ببینید که انگار روی مرز فضا قرار دارید. تلاطم هوا هم در چنین ارتفاعی مشکل ایجاد نخواهد کرد و این یعنی پرواز با ناهمواری کمتر!

حقیقت نه

هواپیمای کنکورد سریع‌ترین سفر خود را از نیویورک به لندن در تاریخ ۱ ژانویه سال ۱۹۸۳ طی مدت زمان دو ساعت و ۵۶ دقیقه توانست به ثبت برساند. در پرواز‌هایی که توسط کنکورد صورت می‌گرفت هیچ‌گونه سرگرمی برای مسافران در نظر گرفته نشده بود، اما غذای باکیفیتی به سرنشینان داده می‌شد.

حقیقت ده

تا سال ۲۰۰۰ هواپیمای کنکورد به عنوان امن‌ترین هواپیما در سرتاسر دنیا شناخته می‌شد چراکه هیچ سانحه و فوتی از آن به ثبت نرسیده بود. یکی از هواپیما‌های کنکوردی که به ایرفرانس تعلق داشت در تاریخ ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۰ پس از ترکیدن لاستیک و آسیب رسیدن به مخزن سوختش سقوط کرد. اعتقاد بر این است که آوار این هواپیما روی یک هواپیمای دیگر که بومی بوده، افتاده است و همین موضوع باعث شده تا در تاریخ ۲۶ ژوئیه سال ۲۰۰۰ گواهینامه توانایی پرواز کنکورد باطل شود و نتواند آن را تا تاریخ سپتامبر سال ۲۰۰۱ دوباره به دست بیاورد. در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اولین پرواز عملیاتی با مسافر (کارکنان خطوط هوایی بدون پرداخت هیچ گونه هزینه) توسط کنکورد انجام شد. کنکورد در ۷ نوامبر ۲۰۰۱ به حالت تجاری خود بازگشت، اما در سال ۲۰۰۳ با ایرفرانس آخرین پروازش را در تاریخ ۳۱ می ۲۰۰۳ رقم زد و بریتیش ایروریز هم در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۰۳ پرواز آخر خود را با این هواپیما به انجام رساند.

ریچارد برنسون (Richard Branson) پیشنهاد کرد تا کنکورد‌های باقی‌مانده را خریده و با آن‌ها به ورجین آتلانتیک پرواز کند که این قضیه کاملا رد شد و گفته می‌شود که کنکورد دیگر هیچ پروازی انجام نخواهد داد.

منبع: دیجی رو

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
یه کی که داشت از اینجا رد میشد
۰۱:۵۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
?
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
حقیقت دیگه این که در جزیره کیش هم فرود امده بود
م
۱۶:۵۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
خوب
مرتضی
۱۳:۰۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
هواپیمای کنکورد به اضای هر مسافر در کیلومتر ۰٫۱
لیتر سوخت مصرف میکرد
ولی هواپیمایی امروزی در اضای هر مسافر در کیلومتر
۰٫۰۲ لیتر سوخت مصرف می‌کنه
یعنی کنکورد مصرف سوخت ۵ برابر داشته
دکتر محسن نصیروند
۱۲:۱۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
سلام.واقعا هواپیمای پیشرفته و خوبی بود که بهتر بود بهینه سازی بشه و دوباره پرواز کنه،این هواپیما با این سرعت مافوق سوت در حد سرعت پیشرفته ترین جنگنده هاست،دو ماخ سرعت فوق العاده ای هست،و نه تنها برای حمل مسافر بلکه برای جمع آوری داده و اطلاعات از زمین مفید میباشد.باتشکر
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
دکتر جان سوت نه، صوت!
دکتر محسن نصیروند
۲۳:۳۶ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
سلام.ببخشید بخاطر اشکال تایپی صوت،صحفه کوچک موبایل گهگاهی باعث این اشکالات تایپی میشه.سپاس
امید
۱۱:۵۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
لازم به ذکر هست که صدای وحشتناک این هواپیما باعث وحشت و رم کردن گله های گاو و گوسفند در اکثر کشورهای اروپایی میشد که چندین بار شکایت شده بود و دامداران ادعا میکردند که این امر سبب کاهش شیردهی و پروارشدن دامها میشود.
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
توی برنامه سانحه هوایی شبکه مستند در مورد همان حادثه سقوط کنکورد ناشی از ترکیدن لاستیک و سوراخ شدن باک سوخت گفته بود ، هواپیما بلند شد ولی دچار آتش سوزی شد و رفت به یک هتل نزدیک فرودگاه برخورد کرد، چون سوخت خیلی خیلی زیاد مصرف می‌کرد کنارش گذاشتنش ، سوخت خیلی مصرف می‌کرد
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
اروپا اگه میخواد استقلالشو از آمریکا نشون بده باید دوباره کنکورد رو را بندازه فقط موتور جدید روش بذاره
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکا
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
چه جمله هوشمندانه ای آفرین
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
چه هواپیمای ترسناکی بوده همون بهتر که منقرض شد. کی میتونست با اینا مسافرت بره!
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
کنکورد بیشتر برای نظامی و جاسوسی ساخته شد تا تجاری
وقتی در یک زمان کم همه ی کنکوردها به یکباره از خطوط هوایی جمع میشه و دیگه خبری از این هواپیما نمیشه خیلی شک برانگیز میشه
چیزی که باید دنبالش باشیم اینه که این هواپیما هنوز در پایگاه های استراتژیک زمان جنگ سرد آمریکا در اروپای شرقی دیده میشه
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
بهترین هواپیمای مسافربری دنیا بود که آمریکا رو حسادت نابودش کرد
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
هواپیمای محشری بود که مردم دنیا شدیدا بهش نیاز دارن ولی آمریکا رو حسادت به بهانه های مسخره نابودش کرد