سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدرک گرایی؛ زخمی کهنه بر بدنه آموزش عالی کشور/ معضلی که بیکاری فارغ التحصیلان را به دنبال دارد

مدرک گرایی یکی از معضلات آموزش عالی کشور است که اگر نتوانیم آن را رفع کنیم باید انتظار بروز مشکلات گوناگون را داشته باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدرک گرایی معضل این روز‌های آموزش عالی که از بی توجهی به افراد خلاق، فعال و کارآفرین و توجه به مدرک و استخدام دولتی ایجاد می‌شود و زخم کهنه بر بدنه آموزش عالی کشور به شمار می آید.

اغلب دانشجویان به دنبال مدرک هستند و حاضرند ۴ سال پشت صندلی‌های دانشگاه بنشینند تا بتوانند فقط آن مدرک را کسب کنند. در حال حاضر انگیزه و اشتیاق جوانان برای ورود به دانشگاه و دریافت مدرک افزایش یافته است و نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی برای جذب نیرو «مدرک» را در اولویت استخدام خود قرار داده اند.

مدرک محوری در مقابل مهارت محوری قرار دارد که یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر افزایش بیکاری است؛ بنابراین عبور از این معضل نیازمند فرهنگ سازی مناسب در بستر اجتماع و بر اساس قوانین و مقررات است.

سوق پیدا کردن به سمت مدرک گرایی، دردی است که چند سالی می‌شود گریبانگیر جامعه دانشگاهی شده و رهایی از آن به همین سادگی‌ها ممکن نیست. کارشناسان معتقد هستند که اگر این معضل ادامه یابد احتمال زیادی دارد که نظام تقاضای استخدام آن کشور هم افزایش یابد.

با وجود اینکه نظام‌های مختلف جامعه مانند: وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان سنجش، وزارت بهداشت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های زیادی را در راستای کاهش تب مدرک گرایی در جامعه انجام داده اند، اما دانشگاهیان همچنان با این معضل رو به رو هستند.

صد در صد افزایش سطح سواد و علم در هر جامعه‌ای باعث پیشرفت همه جانبه آن خواهد شد؛ بنابراین این امر باعث شده تا برخی کشور‌ها روز به روز پیشرفت کنند. اما در کشور ما، ایران پدیده مدرک گرایی جایگزین افزایش سواد در جامعه شده و به همین صورت دیگر برای دانشجویان فرقی نمی‌کند که در کدام دانشگاه تحصیل کنند، بلکه تنها اولویت آن‌ها دریافت مدرک دانشگاهی خواهد بود تا متناسب با آن بتوانند پرستیژ اجتماعی خود را حفظ و در حد مدرک اخذ شده حقوق دریافت کنند.

اگر معضل مدرک گرایی در کشور رفع شود به تبع آن مشکلات بیشتر خانواده‌ها و فرزندانشان هم حل خواهد شد؛ چرا که افزایش پدیده مدرک گرایی در جامعه کاهش اشتغال را هم به همراه دارد؛ بنابراین در این زمینه باید نهاد‌های ناظر و مدیران مملکت نفوذ کنند تا بتوانند با راهکار‌های جانانه و اساسی مدرک گرایی را به صورت کامل برچینند.

دانشجویان تنها به فکر مدرک گرایی هستند 

علی عابدینی کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مدرک گرایی جوانان نسل آینده، اظهار کرد: دانشجو‌ها به جایی رسیده اند که تنها به فکر رفتن به دانشگاه، گرفتن نمره در نتیجه کسب مدرک برای رسیدن به اشتغال هستند و باید جلوی این پدیده را گرفت.

او افزود: مدرک گرایی در جامعه ما روال غلطی است، فضایی که برای تحصیل در دانشگاه‌ها ساختیم مناسب نیست. درصد کمی از دانشجویان به دنبال تحصیل هستند بیشتر آن‌ها به دنبال مدرک هستند.

عابدینی با بیان اینکه باید جامعه این موضوع را درک کند، که تنها راه موفقیت شرکت در کنکور نیست، گفت: بر اساس آمار بیش از ۷۴۰ هزار نفر از این دانشجویان در دوره کاردانی، ۲ میلیون نفر در دوره کارشناسی، ۱۹۳ هزار نفر در دوره کارشناسی ارشد، ۱۱۵ هزار نفر در دوره دکتری تخصصی و ۲۹ هزار نفر در دوره دکتری عمومی در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند که اگر نظام آموزشی کشور بر اساس وضع موجود ادامه مسیر دهد، این دانش آموختگان نه تنها در مسیر اشتغال آفرینی در حرکت نخواهند بود بلکه به واسطه نداشتن مهارت کافی به آمار بیکاران جامعه می‌افزایند.

ارائه مدارک غیر قانونی از برخی افراد 

سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پدیده مدرک گرایی اظهار کرد: دریافت مدرک دانشگاهی و ادامه تحصیل برای ارزیابی استخدام افراد و اشتغال آنان امری لازم است.

او افزود: اشکال وقتی پیش می‌آید که مدرک دانشگاهی بی محتوا باشد و فرد عمر و پول خود را به پای آن گذاشته اما هیچ مطلب مهمی یاد نگرفته است.

نصیری قیداری تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان در دوران تحصیل مهارت و دانش کافی را برای اشتغال به دست نیاورده اند؛ به همین دلیل بسیاری از آن‌ها به دلیل نداشتن تخصص، بیکاری‌های طولانی مدت را تجربه می‌کنند.

او با بیان اینکه برای مدتی تنور مدرک گرایی گرم شده بود، یادآوری کرد: برخی از افراد با دریافت عنوان مدرک ارشد یا دکتری برای رقابت سیاسی آن را لازم می‌دانستند؛ همین امر باعث شد  تا برخی از مکان‌ها به صورت غیر قانونی به افراد، مدرک دانشگاهی ارائه می‌دادند. البته  این افراد شناسایی شدند و با آنان از طریق تدوین لایحه‌ای با عنوان «قانون مقابله با تقلب» که در سال ۹۶ در مجلس تصویب شد، توانستیم در سال ۹۸ با ابلاغ آئین اجرایی از سوی دولت برای رسیدگی به این موضوع پیگیری قانونی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: کمیته اخلاق و پژوهشی دانشگاه در خصوص خطای اعضای هیئت علمی یا دانشجویان با آنان به شدت مقابله خواهد کرد اما عمده تقلب‌های مدرک گرایی که از طریق مقاله فروشی یا پایان نامه فروشی در خیابان‌ها انجام می‌شود، بسیار در فضای علمی کار زشتی است و اعتبار مدرک تحصیلی را کاهش خواهد داد.

او با بیان اینکه فضای علمی باید یک فضای معنوی، درست، سالم آموزشی و پژوهشی باشد، تاکید کرد: هر نوع سودجویی در فضای آموزشی خلاف است و دانشگاه‌ها در صورت مشاهده تخلف با فرد خاطی، برخورد خواهند کرد.

نصیری قیداری اضافه کرد: ضرورت مهارت افزایی و توانمندی فنی افراد امری ضروری است. به نظر می‌رسد برای ایجاد تحول در مهارت باید بینش لازم وجود داشته باشد و دانش لازم كسب شود.

یکی دیگر از معضلات مدرک گرایی این است که مهارت به اندازه کافی به دانشجو آموزش داده نمی‌شود و از همین رو آن‌ها بعد از اخذ مدرک نمی‌توانند جذب کار شوند و به همین صورت جامعه با افزایش آمار مدرک و دانشجویانی مواجه خواهد شد که درک درستی از رشته خود ندارند و به علت اینکه مهارت کافی کسب نکرده اند به احتمال قوی نمی‌توانند نظر صاحب شغل خود را جلب کنند یا در حیطه کاری موفق عمل کنند.

اگر می خواهیم نیروی انسانی قوی و کار محور تربیت کنیم، بایستی حتما به نحوه مهارت و توانایی آن ها توجه کنیم، در غیر اینصورت باید روز به روز با هدر رفت سرمایه های انسانی و بروز مشکلات گوناگون در جامعه مواجه شویم. 

از همین رو انتظار می‌رود تا مسئولان دانشگاهی و مدیران مملکت نسبت به مسئله مهارت محوری در میان دانشجویان و کمرنگ کردن پدیده مدرک گرایی در جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشند تا شاهد افزایش اشتغال فارغ التحصیلان در کشور باشیم.


بیشتر بخوانید


گزارش از نادیا عابد 

انتهای پیام/

برچسب ها: مدرک گرایی ، جذب نیرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۲۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
مردم توجه داشته باشید دولت عرضه استفاده از تحصیلکرده هاش رو نداره مثلا کمبود معلم پرستار پزشک دندانپزشک ولی دوست داره جوانان با حقوق 5 تومان برن. کارگری
ناشناس
۲۰:۵۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
پنج میلیون افغانی راحت وارد ایرانی شدن که بیشترین بیکار تحصیل کرده جهان داره مدیران کشور بفکر همه جهان هستن به غیر از مردم خودشون بعد نگید چرا تو انتخابات مشارکت کم میشه
ناشناس
۱۶:۵۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
فقط روزگار میگذرونیم نه زندگی نه دلخوشی هیچی نداریم افسرده شدیم چند سال مدرک گرفتیم سربازی رفتیم مثل یه پیرمرد از کار افتاده افتادیم تو گوشه خونه.....خدا ازتون نگذره که زندگی مونو تباه کردین
ناشناس
۱۱:۵۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
حالا یه مدرکی این وسط میدن به ملت میگن مثلا تحصیل کردست
ناشناس
۱۴:۲۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
شما خودتو ناراحت نکن اصلا تحصیلی نکردست
علی
۱۸:۱۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
یکی دیگر از معضل ها اینه که تحصیل کرده ها حاضر نیستن برای کار به شهر دیگری بروند یا کار پشت میز نشینی میخوان
خیلی کارفرماها از تحصیل کرده ها می ترسن میکن اینها پر ادعا هستند و کار نمی کنند
لاکن میرن دیپلم استخدام میکنند
درصد زیادی از کارهای تکنسینی رو در شهرک صنعتی های تهران افغانی ها انجام میدن
پرسنال
۱۷:۵۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
توی ایران یا باید نخبه باشی تا خودت یه حرکتی بزنی، تازه اگه نزنن توو سرت. اگه هم نخبه نیستی تا همون سواد خوندن و نوشتن کفایت میکنه، ما بقیش حماقته/
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
خانه از پای بست ویران است،باید علت را بیابیدو رفع کنید،دربعضی از کشورها حقوق یک کار سخت مانند رفتگری بیشتر ازدیگران است،و احتمال اینکه کسی با تصاحب شغلی بتواند با انجام کار کمتر وراحتتر صدها برابر دیگری درامد داشته باشد کمتر است،باید انحصار تبعیض،اختلاف ناعادلانه طبقاتی برطرف شود،شایسته سالاری،عدالت،توزیع درست ثروت اجرا شود، که ممکن است طرف با یک حرکت از فرش به عرش یا بالعکس برسد،راههکارهای خوب هست فقط باید از کشورهای موفق الگو برداری شود.
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بفرمائید چرا اینهمه دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی و . . . داریم اگر صداقت دارید در اینها را تخته کنید تا جیب مردم را خالی نکنند
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
احسنت
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
مشکل فقط مدرک گرایی نیست مشکل قبیله گرایی هست
من مهندسی عمران خوندم‌ تجربه کافی هم دارم حتی شاید باور نکنید در زمینه استخراج معدن هم تجربه زیادی دارم اما هر جا رفتم کار کنم پذیرش می شدم اما بیشتر از آن که نیاز به تخصص و مهارت من داشته باشند به بله قربان گفتن من نیاز داشتند که نیاز آنها را مرتفع نمی کردم به همین دلیل جاهایمختلف کار کردم اما الان کار آزاد می کنم ده برابر درآمد دارم اقا بالای سر هم ندارم
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
عجب
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
همش مردم مقصر هستن حالا دانشجو
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بیشتر پسرا برای اینکه سربازی نرن میرن یک دانشگاه غیرانتفاعی یا آزاد یک رشته همینجوری ثبت نام میکنن که فعلا سربازی نرن ،بلکه آینده یک فرجی بشه مجلس سربازی اختیاری تصویب کنه انشالله
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بیشتر فارغ‌التحصیلان ما از لحاظ علمی ومهارت بسیار پایین هستند خوب در بین استخدام شده هاامتحانات سختگیر انه تری برای سطح سنجش علمی ومهارت هرچند سال برگزار بشود وهمچنین گواهی از لحاظ سلامت روانی تایید شود
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
مشکل اصلی و عقب ماندگی کشور در همه زمینه ها فقط و فقط وجود چیزی بنام سهمیه است که یکسری افراد در این مملکت بواسطه ان براحتی در همه و هرجا که نباید باشند حضور پیدا کردند و سمت ها و پست ها و مشاغل و رشته های تحصیلی در بالاترین سطح را براحتی از ان خودشان کردند.
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهها ( بی سواد ) هستند. از هر راهی برای گرفتن مدرک استفاده میکنند!!!!!
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
اگر ميدونستيد كشور هاي اروپايي و غربي براي اين كه دانشجو هاي نخبه ايراني تو دانشگاه شون درس بخونن فقط درس بخونن هيچ كار عملي انجام ندن چقدر حقوق ميدن هيچ وقت نميگفتيد مدرك بده!
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
اگر ميدونستيد كشور هاي اروپايي و غربي براي اين كه دانشجو هاي نخبه ايراني تو دانشگاه شون درس بخونن فقط درس بخونن هيچ كار عملي انجام ندن چقدر حقوق ميدن هيچ وقت نميگفتيد مدرك بده!
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
اکثر اساتید در رشته های مهندسی، خودشان فاقد مهارت هستند و اگر شغل تدریس نبود، بیکار بودند. این اساتید تنها مقاله نوشتن بلدن و دیگر هیچ. از این اساتید چگونه انتظار دارید دانشجوی باسواد و دارای مهارت تربیت کند؟ اگر به گفته های من شک دارید برید از دانشجویان کارشناسی ارشد بهترین دانشگاه های دولتی تهران بپرسید. اساتید فقط پایان نامه هایی را تصویب می کنند که فقط بتوانند ازش مقاله بیرون بکشند و اصلا جنبه های کاربردی آن در ایران برایشان مهم نیست.
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
تو مقاله نوشتن رو با اون مقاله هايي كه در مورد زندگي بازيگرها تو مجله ها مينويسن اشتباه گرفتي
اصلا ميدوني مقاله علمي يعني چي؟ يعني پژوهشگر يك نمونه از محصول رو با هزينه شخصي ساخته باشه و نتايج اش رو تست كرده باشه!
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
تو غصه نخور پیر میشی.
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
من ارشد برق شریفم. استادام خیلیاشون علاوه بر اینکه شرکت دارن، پایان نامه های عملیم به انتخاب دانشجو برمیدارن...
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
مشکل سربازی و بازار کار رو درست کنید. مطمئنا نیمی از این جمعیت دانشگاهی کم می شود.
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
سلام علت فارغ التحصیلان نیستندبلکه دلالی پدراقتصادمملکت راشکسته ونابودکرده چه کارخانه هایی که باحداقل پتانسیل بلکه صفرکارمیکنندوسازمانها...نیروی کاری درهرشغلی اگرتحصیل کرده ودوره دیده باشدموفقتراست حتی پایین ترین شغل کدام کارخانه پایشگاه جدیدساخته شده ....دلالی ودلالی واردات بی رویه ...۱
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
مردونه توی دانشگاه چی یادگرفتی که بری توی صنعت یه کاری بکنی؟

توی صنعت یه کار زحمت کش از توی جوجو مهندس کارشناسی ارشد یا دکترا بیشتر می دونه توی اون کار
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بی عرض گی خودتون رو پاک مدرک گرایی ننویسید...خیلی ها که بیکارن مدرک و استعدادشون از شماها بیشتره
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
خخخخ...
داداش اگه من به جای 12 سال تحصیل مدرسه و چهار سال دانشگاه می رفتم دو حرفه یاد می گرفتم وضعم از این خیلی بهتری بود

به این ربط داره که انرژی و استعداد ما رو با درس ها و کتاب ها به باد فنا دادن...
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
آخه نمیدونی که همون دو تا حرفه هم یاد میگرفتی معلوم نبود الان بدردت میخورد یا نه،دوستم ترک تحصیل کرد رفت کارگری الانم مثل من بیکاری ب قول شما دو تا حرفه هم یاد گرفت ولی انقد که کارگر هست ایشونم بهش نوبت نمیرسه
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
والله قسم که قسم جلاله است و من فرق واو عطف و استیناف و قسم و میدونم دانشجو سال آخر دکتری ام پشیمونم چرا دیپلم ترک تحصیل نکردم و جوانیمو به باد دادم حالا توی سی و دو سالگی اول بدبختیمه
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
حاجی من حرف شما رو قبول می کنم. تجربه سختی داشتیم

فقط خدا به دادمون برسه...
عمر رفت
جونی رفت
نشاطمون رفت

در عوض یک برگه کاغذ با کلی کتاب فراموش شده به جا موند.
حسن
۱۶:۲۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
دمت گرم/ خداروشکر مثل من هنوز هستن.
منصور
۱۲:۰۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
مدرک گرایی خوب نیست // ولی این دلیل نمیشه که افراد بیسواد و بستگان خودتان ( دامادهایتان ) از طریق شایسته سالاری ( پارتی بازی ) را بیارید سرکار // قبول دارید ؟؟
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
اگه کنکور نبود هر کی هرچی میخواست میخوند و به رشته اش علاقه داشت و فقط پی مدرک گرفتن نبود
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
شک نکن اگه کنکور نبود دانشگاهم به شرط بند پ میشد
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
این آشی بود که مسئولین نظام آموزشی پختن و همزدن
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
این آش نفوذیهاست که ۴۳سال آموزش وپرورش رو با برنامه های غلط جورب چیدن که ۱۵میلیون جوان لیسانس وارشد ودکتری عملا چیزی بلد نیستن فقط تئوری بلدن....تا کنکور حذف نشه و به رشته انسانی وریاضی وکارگر ودامداری وکشاورزی وکارهای فنی رو نیاریم حل نمیشه دو سوم بودجه مملکت میره سمت وزارت بهداشت وپزشکی
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
آیا میدانستید ایران بعد از آمریکا و ژاپن بیشترین تعداد مهندس رو داره؟
با این نقطه قوتی که داشت الان میتونست یه کشور صنعتی فوق پیشرفته باشه ولی متاسفانه فقط بلدن بگن چی تقصیر کیه؟
خب تحصیلکرده‌ها زیاد شدن از استعداداشون استفاده کنید نذارید هدر بره
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
تحصیل کرده با کار بلد فرقش به اندازه کیلومتر ها ها نه به اندازه هزاران سال نوری هست...

خودت هم خوب اشاره کردی ما ها اکثرا تحصیلکرده ایم نه کاربلد
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
کار رو مادرزاد بلد نیستیم باید کار بدن که یاد بگیریم
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
وقتی سیستم آموزشی مهارت محور نیست دنبال نشانه گرفتن انگشت اتهام به سمت مردم و دانشجوی بیچاره نباشید.
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
حالا اینا توجیه میشه برا این همه بیکار که ایران داره؟
شغل آزادش همچین خبری نیست، همه چی هرروز یه قیمته...
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
مشكل ما مدرك گرايي جوانان نيست مشكل ما بي مدرك گرايي مسئولين هستش
وگرنه همين بچه ها وقتي مهاجرت ميكنن هم شغل خوب براشون پيدا ميشه هم همه چيز
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
همه دوست دارند مدرک بگیرند بعد جایی بنشینن و دیگران یا رباتها کار کنند انها هم راحت باشند دیگران که کار کنند خوب دیگه تعدادشون کم شده بیشتر کشش ندارند ربات هم که درس خوانده ها باید بسازند که هزینه تولید را کاهش و تعداد دا افزایش دهند که اون هم از این درسا کاری ساخته نیست
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
الان توی زمان شما دلار قیمتش چند؟؟؟

خیلی مشتاقم بدونم
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
وای جی سی جان خوب بلدی،یکدونه به نعل بنزنی یک دونه به میخ!!!
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
یعنی ضربه ای که این دانشگاه آزاد و دانشگاه های غیر انتفاعی با رشد قارچ گونه به نظام آموزشی این کشور زدن قوم مغول نزد،یه سری نوجوان خیلی راحت پذیرش کردن بعد تا تونستن دوشیدنشون آخرشم یه سری فارغ التحصیل با کمترین سطح سواد و تخصص تحویل جامعه دادن فارغ التحصیلانی که سواد و تخصص کافی ندارن ولی به واسطه مدرکی که بهشون دادن دیگه توقعشون رفته بالا و حاضر به انجام هرکاری نیستن
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
مقصر دانشجو نیست که به این سیستم اطمینان کرده
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
خیلییییی از ما ها که دولتیم خوندیم بیکاریم
دلیل این همه بیکاری مدرک گرایی نیست دلیلش بی برنامگیه و به هر سو رفتن کشور
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
سلام.وقتی چندتا رشته انحصارگرایی باشه مخصوصا علوم تجربی وپزشکی و وکالت و بودجه براش تعریف میشه وازوکالت وپزشکی بت ساختیم ودو سوم بودجه مملکت میره به این سمت انتظار دارید جوونا چیکار کنن مملکت رو انسانی وریاضی وکارگروکشاورز ودامدار روستایی وکارهای فنی آباد میکند نه پزشکی.....وقتی تو استخدامی ها کل ادارات وموسسه ها ووزارتها شرط معدل گذاشتن یعنی مدرک گرایی......
امیر
۱۱:۴۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
چه ربطی به وکالت و پزشکی داره؟؟؟! همین الان بودجه درمانی کشور یک چهارم چیزیه که نیاز کشوره و حق وکالت وکیلا و حقوق پزشکا یک ساله که زیاد نشده منتهی تو رشته های دیگه الکی الکی اومدیم دانشجو گرفتیم وضع شده این خدا شاهده من دنبال یک برنامه نویس می‌گشتم از ۱۵۰ نفر فقط سه نفر مهارت واقعی داشتن خب طبیعیه که بقیه بیکار میشن چون هیچی بلد نیستن تو عمران و خیلی از مهندسی های دیگه هم وضع همینه
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
چون به مهندسا میدون نمیدن چیزی یاد نمیگیرن، پزشکیام که مادرزاد پزشکی بلد نیستن تو دانشگاه یادشون میدن
و این یه عیب خیلی خیلی بزرگه که ایران داره باید مهندسا رو کنار نزنه و ازشون استفاده کنه و بهشون آموزش بدن
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
دوای این درد حذف دانشگاه ازاد و پیام نور است. همینطور شبانه و پردیس در دانشگاهها
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
حاجی خیلی از دانشگاه های دولتی رو هم باید درش رو بست

پذیرش به اندازه ظریفت دانشگاه نباشه

پذیرش به اندازه نیاز کشور باشه
امیر
۰۸:۴۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
طبیعیه وقتی مثل قارچ دانشگاه ساختیم تو کشور این اتفاق میفته، چین با اون عظمت دانشگاه کمتر داره از ما، مگه چقدر متخصص تو حوزه های مختلف میخوایم، اومدیم کمیت رو بیخود و بی جهت بردیم بالا و کیفیت رو نابود کردیم
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
ایکاش دانشگاهی برای اینکه بطور فشرده
جوانان را در مورد رشته های مورد نیاز اموزش دهند
در مدت یکسال تا دو سال همراه تجربه در همان رشته اموزش ببنند
وقتی صاحب مدرک شدند .همراه با تجربه کاری است
برای مثال .دوره مرعداری و همان کار در مرعداری
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
اون چیزی که زخمه پارتی بازیه. این هست که من دانشجوی دکتری کشاورزی رو تو جهاد کشاورزی استخدام نمیکنن، مهندس شیمی رو میگیرن. زخم اونه که دو ماه بری جهاد تا رئيس جهاد کشاورزی رو ببینی اجازه ندن.
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
و دقیقا من مهندس برق ارشد رو به جاش علوم تربیتی و رشته‌های غیرمرتبط با کار