سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از قدیمی‌ترین اسناد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در مشهد

در آستانه میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، از قدیمی‌ترین اسناد حرم این عالم در کتابخانه مرکزی آستان قدس رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اعظم نظرکرده، مسئول نمایه سازی و مستندسازی اسناد مرکز اسناد آستان قدس رضوی در صد و یکمین برنامه «سه شنبه‌های فرهنگی» که به رونمایی از این اسناد تعلق داشت گفت: در مجموعه مدیریت اسناد ومطبوعات آستان قدس رضوی، بیش از ۱۰ برگ در مورد حرم عبدالعظیم حسنی وجود دارد که بجز یک مورد، بقیه اسناد مربوط به دوره قاجار و موضوعات مختلفی را شامل می‌شود.

او قدیمی‌ترین سند رامربوط به کمک آستان قدس به روضه خوان حرم عبدالعظیم در سال ۱۳۱۰ ق عنوان و تحصن عده‌ای از اهالی تهران در حرم عبدالعظیم حسنی در اعتراض به انتخاب صمصام السلطنه به ریاست وزرا و جایگزینی وثوق الدوله بجای وی در سال ۱۳۳۶ ق را محتوای دیگر سند رونمایی شده بیان کرد.


بیشتر بخوانید



مسئول نمایه سازی و مستندسازی اسناد مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: پرداخت تکلف به علما در ذی حجه الحرام سال ۱۳۲۱ ق از خزانه آستان قدس رضوی، پرداخت کمک‌های مالی به افراد مختلف از سوی آستان قدس، برات پرداخت مبلغ پنج هزار دینار از دفتر خانه آستان قدس به یکی از خدام حرم عبدالعظیم، امانت سه جلد کتاب توسط شاهزاده سراج السلطان رئیس کتابخانه آستان قدس به یکی از خادمان حرم حضرت عبدالعظیم در شوال ۱۳۲۳ ق و گزارشی از وزارت اوقاف به کابینه نیابت سلطنت در دوره پهلوی که در مورد تفویض تولیت موقوفات زاویه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و مدرسه ناصری به میرزا هدایت الله که خود را از اعقاب عبدالعظیم می‌داند از دیگر موضوعات این اسناد است.

عبدالعظیم حسنی (۱۷۳-۲۵۲ ق) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث است که نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد. شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است.

عبدالعظیم حسنی، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) را درک کرده و نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی (ع) عرضه داشت و در زمان ایشان وفات یافت.

 

انتهای پیام//ف.ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.