سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویژگی‌های علامه طباطبایی از نگاه مدیرحوزه‌های علمیه

مدیرحوزه‌های علمیه کشور با اشاره به برخی از ویژگی‌های علامه طباطبایی، از نگاه نقادانه به اندیشه غربی، عدم توقف در فلسفه پیشین و امتدادبخشی به فلسفه با ورود به حوزه‌های جدید علمی و برخورداری از روش شناسی جامع عقلی و اجتهادی را از مهمترین آن‌ها دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه کشور روز دوشنبه در مراسم چهلمین سالگرد رحلت علامه طباطبایی و آغاز فعالیت‌های علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، افزود: با وجود این که علامه طباطبایی در ذیل مکتب صدرایی تعریف می‌شود، اما نوآوری و ممیز‌های زیادی دارد که یکی از ویژگی‌های مهم آن کاهش دادن ذوقیات در امور فلسفی است. در اندیشه علامه طباطبایی تقویت بعد برهانی و دقت‌های عقلی نمایان است.

به باور مدیرحوزه‌های علمیه کشور رویکرد نظم ترتیبی، نظام وارگی و زنجیره سازی اندیشه و تفکر، فرزند زمانه خود بودن، نگاه نقادانه به اندیشه غربی، عدم توقف در فلسفه پیشین و امتدادبخشی به فلسفه با ورود به حوزه‌های جدید علمی، برخورداری از روش شناسی جامع عقلی و اجتهادی، داشتن تصویر دقیق از مسائل فلسفی، رویکرد سیاسی و اجتماعی و پایه ریزی مبنانی انقلاب اسلامی، مبانی فکری و سلوک عملی، شاگرد پروری، جامعیت علمی، ایفای نقش نقطه عطف در بین جریانات مختلف علمی، جریان سازی علمی و معرفتی، ایجاد تحول بنیادین و کیفی در تاریخ تفسیر قرآن کریم، رویکرد فراحوزوی و برون آمدن از پوسته حوزه به سمت دانشگاه و نهاد بین الملل و نمادی از فضلیت‌های اخلاقی و ارزش‌های روحی و معنوی از ویژگی‌های مهم علامه سید محمدحسین طباطبایی است.

آیت الله اعرافی اعرافی یادآور شد: علامه طباطبایی شخصیتی است که در زمانه خود و معاصر زیست می‌کند و با حفظ اصول بنیادین و ریشه‌ای اسلامی، اندیشه خود را به پرسش‌ها و نظریات جدید معطوف کرده است.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: علامه طباطبایی در مکتب فلسفی و فکری خود نه نگاه مطلقا منفی به فلسفه و اندیشه غربی دارد و نه نسبت به آن دچار مرعوبیت می‌شود، بلکه با آشنایی کامل از تفکر غربی برخوردی عمیق و منصفانه با آن دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری یادآور شد: اندیشه علامه طباطبایی در پایه ریزی تئوری انقلاب اسلامی نقش بسزایی دارد و تئوری‌های بنیادین انقلاب اسلامی در تفسیر المیزان کاملا نمایان است.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: علامه طباطبایی میراث دار بخش مهمی از علوم خاص حوزه‌های علمیه مانند علوم غریبه و مباحثی از این دست است که تاکنون به آن‌ها توجه زیادی نشده است.

آیت الله اعرافی یادآور شد: مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی اگر عزم خود را جزم کنند می‌توانند اندیشه علامه طباطبایی را ناظر به دنیای امروز جهان معاصر عرضه کنند و به گفتمان سازی بپردازند.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور با اشاره به قرارگیری حوزه علمیه قم در یکصدمین سالگرد احیای آن توسط آیت الله حائری یزدی، ابراز کرد: دبیرخانه‌ای جهت معرفی آثار و خدمات حوزه طی یک قرن گذشته راه اندازی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: عضو فق‌های شورای نگهبان رهبری گفت: علامه طباطبایی نمادی از اندیشه تابناک اسلام و شخصیتی برآمده از معارف ناب دینی است که قابل عرضه در پهنه جهانی است.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: مجمع عالی حکمت اسلامی امروز به نهالی پر خیر و برکت و شجره طیبه‌ای تبدیل شده و اساتید بزرگوارنی در آن مشغول فعالیت‌های علمی و اخلاقی هستند.

مراسم چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.