سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مطالعات میان رشته‌ای باعث رفع مشکلات جامعه می‌شوند

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: مطالعات میان رشته‌ای باعث رفع مسائل کشور خواهند شد.

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دانش میان رشته‌ای اظهار کرد: مطالعات میان رشته‌ای شاخه‌های گوناگونی دارد و به هیچ عنوان به آن‌ها رشته نمی‌گویند؛ چرا که عنوان رشته برای آن‌ها باعث می‌شود تا میان رشته ای‌ها با نام رشته‌های سنتی و تخصصی شناخته شوند.

او افزود: یکی از مزیت‌های دانشجویان خوب دنیا عنوان «میان رشته ای» است و به معنای این است که هر رشته‌ای به صورت تخصصی و جزئی و دقیق در ابعاد مختلف شکل گرفته است و متخصصان و کارشناسان به ندرت به این نتیجه رسیده اند که مشکلات جامعه با وجود رشته‌های خاص حل نمی‌شوند، بلکه باید چندین رشته در این زمینه متمرکز شوند.

مهدی تصریح کرد: برای مثال اگر بخواهیم مشکل کمبود آب در کشور را حل کنیم باید به مواردی مانند: خود آب، فرهنگ مصرف، فرهنگ کشاورزی، نوع کشت و کار، سبک زندگی مردم و ... توجه داشته باشیم؛ بنابراین تنها یک رشته نمی‌تواند مشکلات جامعه را رفع کند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: مطالعات میان رشته‌ای بیش از ۵۰ سال است که مطرح شده و دانشگاه‌های خوب دنیا هم به سمت و سوی این رشته‌ها سوق داده شده اند و برای حل مشکلات کشور راهی جز توجه به مطالعات و دانش‌های میان رشته‌ای وجود ندارد.

مهدی گفت: باید در جامعه امروزی فعالیت‌های میان رشته ای، بین رشته ای، فرا رشته‌ای و چند رشته‌ای با یک دیگر ترکیب شوند تا بتوانند با کمک یک دیگر مسائل جامعه را کمرنگ کنند و در غیر اینصورت تنها یک رشته نمی‌تواند عملا گره‌ای را باز کند.

او اضافه کرد: صنعتی مانند خودروسازی به ظاهر کار فنی و مهندسی و مکانیکی است، اما در همین خودرو چند رشته مختلف تاثیرگذار است تا بتوانند با دانش‌های مختلف به طراحی و ساخت خودرو بپردازند و به همین صورت دانشگاه‌های معتبر جهان به مطالعات میان رشته‌ای توجه ویژه‌ای دارند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: گفتنی است که تمامی دانش‌های موجود در کشور برای بکارگیری و تولید و ساخت یک وسیله کارآمد نیاز به مطالعات و دانش بین رشته‌ای دارد که بدون داشتن آن‌ها شاید نتیجه ساخت محصول آن چیزی نباشد که انتظارش را داریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.