سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عمادشهر میزبان جشنواره‌های بومی و آیینه تمام نمای فرهنگ نیاکان

عمادشهر، دیاری با فرهنگ غنی در شهرستان لارستان است که با برپایی نمایشگاه‌های بومی محلی، میراث فرهنگی را که با گذر سال ها اسیر زنگار فناوری نشده است را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جاده لار به بندرعباس را که دنبال کنید، پس از گذر از کرمستج و هرمود صحرای باغ به یک دوراهی می‌رسی یک سوی آن بستک و بندرعباس و سویی دیگر به سمت بخش صحرای باغ؛ از زروان، دشتی، خلور، دهمیان، باغ و کارگاه که بگذری به منطقه ای می‌رسی به نام عمادشهر، که در دامان کوهی عظیم و ستبر به نام گاوبست آرام گرفته است.

اینجا عمادشهر یا در لهجه محلی همان مَیده است، دیاری کهن با فرهنگی غنی به یادگار مانده از پیشینیان و نسل های بسیار دور که هر خشت و گلش حکایت و رازی نهفته در دل دارد، اقوام مختلفی شامل میده‌ای‌ها، سادات از فرزندان امامزاده شاه سیف الله قتال که خود از نوادگان حضرت امام موسی کاظم می باشد، ملأ و خادم از همراهان ایشان در سفر به ایران هرمی مهاجران از روستای هرم و باغی و اقوام ترک شامل قبایل لر و نفر و مهاجران مینابی در آن سکونت دارند.

از جاذبه های طبیعی، گردشگری، مذهبی اش، غاربنوو، آرامگاه شاه سیف الله قتالش و برکه های سر به فلکش که بگذریم، عمادشهر در فرهنگ و آداب محلی هم بسیار حرف برای گفتن دارد.

فرهنگی که در گذر زمان نیاکان به نسل های امروز منتقل شده و هنوز بکر بودن خودش را حفظ کرده است، مردمان مستقر در جغرافیای عمادشهر این تاریخ کهن را با خود به آیندگان انتقال می دهند.

فرهنگ ناب عمادشهر از  گویش بومی گرفته تا غذاهای سنتی، از پوشش زنان و مردان گرفته تا آداب‌ و رسوم و بازی های محلی از دیدنی های این دیار است، فرهنگی که گرد رشد افسار گسیخته فناوری بر آن ننشسته و به حاشیه نبرده است.

عمادشهر یا همان مَیده که به مرکز مردم شناسی در لارستان مشهور است و هر سال  با برپایی جشنواره های بومی و سنتی این فرهنگ کهن  به نمایش گذاشته می شود.

در یکی دو سال اخیر که شیوع کرونا عامل تفرق هر اجتماعی شده، این نمایشگاه راکد مانده بود اما از چند روز پیش، هر عابری که از کوی و برزن عمادشهر می گذشت، تکاپوها و زمزمه هایی را می دید و می شنید که همه نشان از برپایی دوباره جشنواره های بومی-محلی و سرور و نشاط عمادشهر بود.

نمایشگاه بومی عمادشهر با محوریت سه نسل

پس از ۲ سال انزوا، اکنون در سایه فراغتی که از کرونا به دست آمده است، نمایشگاه بومی محلی عمادشهر برپا و با استقبال چشمگیر مردم و مسؤولان منطقه ای و محلی رو به رو شد، نمایشگاهی که در آن سه نسل در یک قاب قابل مشاهده بود.

از سالخوردگان جهاندیده ای که پینه دستانشان هنر را به تماشا گذاشته بود تا جوانانی که میدان دار مدیریت و تلاش بودند و نونهالانی که با پوشش سنتی و گویش زیبای محلی که زبان مادری آنان است،  برای خوشامدگویی صف کشیده بودند.

محمد حیدری، از فعالان فرهنگی و متولیان برگزاری نمایشگاه بومی محلی عمادشهر گفت: عمادشهر از جمله مناطقی بود که در گذر روزگار فرهنگ غنی خویش را حفظ کرده و این امر مدیون علاقه مردم عمادشهر به فرهنگ غنی شان است، فرهنگی که پس از صدها سال هنوز هم جاذبه دارد، چه برای مردمانش و چه برای کسانی که با این فرهنگ آشنا می شوند.

او بیان کرد: در نمایشگاه بومی محلی عمادشهر جلوه های ویژه ای از فرهنگ کهن با پوشش های سنتی، غذاهای محلی، هنرها و صنایع دستی در معرض دید بینندگان قرار می گیرد.

حیدری تصریح کرد: اگر چه مشغله‌های زندگی ماشینی این روزها به زندگی سنتی شهرها و روستاها رسوخ کرده و نوع پوشش را تحت تاثیر قرار داده، اما هنوز پوشش محلی و سنتی در بین مردم عمادشهر جایگاه خاصی دارد، از جمله این پوشش ها لباس‌های عجمی است که رخت ویژه نوعروسان عمادشهری تلقی می شود و آن را در مراسم حنابندان بر تن می کنند که علاوه بر زیبایی، دارای قدمت بسیاری است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: لباس  معروف ایل قشقایی، یکی دیگر از پوشش های سنتی متعلق به ترک‌نشین های عماد شهر بوده و لباس قشقایی ها، یکی از زیباترین و پوشیده ترین لباسهایی است که می‌توان در هر زمان و در هر محیطی از آن استفاده کرد.

او افزود: نان های محلی در عمادشهر از نظر مواد غذایی مورد استفاده قرتر می گیرد و نرمی و سفتی خمیر، نحوه پخت و لوازمی که برای تهیه آن لازم است  به اقسام مختلفی نام گذاری شده اند که رایج ترین آن بالاتوه، تپ تپی، شُل شُلو، جرادک، رگاگ، فَلَزی است که در همه نان‌های محلی این منطقه با استفاده از ماده مخصوصی  به نام مَهیاوه که باعث ایجاد طعمی متفاوت در این نان ها می شود. 

حیدری اضافه کرد: حلواهای سنتی که از روزگاران دور جزیی از غذاهای سنتی عمادشهر بوده است و هنوز هم طبخ و مصرف آن رواج دارد در تهیه آن ها از گیاهان دارویی مانند آویشن و  بابونه استفاده می شود و علاوه بر طعم و عطر خاص، خواص های گوناگونی هم دارند.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: تولیدات و محصولات دامی مثل شیر، ماست و دوغ همچنان در عمادشهر علاوه بر عرضه به صورت  صنعتی، روش تهیه سنتی خودش را حفظ کرده است و در مشک هایی که از پوست گوسفند تهیه شده و ماست، دوغ و کره را تولید می کنند و همین صفا و صمیمت ها عمادشهرا به منطقه ای تبدیل کرده است که از گوشه گوشه آن بوی زندگی و رونق حس می شود.

او گفت: بازی‌ها به طور عام دارای یک بار فرهنگی هستند، بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی علاوه بر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردار هستند.

حیدری بیان کرد: به عنوان مثال یکی از این بازی های سنتی در عمادشهر چوب بازی است  که از قدیم، کوخی از آتش درست می‌کردند و عده ای شال و قبا و کلاه نمدی می پوشیدند و گرد کوخ می چرخیدند و این بازی زیبا را انجام می دادند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: ترکه بازی یا چوبازی، ازجمله بازی ها و رقص های سنتی قشقایی های عمادشهر است که پیشینه ای کهن دارد و بیشتر در مراسم عروسی و شادی اتفاق می افتد.

حیدی از آوازخوانی کشاورزان عمادشهری هنگام کاشت و درو کردن محصول به عنوان یکی از مظاهر فرهنگ غنی این منطقه نام برد و ادامه داد: کشاورزی یکی از شغل‌های مرسوم مردم منطقه عمادشهر است، کشاورزان این منطقه ترانه‌ها و شعرهایی را حین کار می‌خوانند و به اصطلاح خودشان با گیاهان و طبیعت صحبت می کنند و این روحیه شاداب کشاورزان در طول سال های مختلف هنوز هم حفظ شده است.

صنایع دستی، هنر و میراث کهن عمادشهر

یکی از صنایع دستی رایج در منطقه عمادشهر، سُپ بافی است که از شاخه هنر حصیر بافی محسوب می شود، هنری دستی ترسیمی که عمادشهری ها با سرانگشتان خود به آن شکل می دهند.

در سپ بافی از برگ درخت نخل استفاده می شود و مقداری نی که ابتدا آن را برش می دهند و سپس با رنگ های قرمز و سبز، رنگ آمیزی می کنن و در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ تولید شده و از آن ها برای نگهداری نان های محلی استفاده می شود.

گلدوزی، نقاشی، حصیر بافی و گلیم بافی هم از صنایع دستی خاص و تلفیقی از فرهنگ گذشته عمادشهر و هنرهای عصر حاضر است.

در نمایشگاه های عمادشهر نسل جوان هم در کنار نسل های گذشته هنر زیبای خود در طراحی،نقاشی و صنایع دستی را عرضه می کنند که  نشان از غنای فرهنگی عمادشهر دارد و وابسته به نسل خاصی نیست.

عمادشهر، منطقه‌ای مهمان‌ نواز و فرهنگ‌ دوست

عنایت الله  موحدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان نیز گفت: بزرگترین دستاورد و نتیجه ای که از این نمایشگاه کسب شد و به تمام معنا تصویر فرهنگ را برایم به تماشا گذاشت همین نشاط و شادی و حضور سه نسل از مردم عمادشهر  در این نمایشگاه بود.

او بیان کرد: با توجه به شرایط بیماری کرونا و تاثیری که از نظر روانی بر فرد و جامعه در این مدت داشته است، برپایی نمایشگاه و گردهمایی های جمعی و فرهنگی و هنری در سطح شهرستان بسیار حائز اهمیت بوده که علاوه بر ایجاد روحیه نشاط و سرور در میان مردم، انتقال فرهنگی میان نسل ها نیز اتفاق می افتد.

موحدی تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی در هنر و تلفیق آن با سلایق هنری زمینه رشد فرهنگی را فراهم  کرده و بر همین اساس با توجه به کاهش خطرات کرونا پس از رکود حدود دوساله، فعالیت ها قابل قبول هستند و پیشرفت می کنند و در واقع پویایی و خلاقیت و هم افزایی تاثیری خوب در باز تولید، باز نمود و باز گفتمان فرهنگی دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لارستان با اشاره به قابلیت تلفیق تکنولوژی در هنر و استفاده از آن در تبلیغ محصولات فرهنگی و هنری ادامه داد: علاوه بر جنبه های  اقتصادی این آثار برای هنرمند، این امر باز تولید و رشد فرهنگ عمومی جامعه را نیز بدنبال دارد که فرهنگ زنده مانند اتمسفر و هوا برای جامعه مفید است و با انتقال از نسلی به نسلی خود را پویا و سیال می کند.

او حضور سه نسل از مردم عمادشهر در نمایشگاه بومی محلی این منطقه را عاملی نشاط آفرین و مایه بالندگی دانست و افزود: حضور سه نسل در این نمایشگاه بزرگترین نتیجه و دستاورد برای من بود، نسلی مرکب از سالمندان و جهاندیدگانی که دستان پینه بسته آن ها و قامت خمیده شان را شاهد بودیم، جوانانی که فعالان عرصه جامعه اند و نو نهالانی که برای خوشامدگویی به زبان محلی به  پیشواز مردم و  مسئولان آمدند، در کنار هم قرار گرفتن این گونه افراد جامعه در  کنار هم، غنیمتی بود که فرهنگ اسلامی ایرانی آن را در اختیار ما قرار داده است.

از کار آفرینان حمایت می‌کنیم

همچنین عبدالمهدی قاسمی رئیس اداره کار و رفاه وتعاون اجتماعی شهرستان لارستان اضافه کرد: برپایی نمایشگاه بومی محلی عمادشهر با هفته جهانی کار و کار آفرینی مصادف بوده است که در این نمایشگاه حاصل کار کارآفرینان برتر عمادشهری به چشم می خورد.

او اظهار کرد: عمادشهر در کارآفرینی، اقتصاد و اشتغال بسیار به مرکز شهرستان نزدیک است و تفاوتی ندارد، از آن جایی که رونق اشتغال و تولید از مؤلفه های اساسی اداره کار، رفاه و تعاون است مقرر شد در حال حاضر تسهیلات با مبلغ ۲۰۰ میلیون و سود چهار درصدی اختصاص داده شود و میان صاحبان مشاغل خانگی تقسیم گردد تا بتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند.

قاسمی گفت: صاحبان مشاغل باید برای گرفتن مجوز وارد سامانه مشاغل خانگی شوند و از سوی این سامانه به اداره مرتبط و در نهایت اداره کار، رفاه و تعاون اجتماعی معرفی می شوند و مجوز فعالیت صادر می شود.

 رئیس اداره کار و رفاه و تعاون اجتماعی شهرستان لارستان  بیان کرد: با توجه به مسافت طولانی عمادشهر تا مرکز شهرستان و احتمال نبود دسترسی آسان صاحبان مشاغل به مرکز شهر لارستان، به دنبال این هستیم که یک رابط اشتغال در عمادشهر استقرار پیدا کند تا کارهای مربوط به کار آفرینان عمادشهر در همان جا پیگیری شود.

او  تصریح کرد: یک دفتر مشاور کار آفرینی در جنوب افتتاح شده است که با تشکیل این دفتر کارآفرینی به دنبال رونق و توسعه مشاغل خانگی و اهمیت دادن به فعالیت کار آفرینان هستیم.

قاسمی ادامه داد: مقرر  شد که کار تسهیل مجوز و دریافت تسهیلات بانکی برای کار آفرینان انجام شود و این روند بیش از یک هفته طول نکشد.

 رئیس اداره کار و رفاه و تعاون اجتماعی شهرستان لارستان افزود: آثاری که در این نمایشگاه به چشم می خورد آثاری برگرفته از هنر و ابتکار است که سبب شادابی و لذت می شود و اداره کار لارستان آمادگی همکاری با کار آفرینان را دارد که با همکاری دفتر مشاوره کار آفرینی بتواند به فعالیت هایی از این قبیل رونق بخشد.

او با اشاره به تشکیل زنجیره ای از فعالیت های کارآفرینی در سطح شهرستان لارستان اضافه کرد: به دنبال مرتبط کردن مجموعه فعالیت های کارآفرینی در سطح لارستان هستیم که کارآفرینان با هم افزایی در بهبود کیفیت، بازاریابی، فروش بهتر و رشد و توسعه فعالیت خود گام بردارند.

قاسمی با تاکید بر  راه اندازی تعاون تامین نیاز روستایی اظهار کرد: از طریق این تعاونی تمامی مشاغل در زمینه کشاورزی و مشاغل خانگی رونق  گرفته و سبب ارزش آفرینی شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.