سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هوای آلوده داخل ساختمان را چگونه با کمک گیاهان آپارتمانی تصفیه کنیم؟

امروزه کیفیت هوای داخل ساختمان به دلیل اثرات مضر آن بر سلامت انسان و محیط زیست به یک نگرانی در سراسر جهان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دکتر محمدرضا سمائی مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: از آنجا که ساکنان شهری اغلب بیش از ۸۰ درصد از زمان خود را در داخل ساختمان‌ها می‌گذرانند، این امر باعث افزایش قرار گرفتن افراد در معرض آلاینده‌های هوای داخل ساختمان می‌شود.

او ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت (WHO) گروهی از علائم را به عنوان «سندرم ساختمان بیمار» (SBS) شناسایی کرده است که در اثر استنشاق آلاینده‌های انباشته شده در هوای داخل ساختمان ایجاد می‌شود.

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز تصریح کرد: سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، تحریک چشم و سیستم تنفسی و همچنین خستگی و خواب آلودگی و بی حوصلگی عمومی از جمله این علائم هستند.

او با بیان اینکه هوای داخل خانه می‌تواند به روش‌های مختلفی آلوده شود، افزود: منابع احتراق مانند شومینه‌های گازی، چوبی یا زغال سنگ و اجاق گاز‌های معمولی تعداد زیادی ذرات و آلاینده‌های گازی از جمله NO، NO ۲، CO، SO ۲ و هیدروکربن‌هایی مانند ترکیبات آلی فرار (VOC) منتشر می‌کنند.

سمائی تصریح کرد: احتراق تنباکو بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ ترکیب تولید می‌کند که ۵۰ مورد از آن‌ها دارای اثرات سرطان زا یا مورد احتمال در ایجاد سرطان هستند.

او با بیان اینکه ترکیبات آلی فرار (VOCs) مهمترین آلاینده‌ها در محیط داخل هستند، اضافه کرد: بعضی از VOCs داخلی در سطوح بالا سمی هستند و بعضی مانند «فرمالدئید» و «بنزن» نشان داده شده که سرطان زا هستند.

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بیان کرد: افراد ممکن است در محیط در اثر محصولات چوبی، کاغذ دیواری ها، پاک کننده ها، رنگ، چسب ها، روغن ها، وسایل آرایشی، لوازم الکترونیکی و سوخت در معرض مواجهه با فرمالدئید قرار بگریند.

او ادامه داد: امروزه روشی که با درصد بالای رضایت بخشی VOCs را از هوای داخل حذف کند، وجود ندارد. همچنین استفاده از تکنیک‌های پیچیده شیمیایی مشکل بوده و عموم مردم به این روش‌ها دسترسی ندارند.

«بیوفیلتراسیون» گیاهی چیست؟

سمائی افزود: در دهه اخیر، «بیوفیلتراسیون» گیاهی به دلیل فواید اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. استفاده از توان پالایشی گیاهان در محل‌های داخلی، به عبارت دیگر قرار دادن چند گیاه گلدانی در ساختمان‌های مسکونی و اداری علاوه بر جنبه‌های زیبائی و طراوت می‌تواند به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای جذب آلاینده‌ها و پاکسازی هوای داخل به کار گرفته شود.

او گفت: تحقیقات اخیر نشان داده است که گیاهان آپارتمانی توانایی حذف آلاینده‌های موجود در هوای داخل ساختمان را دارند و تصفیه آلاینده‌های داخلی را می‌توان با استفاده از گیاهان آپارتمانی گلدانی و یا با استفاده از دیوار‌های سبز (Green Walls) انجام داد. البته دیوار‌های سبز به دلیل طراحی عمودی، تراکم گیاه بالا، نیاز به فضای کمتر و قابلیت استفاده از گونه‌های مختلف گیاهی در یک ماژول، به گیاهان گلدانی ترجیح داده می‌شود.

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه کرد: محققان پیشنهاد کرده اند با توجه به اینکه انواع مختلف گیاهان آلاینده‌های متفاوتی را از هوای داخل تصفیه می‌کنند، بنابراین استفاده از گونه‌های مختلف گیاهان همراه با هم در داخل ساختمان ها، نتیجه بهتری را در پاکسازی هوا به همراه دارد.

تعداد گیاهان مورد نیاز در مکان‌های داخلی

او تصریح کرد: دانستن ظرفیت حذف گیاه، یعنی میزان حذف آلاینده در واحد سطح برگ گیاه (mg m-۲.h-۱)، تخمین دقیقی از توانایی گیاه در حذف آلاینده‌ها ارائه می‌دهد.

مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه همچنین می‌توان از آن برای تخمین سطح برگ و در نتیجه تعداد گلدان‌های موردنیاز برای تصفیه هوا استفاده کرد، گفت: بر اساس یک تخمین علمی، در ساختمانی با ۳۲ متر مکعب اتاق، با فرض انتشار ۲ و نیم میلی گرم فرمالدئید در هر ۳۲ متر مکعب، ۲ سرخس گلدانی می‌تواند هوا را به طور کامل تصفیه کند.

او ادامه داد: همچنین، نتایج مطالعات نشان داده که با میانگین ظرفیت حذف نیم میلی گرم در متر مربع، ۲ تا ۳ گلدان سرخس با سطح برگ ۲ متر مربع در هر گلدان، برای تصفیه هوای یک اتاق با مساحت ۱۲ متر مربع کافی است.

سمائی افزود: همچنین نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که استفاده از تنها یک گیاه آپارتمانی در یک اتاق متوسط (۵×۴ متر) می‌تواند کیفیت هوا را تا ۲۵درصد بهبود ببخشد، ۲ گیاه ۷۵درصد و ۵ گیاه یا بیشتر حتی نتایج بهتری را ارائه می‌دهند. البته گیاهانی با سطح برگ بیشتر و همچنین گلدان‌های بزرگتر بهترین نتایج را در پی دارند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ممنون اطلاعات خوب و جالبیه