سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هزینه های میلیاردی نگهداری آزادراه و راه های اصلی در کشور

یک مقام مسئول گفت: هم اکنون ساخت هر کیلومتر راه اصلی حداقل ۱۲ میلیارد تومان و هر کیلومتر آزاد راه در دشت حدود ۴۰ میلیارد تومان برای متولیان امر هزینه دارد.

به گزارش خبرنگار  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، امروز ۱۸ آبان در سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات ضمن تبریک روز ملی کیفیت با اشاره به وضعیت ساخت و ساز و توسعه راه‌ها در کشور گفت: ساخت و توسعه راه‌ها در کشور هم اکنون برای هر کیلومتر راه اصلی حداقل ۱۲ میلیارد تومان، آزادراه ۲۵ میلیارد تومان، و هر کیلومتر آزادراه در دشت حدود ۴۰ میلیارد تومان برای متولیان امر هزینه دارد.

کیانپور با بیان اینکه نگهداری از راه‌ها در کشور یک اولویت اساسی است، گفت: خوشبختانه در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک سالانه بین ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر پیمایش برای ارزیابی راه‌های کشور صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۷۳ هزار کیلومتر از شریان‌های اصلی کشور در شهر‌ها و کلانشهر‌های توسط این شرکت اسکن، پایش و آنالیز آن انجام شده که نتایج آن در اختیار متولیان امر برای بهبود و بهسازی قرار داده شده است.

کیانپور با بیان اینکه ۵۰ درصد از این معابر اصلی پایش شده در شرایط مطلوبی هستند، افزود: اما ۵۰ درصد دیگر نیازمند عملیات پیشگیرانه و نگهداری جدی است که برای استفاده بهینه و مطلوب از سرمایه‌هایی که در سطح کشور داریم، حتما باید اعتبار و بودجه مناسبی برای نگهداری راه‌ها در کشور در نظر بگیریم که این امر نیز اجتناب ناپذیر است.

مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توضیح داد: در حال حاضر ۳۵ هزار کیلومتر از شریان‌های اصلی کشور نیازمند توجه ویژه در بخش نگهداری است که این نگهداری با عملیات‌های مختلفی شامل لکه‌گیری، درزگیری و سایر عملیات‌هایی که می‌تواند کمک کند تا از بین رفتن شبکه راه‌های کشور جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اضافه کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با دانش و تجهیزاتی که در اختیار دارد می‌تواند کار‌های خوبی در سطح کشور انجام دهد تا از هزینه‌های مضاعف در کشور جلوگیری کند.

 او اضافه کرد:  در صورتی که این مواردی که اعلام می‌شود از طریق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای نگهداری راه‌های کشور بودجه سالانه کافی در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد، قطعا از افزایش هزینه‌های بعدی که حدود ۶ تا ۱۰ برابر هزینه نگهداری خواهد بود جلوگیری می‌کند.

کیانپور  با بیان اینکه  قیمت قیر در سال ۹۶ کمتر از ۹۰۰ هزار تومان در هر تن بود، ولی در حال حاضر قیمت هر تن قیر در حدود ۱۰ میلیون تومان و بیشتر است و چالش اساسی برای همکاران در این بخش است، افزود: این در حالی است که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده که قیر رایگان در اختیار متولیان قرار بگیرد.

او تاکید کرد: جهت بهره برداری مطلوب و با کیفیت، قیر باید به موقع و در فصل مناسب تحویل کارفرما و پیمانکاران شود که متاسفانه در فرصت‌های از دست رفته و در فصل نامناسب برای عملیات اجرایی آسفالتی تحویل پیمانکاران و کارفرمایان قرار داده می‌شود.

کیانپور با اشاره به مصوبه ۱۲۹ شورای عالی فنی و زیربنایی در وزارت راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه شاخص IRI باید رعایت شود و با اختیاری که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارد باید همه راه‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند با مشخصه IRI استاندارد تحویل داده شود.

او اظهار کرد:  شاخص IRI باید به صورت یک استاندارد ضروری در کشور در تحویل راه‌ها مد نظر قرار بگیرد.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به حرکت از سمت کنترل کیفیت به سمت تضمین کیفیت گفت: در حال حاضر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بر روی QC مشغول به فعالیت است، اما زمان آن رسیده که از جامعه مهندسان مشاور و تمامی شرکت‌های راه‌سازی باید مدیریت تضمین کیفیت را مد نظر قرار دهند و از QC به QA برویم که این آمادگی در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اکنون وجود دارد و آن را تمرین کرده است.

کیانپور  با بیان اینکه دیگر زمان آن رسیده است که بعد از توجه به طراحی و مصالح مناسب باید به روش‌های اجرا توجه بیشتری داشته باشیم،  افزود: باید تمام متولیان امر، از افراد مهارت دیده و دارای مهارت کامل در این حوزه‌ها استفاده کنند.

 مدیرعامل  آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار کرد: باید با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهم نامه‌ای امضا شود تا با پرورش نیرو‌های مهارت دیده، در روی روش‌های اجرا با به حداقل رساندن درز‌های طولی، عرضی و اجرایی و سایر دقت نظر‌ها تلاش کنیم و کمک کنیم کار پیوسته و یکنواخت و تماما استاندارد با تراکم مناسبی تحویل کارفرما شود.

کیانپور در پایان اظهار کرد: پروژه‌های آسفالت باید با تراکم مناسب به اجرا در آید و در شرایط آب و هوایی هر منطقه، کمترین آثار تخریب و نابودی آسفالت را داشته باشد که در این خصوص به کارگیری نیروی انسانی متخصص و توانمند نقش مهم و اثر گذاری خواهد داشت و می‌تواند این نیروی متخصص و ماهر هزینه‌های پروژه‌های عمرانی را هنگام ساخت و بعداز بهره برداری کاهش دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آزاد راه ، راه اصلی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.