سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیخیانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امروز با پدیده احزاب خانوادگی در کشورمان رو به رو هستیم

دبیرکل حزب مردم به بیان توضیحاتی درباره بروز پدیده احزاب خانوادگی در کشور و مضرات وجود این نوع احزاب پرداخت.

امرالله شیخیانی دبیرکل حزب مردم در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعدد احزاب در کشورمان و معایب بروز این پدیده اظهار کرد:  در حال حاضر با توجه به اصلاحیه‌ای که داشتیم تعداد احزاب از بالای ۲۰۰ حزب به زیر ۱۰۰ حزب کشوری و استانی رسیده است.

شیخیانی در ادامه با بیان اینکه تعدد احزاب در واقع مغایرتی با تقسیم بندی گرایشی و تحزب گرایی ندارد افزود: با توجه به اینکه احزاب باید بر مبنای گرایش در هر جامعه‌ای به وجود بیایند و فعالیت کنند، به طور کلی گرایش راست، چپ و میانه وجود دارد. هر کدام از این گرایش‌‌ها زیرمجموعه‌هایی دارند؛ اگر تعداد احزاب کم تر باشد و بین این سه گرایش تقسیم شوند برای اداره کشور و نقش آفرینی در فرآیند انتخابات بهتر می‌توانند فعالیت داشته باشند.  

دبیرکل حزب مردم افزود: مثلا در کشورهایی مثل ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، آمریکا  احزاب متعدد نیستند، بلکه بین سه گرایش اصلی حزب دارند. البته در این کشور‌ها علاوه بر دو تا سه حزب اصلی، احزاب اقماری هم در حال فعالیت هستند و در راستای این احزاب اصلی فعالیت می‌کنند.

شیخیانی افزود: وقتی حزب با تعداد اعضای کم تری فعالیت کند وزن و جایگاه سیاسی کم تری نسبت به سایرین داشته و در نتیجه قدرت و فعالیت سیاسی کم تری هم دارد. وقتی تعدد احزاب از حد متعادل و متعارف خارج می‌شود، حزب نمی‌تواند رسالت حزبی خودش را به انجام برساند. پس تعدد بیش از حد تحزب خودش ضد حزب محسوب می‌شود.

این فعال سیاسی افزود: مثلا در آمریکا افرادی که جزو احزاب هستند در زمان انتخابات مشکلی ندارند و به صورت عیان به گرایش خودشان رای می‌دهند. وقتی احزاب پشتوانه جمعیتی داشته باشند بهتر می‌توانند فعالیت کنند. تعدد و تکثیر بیش از اندازه احزاب مایه ضد حزبی دارد.  

شیخیانی در ادامه از بروز پدیده احزاب خانوادگی در کشور خبر داد و توضیح داد: بیشتر احزاب در کشور ما خانوادگی هستند. یک آقا  به همراه همسرش یک حزب تشکیل می‌دهد و سپس شروع به عضو گیری می‌کند، ولی در نهایت تصمیم گیرنده خودشان هستند.

وی افزود: مردم ما باید حزبی و شناسنامه دار حزبی شوند تا نتیجه انتخابات عجیب و غریب نشود و فردی شناسنامه دار حزبی منتخب شود.  

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.