سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وضعیت ذخیره آب در پشت سد‌های اردبیل نگران‌کننده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: کاهش بارندگی و استفاده بی رویه در مصرف آب باعث شده وضعیت ذخیره آب در پشت سد‌ها نگران‌کننده باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، فیروز ندایی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی باعث شده در فصل پائیز نیز مانند تابستان حجم آب مخازن سد‌های استان اردبیل کاهش یابد و باید با مدیریت مصرف آب جلوی تنش آبی در استان گرفته شود.

او اظهار کرد: به غیر از سد سقزچی که بر اثر رگبار‌های چند روز گذشته پر آب شده هم اکنون حجم آب در بقیه سد‌های استان در مقایسه با تابستان تغییر چندانی نداشته است، ولی تلاش می‌شود در تامین آب شرب مردم مشکلی بوجود نیاید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل بیان کرد: کاهش بارندگی در استان اردبیل بر اساس باران‌سنجی ایستگاه‌های مختلف شرکت آب منطقه‌ای تا ۳۵ درصد اتفاق افتاده و افزایش دمای متوسط ماهانه هم تا بیش از چهار درجه سانتی‌گراد در برخی ماه‌ها رسیده است.

ندایی اضافه کرد: افزایش دما سبب تبخیر آب رودخانه‌ها و سد‌ها و کاهش بارندگی هم سبب کاهش شدید جریان آب رودخانه‌ها و ایجاد شرایط سخت خشکسالی در استان شده است.

او ادامه داد: با این وضعیت پیش بینی می‌شود کشاورزان باید به کشت پاییزه دل ببندند و از کشت بهاره تا حد زیادی خودداری کنند چرا که تداوم خشکسالی‌ها مانع از تامین آب کشاورزان در بهار سال آینده خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: بر اساس اعلام هواشناسی با اینکه بارش‌های در آذرماه و سه ماه فصل زمستان در حد نرمال خواهد بود، ولی به نظر می‌رسد این بارش‌ها جوابگوی تامین نیاز کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نباشد.

ندایی افزود: هم اکنون بارش در شهرستان نیر به عنوان نقطه آغازین ذخیره آب در پشت سد یامچی ۸۰ درصد و در شهرستان‌های نمین، سرعین و اردبیل نیز ۶۳ درصد کاهش یافته است.

او با بیان اینکه در صورت بارش مستمر و رگباری در ماه‌های پیش رو بخشی از کمبود و نارسایی ذخایر آب و همچنین تامین منابع روان آب‌ها برطرف خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه اردبیل جزو استان‌های کم‌بارش کشور است باید با تمام توان از منابع موجود آب در آن حفاظت و صیانت شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد، اضافه‌کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان ادامه داشته و این امر نگران‌کننده است.

استان اردبیل مشتمل بر ۱۳ شهرستان، دارای چهار محدوده مطالعاتی بوده و مقادیر بارش بر اساس آمار ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره استان همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.