سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

تاثیر حذف قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو/ تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شد

تاثیر حذف قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو و جزئیات افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در برنامه گفت وگوی ویژه خبری مطرح و بررسی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه سایپا و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو امشب ۱۹ آبان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی تاثیر حذف قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو پرداختند.

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو در خصوص افزایش قیمت خودرو با اشاره به فرمول شورای رقابت گفت: در گذشته تورم بخشی لحاظ می‌شد، بانک مرکزی درصد تورم بخشی را اعلام کرد و بر اساس همان چارچوب فرمول وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان اعلام شد و ما بر اساس چارچوب اقدام کردیم .

افزایش ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط در خودروهای مختلفمان از ۱۵ درصد تا ۱۹ درصد افزایش بابت تورم بخشی داشتیم ادامه داد: در برخی از خودروها از این ظرفیت استفاده نکردیم . در پژو پارس ۱۷و ۴ دهم درصد رشد قیمت داشتیم. برای آن دسته از عزیزانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبت نام کردند و سود مشارکت ندارند تورم اردیبهشت ماه که مربوط به سال ۹۹ می‌شود را لحاظ نکرده‌ایم و آنها با عدد پایین‌تر قیمت خودرو را دریافت می‌کنند.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه آنهایی که در سال ۱۴۰۰ ثبت نام داشتند ۱۴۳ میلیون تومان برای آنها دعوتنامه صادر شده است افزود:برای کسانی که تا پایان سال ۹۹ ثبت نام کردند و سود مشارکت نداشتند این عدد ۱۳۰ میلیون تومان محاسبه می شود ،دعوت نامه برای آنها ارسال می‌شود.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه خودروهای ایران خودرو همچنان به صورت تک قیمتی عرضه خواهند شد عنوان کرد:همه تغییرات برای اعمال تورم بخشی بوده است. تورم در کشور وجود دارد و این تورم به مجموعه همه بنگاه‌های اقتصادی از جمله خودروسازان وارد شده است، دو هدف را دنبال می کنیم اولاً خودروسازان زیان نکنند دوم مردم گران نخرند.

وی خاطرنشان کرد: در فضاهای امروز خبری به این موضوع خیلی پرداخته شده است . در وضعیت موجود منفعت به چه کسی می رسد آیا مردم خودرو ارزان می خرند آیا خودروسازان توان ادامه فعالیت در این شرایط را دارند اینها مجموعه اهداف اصلی بوده است که بتوان به آنها دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه با افزایش در تولید و عرضه قطعاً بازار آزاد تحت تأثیر قرار می گیرد گفت: بر اساس برنامه‌ای که به آن اشاره شد، رشد تولید و رشد عرضه را در دستور کار قرار داده ایم که برنامه هفتگی آن را به وزیر صنعت ،معدن و تجارت تعهد کرده‌ایم و بر اساس همان تعهدات به بازار خودرو عرضه خواهیم کرد.

مدیر عامل ایران خودرو اظهار کرد: ما بر اساس تعهداتمان به آن میزان رشدی که در تولید اتفاق می‌افتد برایمان این امکان فراهم می‌شود تا عرضه بیشتری داشته باشیم و این به معنای کاهش التهاب در بازار آزاد است و مردم باید دسترسی بهتری به خود را از طریق خودروساز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه رشد تولید را قول داده بودیم و در دستور کار قرار دادیم گفت: بالای ۲۳۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده ایم. متوسط تولید ما در روزهای گذشته حدود ۲ هزار دستگاه بوده است یعنی ۳۰۰ دستگاه رشد داشتیم . تولید خودرو ۲۰۶ و پارس را تعهد کرده‌ایم که خودروهای مردمی تر هستند و نیاز بازار به این خودروها با توجه به سهمشان بالا خواهد رفت.

مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: خودرو ۲۰۶ را به ۲۵۰ دستگاه در روز و در هفته آینده به ۳۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهیم داد و خودروی پارس از ۴۰۰ دستگاه در یک مرحله به هفتصد دستگاه و تا ۹۵۰ دستگاه افزایش خواهیم داد.  لذا با قطعه‌سازان توافقاتی در این خصوص داشته ایم ،افزایش کیفیت را می‌توان انتظار داشت. همچنین بحث افزایش اشتغال و یا تثبیت اشتغال را دنبال می‌کنیم .

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال ارائه خودروی جدید به بازار هستیم ادامه داد: این امر نیاز به پروژه دارد.  امروز در ایران خودرو بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان پروژه های مختلف وجود دارد که برخی تا پایان سال به بهره برداری می رسند. در سال ۹۹، ۱۰ هزار میلیارد تومان خرید دین داشتیم دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه بهره موثر خرید دین است .

مقیمی با اشاره به اینکه سرعت اجرای پروژه ها را دنبال می کنیم افزود: سرعت خودرو را به سرانجام رسانده ایم .خودرو نیم شاسی کا ۱۲۵ را در دستور کار قرار داده‌ایم و تا بهمن ماه سال آینده این پروژه را به سرانجام خواهیم رساند .

مدیر عامل ایران خودرو گفت: پایش قیمت باید اتفاق بیفتد . ۱۲۰۰ خودرو را از رهن خارج کرده‌ایم یعنی پیامک برای همه عزیزان ارسال خواهد شد، تا به امروز ۶۵ هزار پیامک ارسال شده و ۱۲۰۰ نفر از مردم عزیزمان تکمیل وجه انجام دادند و سندهای آن ها را آزاد کردیم.

مقیمی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه وزیر صمت تا پایان سال ۱۴۰۰ با همان قیمت‌های که اعلام می‌شود خودرو تحویل داده خواهد شد افزود: در قیمت بازار و کارخانه اختلاف قابل توجهی وجود دارد. با افزایش در عرضه وقتی خودروساز بتواند از این شرایط زیان خود را خارج کند باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای رشد در تولید پیدا کند، هرچه بیشتر بفروشد بیشتر می تواند در آینده این صنعت تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: تولید خودروساز منشا اصلی اش قطعه‌سازان هستند ، اگر بتوانیم شرایط را به گونه‌ای تنظیم کنیم که منابع مالی مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی را به موقع پرداخت کنیم،  از بابت اینکه از ظرفیت کشور استفاده کنند شرایط بهتری خواهد داشت. خود این افزایش در تولید، هزینه های جذب شده را کاهش می دهد و این موضوع در کاهش بهای تمام شده تاثیر گذار است.

مقیمی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از عوامل است که می‌تواند اهداف متعددی را ایجاد کند کلید اصلی موضوع افزایش تولید است اظهار کرد: بیش از ۸ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده در حوزه صنعت خودرو داریم. بحث مربوط به گیربکس ۶ سرعته را در اواخر سال ۹۹ داشتیم و به صورت نیمه اتوماتیک تا یک ماه آینده تولید گیربکس شروع خواهد شد .

مدیر عامل ایران خودرو افزود: خودروی دنا با گیربکس ۶ سرعته دستی در دستور کار است تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به افزایش کیفیت خودرو ادامه داد: در ابتدای سال ستاره کیفی را دریافت کردیم و تا پایان سال ۵ ستاره کیفی را دریافت خواهیم کرد و خودروهای دیگر افزایش در ستاره داشتند البته وزیر این برنامه را اعلام کردند که خودروی زیر سه ستاره تولید و عرضه نشود.

مقیمی بیان کرد: مجموعه بدهی ما به قطعه‌سازان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است. ما از منابع مختلف استفاده می‌کنیم ، اگر بدهی‌ها کاهش پیدا نکند نمی‌توان انتظار رشد تولید داشته باشیم.

در ادامه برنامه معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت تصریح کرد: هماهنگی‌ها و مجوز‌های لازم برای افزایش قیمت خودرو اخذ شده و موضوع قیمت‌گذاری و تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت سپرده شده است.

قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۱۶ درصد افزایش یافته است

در ادامه سلیمانی مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۱۶ درصد افزایش یافته است افزود: هر هفته برنامه عرضه داریم، قیمت تیبا دو از ۹۲ میلیون تومان به حدود ۱۰۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تا آخر امسال برای کلیه تعهدات پیش فروش شده هیچگونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت گفت: به دنبال افزایش تولید هستیم که به طور مداوم عرضه هم خواهیم داشت. امیدواریم بتوانیم بازار را کنترل کنیم و التهابات از بین برود.

وی افزود: تولید هفتگی سایپا از ۷۵۰۰ دستگاه به ۸۵۰۰ دستگاه افزایش یافته است، فک رهن مشتریان سایپا از امروز شروع شده و ۱۵۰۰ نفر خودروهای خود را فک رهن کردند. بابت مشکلات از جمله تاخیر در تحویل و کیفیت محصولات از مشتریان عذرخواهی می کنم.

سلیمانی با اشاره به اینکه ۹ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان داریم ادامه داد: اولین بار در خودروهای داخلی گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری را اجرایی کرده ایم لذا سه سال است که با گارانتی در خدمت مردم هستیم.

وی با اشاره به اینکه دو محصول جدید ما طراحی و نمونه سازی شده است افزود: هاچ بک جدید به نام اطلس را داریم . لذا جایگزین خودروهای تیبای فعلی مشخص شده است، که آپشن های جدید تر و با کیفیت تری خواهند داشت.

مدیر عامل سایپا با اشاره به اینکه اولین گام در حذف تولید پراید در گروه سایپا برداشته شده است که با موفقیت انجام شد گفت: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید مربوط به خودروی پراید بود. قاعدتاً وقتی محصولی از ظرفیت تولید یک بنگاه خارج می شود تا جایگزین شدن آن زمان طولانی می‌طلبد اما ما موفق شدیم ظرف مدت ۲ ماه جایگزین کنیم و افت تولید نداشتیم بلکه توانستیم درصدی بیشتر از سال قبل تولید داشته باشیم.

سلیمانی ادامه داد: برنامه‌ریزی کردیم تا در سال جاری شاهین اتوماتیک را عرضه کنیم امیدواریم شاهین اتوماتیک ظرف سه ماه آینده وارد بازار شود.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ای که ارائه کردیم برنامه‌ریزی شده است تا حداقل ۱۰ درصد افزایش تولید در سال جاری داشته باشیم افزود: امسال ۴۴۰ هزار دستگاه تولید خواهیم کرد ، در مجموع حدود ۵۰ هزار دستگاه تا انتهای سال افزایش عرضه خواهیم داشت.

سلیمانی با اشاره به اینکه در طول هفته گذشته افزایش تولید ۲۰۰ دستگاه در روز را داشتیم و تولید هفتگی به ۸۵۰۰ دستگاه افزایش یافته است و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند عنوان کرد: ۱۵۰ هزار مشتری داریم که سند آنها در رهن است ، مشتریان سایپا با مراجعه به سایت سایپا و نمایندگی ها می توانند اقدام لازم بر فک رهن را انجام دهند و تا الان ۱۵۰۰ نفر این اقدام را انجام داده‌اند، امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده اسناد شان باز شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
منوچهر
۱۰:۵۲ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
سلام
اخه یکی نیست به داد ما برسه؟من تیر ۹۹دنا پلاس ثبت نام کردم وحالا دعوت نامه اومده و۳۴میلیون اضافه شده !!!ا آیا پول من که حدود ۱۷ ماه بلوکه شده هم باید مانند قیمت خودرو باید ضریب تورم هم شامل آن شود.
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
همتونو واگذار میکنم به خدا و بس !!!!!!!!؟؟
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
خب قیمت ها باید واقعی باشن باید. بره بالاتر هممون کیف میکنیم گران نباشه اصلا خریدنش حال نمیده
ما ملت ایرانیم گرونی خیلی میچسبه
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
تا وقتی وزیر صنعت توسط این خودرو سازها قیمت گذاری میشود وضع درست نمیشه راه حل این هست خود ملت دست به کار شون و آتش بزنند این خودرو سازها را
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
تشکرازآقای وزیرمردمی بابت گرانی خودرو
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
خواهشا مواظب باشید این امر به زیان دلالان و واسطه ها که اکثرا دولتی هستند تمام نشود.
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
منتظر بمباران شرکتهای خودروساز ایرانی از سوی اسراییل و آمریکا هستیم.بلکه اینا به دادمون برسن و نجاتمون بده
علی
۱۰:۳۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
چرا نیروهای اضافی مفت خورتون کم نمی‌کنید چرا با تورم حقو هارابالا نمی برید تورم فقط برای شماست وقتی که قیمت قطه لات خریداری شده را چند برابر اعلام می کنید معلومه که خودرو گران در میاد گرانی خودرو به خاطر نیروهای اضافی شماست به خاطر وجود فساد درمجموعتان هست به ترسید ازخدا شما را واگذار می کنیم به خدا ملت نخرید مرگ یکبار شیونم یک بار
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
دوست عزیز به مورد حقیقی اشاره کردید . چون صدها و شاید هزارها نفر هستند که بصورت فرمایشی و سفارشی در خودروسازان داخلی به عنوان مدیر و کارشناس استخدام شدند که حقوق نجومی میگیرند و جالب اینکه اکثرشان فاقد سواد و آگاهی لازم در این زمینه هستند.
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
هر جور که دوست دارید قیمت گذاری کنید .... آقای رئیسی کجایی ....
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
،در کدام کشور چنین خودروهایی با تکنولوژی سی سال پیش تولید و به دههابرابر قیمت تمام شده قالب ملت شهیدپرور ایران میشود.باتشکر
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
یعنی واقعا دیگه گندشو در اوردید.همش میگن باید قیمت بازار با قیمت کارخونه یکی بشه ولی اونطور که دوستان میخان خوب چرا به جای گرون کردن قیمت کارخانه قیمت بازارو کنترل نمیکنید؟متاسفم مردم مظلوم کشورم
علی محرابی لیشتر
۰۸:۵۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
واقعا جای تأسف داره که خودروسازان طبق تورم افزایش قیمت اعمال می‌کنند ولی کارگران بیچاره هیچگونه افزایش حقوقی بابت تورم‌ دریافت نمی‌کنند. اين بود دولت انقلابی.
بنده بجای دولت محترم شرمنده ی قشر مظلوم کارگری هستم.
یا حسین
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
مملکت ما فقط با آزمون و خطا اداره میشه.
Saeid
۰۸:۴۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
یعنی هر ماشین ایرانی رو حساب میکنم نسبت به یکی دوسال قبل 200% اومده رو قیمتش بعد الان مثلا میخوان تنظیم کنن 15 تا 19% ؟ یعنی الان تنظیم میشه؟ طرف سهمشو گرفته الان میگه بزار یذره ارزونش کنم بگم بله ما اینیم به فکر مردمیم رشوه نگرفتیم و....
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
خدا خیر بهتون نده
علی
۰۸:۴۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
مرزها را باز کنید . نفت را با خودرو تهاتر کنید و این دو شرکت را هم درش را ببندید
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
تولید و قیمت گذاری دست یک وزارتخانه است وضع گرانی از این هم بدتر خواهد داشت وقتی میتوانند بیشتر دزدی کنند چرا به کم رضایت بدهند !
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
سایپا و ایران خودرو و قطعه سازان باید با ۵۰ هزار نفر اداره بشن و تولید کنن نه ۷۰۰ هزار نفر.این همه نیروی کار اضافی و مازاد یعنی پژو ۱۸۴ میلیونی.زیان ۴۴ هزارمیلیارد تومنی سال ۹۹. و ریزش ۸۰ درصدی سهام خودروسازی و نارضایتی عمومی
رسول
۰۸:۳۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
بازار خودرو با ازاد کردن واردات خودرو، هم متوجه قیمت میشه وهم اینکه به قیمت واقعی میرسیم
رسول
۰۸:۲۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
بازار خودرو با ازاد کردن واردات خودرو، هم متوجه قیمت میشه وهم اینکه به قیمت واقعی میرسیم
Bakhtiyari
۰۸:۲۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
ایران نه ژاپن است و نه آلمان !
افزایش قطب‌های خودروسازی یک نیاز فوری و یک ضرورت اجباری است.
مقایسه ایران با ژاپن که نزدیک به ده قطب خودروسازی تا جایی که من شناخت دارم اشتباه بزرگی است تولید خودرو خود تویوتا به تنهایی بیش از ده برابر دو خودرو ساز ماست پس نمیتوان گفت کشورهای پیشرفته و بزرگ هم دو قطب خودرو سازی دارند!
بختیاری
۰۸:۲۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
ایران خودرو ساز نمیشود بهتر است واردات خودرو آزاد شود این حق مردم است.
حمید
۰۸:۱۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
مگه حقوق بازنشستگان و کارگران و کارمندان با تورم بخشی حساب میشه که برا شما انجام میشه. نکنه شما این ماشین هارو برای کسایی که تو این مملکت زنذگی میکنن تولید نمیکنید.؟!
یه ماشین که تولیدش خیلی کمه رو کمتر گرون کردید که چیزی برای گفتن داشته باشید.
چرا از مردم یه نفر تو جلسه افزایش قیمتتاتون نیستن که بگن با این افزایش دیگه نمیتونن بخرن.
سالی یه بار با کلی سر و صدا حقوق ثابت بگیرا رو افزایش میدن ولی چراغ خاموش ماشینا هر سه ماه گرونتر میشن.
علی
۰۸:۰۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
ملت نخریدددددددددددد
علی
۰۸:۰۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
تا زمانیکه عرضه زیاد نشه این وضعیت ادامه پیدا میکنه
واردات خودرو آزاد بشه مانند سابق
تا کی باید مردم بخاطر حمایت از تولید داخل ضرر کنند
مگه یک انسان چند بار شانس زندگی داره آرزو بدل یک ماشین میمونیم و میمیریم در این کشور
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
200 تومن پول داشتم که یه 206 ثبت نام کنم شاید به نامم بیفته . الان با این افزایش قیمت باید برم ....
تصور کن 56 ملیون قیمت رو برده بالا من کارمند بهداشت باید ده ماه هیچی نخورم و نپوشم و ... شاید بتونم به بودجه خرید یه 206 برسم.
خوب فکرشو بکن.....
همین مسایل سبب فساد اداری میشه....
مهدی
۰۸:۰۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
ساینااس روموقع واریزوجه اولیه 17ماه پیش 76 میلیون بود ثبت نام کردم الان 142میلیون شده (39و800واریزکردم 102میلیون دیگه میخواد) ای ازخدابی خبرها تواین مدت پولم نزدشما مونده حالا نمیتونم تکمیل وجه کنم چیکارکنم؟!
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
سید محرومان دوست داریم.
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
دیگه افزایش قیمت ها تو كشور چیز عادی شده برا مردم و مثه شب و روز هر روز داره تو زندگی روزمره تكرار میشه واقعا باید یك تشكر جدی از مسئولین كشور انجام داد.خدا قوت حامیان مستضعفان!!!!!! ادمین خواهشا بی طرف باش و چاپ كن
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
مگه حقوق کارگرو کارمند چقدر افزایش یافته که تو سال چندین بار افزایش قیمت خودرو میدین . خسته شدیم ازین وضعیت بخدا
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
تنها راه برای این وضییت واردات خودرو میباشد
مهران پیراسته نیک
۰۲:۳۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
اولاً این دوتا خودروساز نیستند گاری ساز هستند بعدشم چه قیمت ها را افزایش بدند چه افزایش ندهند
ناشناس
۰۲:۰۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
برید ببینید خرداد ماه قیمت ماشین چند بوده و کاندیدها چه وعده هایی دادند و چه کردند yjc لطفا سلیقه ای عمل نکن
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
طبق مصوبه شورای رقابت حواله های بدون سود مشارکت سال ۹۹ نباید هیچ افزایش قیمتی داشته باشند
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
مثل اینکه از دست دولت آقای رئیسی کاری بر نمیاد
نا امید شدیم آقای ریس جمهور
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
ما که دستمون به جایی نمیرسه واگذار تون میکنیم به خداوند که او به تنهایی بس است
ناشناس
۰۱:۲۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
با این افزایش قیمت ها دوباره بازار را به هم ریختین
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
یعنی هنوزم میخواید این لگنهارو تولید کنید؟؟
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
چه جالب افزایش قیمت روتوجیه کرده خخخ
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
هر قانونی مصوب بشه فقط نتیجش گرون شدن بیشتره.‌