سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۹۰ درصدی مهاجرت پرندگان به تالاب کجی نهبندان

خشکسالی بر میزبانی از پرندگان مهاجر درتالاب‌های خراسان جنوبی تاثیر گذاشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کوهستانی رییس اداره محیط‌زیست نهبندان گفت:سال‌های گذشته تالاب کجی نهبندان حداقل روزانه میزبان ۷۰۰ قطعه پرنده بود که امسال این تعداد به دسته‌های ۴۰ تا ۷۰ قطعه‌ای کاهش یافته است.

کوهستانی با بیان انیکه این پرندگان در مسیر پرواز از مناطق سرد سیبری به مناطق گرم جنوبی از نهبندان عبور می‌کنند گفت:هر سال تالاب کجی نهبندان از اوایل پاییز میزبان این پرنده‌ها از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند مرغابی سرسبز، خودکار، حواصیل اگرس، چنگر و باکلان بود که در مسیر مهاجرتشان یک هفته تا یک ماه در تالاب می‌ماندند.

وی گفت: عدم بارندگی امسال باعث شده تا تالاب کجی امسال خشک باشد و پرندگانی که در مسیر خود به این منطقه می‌رسند ماندگاری زیادی در آن نداشته باشند.

کوهستانی گفت: اکثر پرندگان در شب حرکت می‌کنند و در مسیرخود در آبگیر مزارع، سد‌ها و رودخانه‌های دائمی فرود می‌آیند که در نهبندان رودخانه‌های بندان، شور نهبندان، قله ریگ، رودشور حیدرآباد از جمله رودخانه‌های دائمی شهرستان هستند.

وی گفت:به دلیل وسعت کم این رودخانه ها، پرندگان در این مناطق هم ماندگاری زیادی ندارند.

رییس اداره محیط‌زیست نهبندان گفت: امسال بیشتر پرندگان زیست‌گاه‌های رودشور (در نزدیکی چاهداشی) را برای استراحت موقت در مسیر مهاجرت انتخاب کرده اند که مزارع کشاورزی این منطقه با ۸۰ موتور چاه آب و رودخانه‌های قله ریگ بیشترین میزبانی را دارند.

کوهستانی بارندگی و مدیریت آب‌های زیرزمینی در منطقه را راهکار آبگیری تالاب کجی نهبندان دانست و گفت:در صورت آب‌گیری مهاجرت و ماندگاری آن‌ها در منطقه افزایش می‌یابد.

مهاجرت پرندگان به مناطق گرم جنوبی تا اواسط زمستان ادامه دارد و پس از آن سفر بازگشت آن‌ها آغاز می‌شود که تا بهار ادامه می‌یابد.

تالاب کجی نهبندان ۲۲ هزار و ۷۶۵ هکتار مساحت دارد که به دلیل عدم بارندگی خشک‌شده است.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.