سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

مدیریت احیای‌ زاینده رود را مردمی کنید

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر شیوه حکمرانی بر مدیریت آب استان اصفهان و منابع آبی باید با مشارکت مردمی تغییر رویه دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر تغییر رویه حکمرانی وضعیت آب گفت: زاینده‌رود بیماری است که برای رفع امراض آن باید سبک زندگی و شیوه حکمرانی آن را تغییر داد که منصفانه و شفاف باشد.

وی ادامه داد: روش غلط قبلی از حالت دستوری و از بالا به پایین بود که مسئولان بالادستی بر اساس برخی از آمار و میزان بارندگی‌ها میزان تخصیص آب به بخش‌های مختلف را تعیین می‌کردند و هیچکس هم حق سوال و چرایی نداشت که نتیجه آن فرونشست، مشکلات کشاورزان و بی توجهی مسئولان به آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، بود.
تابلو نوشت مشکلات زاینده رود در میادین شهر
نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه در این شیوه حکمرانی و تصمیم‌گیری مردم دخیل نبودند، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که مردم اصفهان با آن مواجه هستند رودخانه زاینده رود است بنابراین باید اطلاعات مربوط به زاینده رود اعم از میزان خروجی از سد که ۱۷.۵ و ورودی به چم آسمان ۱۳.۵ متر مکعب آب بر ثانیه را در قالب تابلو‌های شهری در میادین شهر نصب کنند.

وی تصریح کرد: به عبارتی چهار متر مکعب آب بر ثانیه مفقود می‌شود که سالیانه حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب وجود ندارد علت آن هم به برداشت‌های غیر مجاز در اصفهان و استان‌های مجاور بر می‌گردد. اگر همین چهار متر مکعب تعیین تکلیف شود مشکل محیط‌زیست هم حل خواهد شد.
آدرس غلط طرح‌های انتقال آب و اقدامات سخت‌افزاری
طغیانی با انتقاد از اینکه برخی رفع مشکلات را به اقدامات سخت افزاری و طرح‌های انتقال آب گره می‌زنند، گفت: در واقع حل مشکلات ما از جنس اقتصادی، اجتماعی، رسانه‌ای و فرهنگی است؛ در این فلات خشک این نوع مصرف آب قابل قبول نیست البته یکی دیگر از مشکلات هم نگاه تک بعدی به این مسئله است که نه تنها وزارت نیرو بلکه وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهاد‌های مربوطه نیز باید ورود داشته باشند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده بین استان‌ها نیز خاطر نشان کرد: اصل داستان در نگاه نمایندگان استان این است که مسئله آب به مناقشات بین مردم کشانده نشود و انباشت بی‌تدبیری‌ها در سالیان سال اتفاق افتاده و به نقطه‌ای رسیدیم که حل مسئله به این سادگی نیست هر چند که احیای زاینده‌رود مسئله غیر ممکنی نیست و می‌تواند به رودخانه دائمی تبدیل شود.
ممانعت از بارگزاری جمعیتی جدید در اصفهان
نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه تغییر نگاه مسئولان نسبت به مسئله آب استان و فلات مرکزی بخشی از اقدامات نمایندگان است، گفت: اگر این توفیق حاصل شود سپس باید دید که اقدام اجرایی چیست، در حال حاضر گفته می‌شود که باید مرکز بررسی‌های استراتژیک مجلس این موضوع را پیگیری کند در صورتی که اکنون به یک اقدام عاجل و زمان‌دار نیاز داریم و تحقیق و بررسی‌ها دیگر انجام شده است.

وی ممانعت از بارگزاری جمعیتی دیگر در شهر اصفهان را از اقدامات ضروری دانست و افزود: ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در همین دولت مقرر شده که در شهر‌های جدید ساخته شود که این مقدار یعنی ۵۷۰ هزار نفر سکونت جدید با وجودی که آب آن‌ها را نمی‌توان تأمین کرد، ایجاد می‌کنند؛ در جمع‌بندی رئیس جمهور این مسئله مطرح و گفت که مشکل مسکن و بی‌آبی را باید باهم پیش ببریم.
طرح‌های انتقال آب با، اما و اگر
طغیانی یکی دیگر از نباید‌ها را انتقال آب از خلیج فارس عنوان کرد و گفت: اگر این آب انتقالی جایگزین فعلی صنایع ما شود اشکالی ندارد، اما اگر توسعه صنعت ایجاد کند شروع مشکلات است و توسعه صنعت، نیروی کار نیاز دارد که بیکاری استان هم از نوع فارغ التحصیلان دانشگاه است و عملاً نفعی ندارد و تنها مهاجرت را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: تونل‌های انتقال آب به ما کمک می‌کند، اما قرار بوده انجام بشود که ابتدا استان همسایه آب رفته، اما جایگزین آن تأمین نشده است در واقع از جایگزین نشدن منبع آب حساب قبلی دولت صاف نشده و بدهکار کشاورزان اصفهان است. طبق گفته کارشناسان تنها ۹ سال دیگر استان اصفهان قابل سکونت است و میزان ذخیره آبخوان به صفر می‌رسد بنابراین باید برای زاینده رود اقدام سریع، فوری و انقلابی انجام داد.
ایجاد اجماع بین مدیران و مردم برای راه حل
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: راهکار اصلی در کوتاه مدت و بلند مدت متفاوت نیست و باید مدیریت را مشارکتی و با دخالت مردم پیش ببریم؛ استانداری و محیط زیست استان می‌تواند این مشکل را حل کند، اما به شرطی که دولت و مردم هم به کمک بیاید.

وی با بیان اینکه باید به مردم آگاهی دهیم و اولین گام احساس درد است، گفت: به دلیل اینکه مسئله بغرنج شده باید حتی در مدارس و دانشگاه‌ها این مسائل مطرح شود و این آگاهی مطالبه و مشارکت درست ایجاد می‌کند.

طغیانی با بیان اینکه اجماع و راهکار باید در بین مدیران داخل شهری ایجاد شود، گفت: باید برای راه حل مشکل زاینده رود اتفاق نظر ایجاد شود و همه مدیران و مردم دنباله رو همان یک مسئله باشند.

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.