سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در استان همدان؛

۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال به دیابت مبتلا هستند

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در استان به بیماری دیابت مبتلا هستند.

راضیه سادات میر معینی، مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از همدان با تاکید بر اینکه می‌توان با انتخاب‌های درست و به موقع از تبدیل پره دیابت به دیابت جلوگیری کرد، گفت: دیابت ملیتوس شامل گروهی از بیماری‌ها است که در آن‌ها غلظت قندخون در اثر نقصان در ترشح انسولین، عمل انسولین یا هر دو افزایش می‌یابد.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: انسولین برای استفاده و ذخیره کربوهیدرات، پروتئین و چربی موجود در غذا برای بدن ضروری است و کمبود آن سبب افزایش قندخون یا هایپرگلیسمی می‌شود.

میرمعینی ادامه داد: بیماری دیابت با اختلال تحمل گلوکز که اصطلاحا "پره دیابت" یا "قبل از دیابت" شناخته می‌شود، آغاز می‌شود و فرد در این مرحله هیچ علامت خاصی ندارد در واقع «پره دیابت» به افرادی گفته می‌شود که قند خون آن‌ها پس از گذشت ۲ ساعت از صرف غذا بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی گرم سر دسی لیتر و قند خون ناشتای آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم بر دسی لیتر است.

او با بیان اینکه در ایران افراد بسیاری مبتلا به «پره دیابت» هستند گفت: تشخیص به‌موقع پره دیابت اهمیت بسیاری دارد، چرا که معالجه و بهبود در پره دیابت و اقدام برای کنترل عوامل خطرآن از جمله کاهش وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی‌ می‌تواند از بروز دیابت نوع دوم و عوارض مرتبط با آن مانند بیماری قلب و عروق، مشکلات بینایی و بیماری‌های کلیوی که بیشتر قبل از تشخیص بالینی دیابت ایجاد می‌شوند، پیشگیری کند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: در این مرحله که افزایش قند فرد هنوز در حد تشخیص بیماری دیابت نیست، با اصلاح شیوه زندگی می‌توان بیش از ۷۰ درصد از دیابتی شدن فرد پیشگیری کرد از طرف دیگر کشف اختلال تحمل گلوکز یا دیابت با انجام یک آزمایش ساده و غیر تهاجمی نظیر اندازه‌گیری قنـد ناشتا در ۲ نوبت یا آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) میسر است.

میر معینی گفت: انتخاب مواد غذایی کم قند، غلات کامل، ماست و حذف شکر، از راه‌های پیشگیری دیابت است.

انتهای پیام /م

برچسب ها: علوم پزشکی ، دیابت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.