سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی:

شیوه حمل نهاده دامی به خراسان رضوی ریلی شود

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: هزینه حمل جاده‌ای نهاده‌های‌دامی از بندر امام خمینی (ره) خوزستان به خراسان رضوی افزایش یافته است از این رو حمل با راه‌آهن، تنگنا‌های موجود را بر طرف خواهد کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی‌اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: مشکل نهاده دامی در خراسان رضوی جدی است و علت عمده افزایش هزینه‌های تولید در این بخش هم به نحوه حمل و نقل نهاده دامی مربوط می‌شود.

او در تشریح مشکلات انتقال و حمل نهاده دامی به خراسان رضوی افزود: تخصیص نهاده دامی به خراسان رضوی از ۲ بندر امام خمینی (ره) خوزستان و بندر امیرآباد در مازندران انجام می‌گیرد، اما بخش عمده آن از بندر امام خمینی (ره) حمل می‌شود و این در حالی است که فاصله بندر امام خمینی (ره) خوزستان تا خراسان رضوی هزار و ۷۲۰ کیلومتر، اما فاصله بندر امیرآباد تا این استان ۷۰۰ کیلومتر است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: حمل نهاده تخصیص یافته به خراسان رضوی از بندر امام خمینی (ره) به صورت جاده‌ای انجام می‌گیرد در حالی که ظرفیت خالی ریلی خراسان رضوی از سرخس می‌تواند هزینه حمل جاده‌ای از بندر امام خمینی (ره) تا استان را ۴۰ درصد کاهش دهد.

لبافی بیان کرد: عدد پشت بارنامه‌ها نیز آن قدر سنگین است که اداره کل امور مالیاتی و ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی آن را نمی‌پذیرد.

او تصریح کرد: انتقال بار نهاده به صورت جاده‌ای به خراسان رضوی، کلاف در هم پیچیده‌ای است در حالی که این حمل بار به راحتی می‌تواند از طریق ریلی انجام گیرد و این در صورتی است که وزارت جهاد کشاورزی دستور حمل ریلی آن را بدهد.


بیشتر بخوانید


رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، هزینه حمل و انتقال جاده‌ای نهاده دامی به خراسان رضوی را بسیار گران توصیف و تاکید کرد: هزینه پشت بارنامه، سوخت، ترافیک، سوانح رانندگی و آلودگی زیست محیطی نیز به فهرست هزینه گران حمل جاده‌ای به خراسان رضوی اضافه می‌شود.

لبافی اظهار کرد: عددی هم در این حمل مربوط به افت وزن بار است با این توضیح که اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی اعلام می‌کند که در هر ۱۰ تن بار نهاده در طول مسیر حمل جاده‌ای آن از بندر امام خمینی به خراسان رضوی ۵۰ کیلو افت وزن به دلیل از دست دادن رطوبت وجود دارد، اما اداره کل امور مالیاتی این عدد را به عنوان کسری از هزینه‌های حمل نمی‌پذیرد.

او افزود: از سوی دیگر واردکنندگان نهاده‌های دامی، در حالی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند شبکه‌ای راه انداخته و جاده را در اختیار گرفته‌اند لذا حمل بار را فقط به کامیون‌های خود واگذار می‌کنند و حتی تعیین عدد پشت بارنامه را در تبانی با متصدیان امر در مرکز خراسان رضوی یا شهرستان‌ها راسا انجام می‌دهند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: درخواست مشخص ما این است که انتقال نهاده دامی به خراسان رضوی از طریق بندر امام خمینی (ره) به صورت ریلی صورت گیرد و از ظرفیت خالی راه‌آهن برای این مهم بهره‌گیری شود و وزارت جهاد کشاورزی دستور تخصیص نهاده از بندر امام خمینی (ره) به خراسان رضوی را به صورت ریلی صادر کند، زیرا این قسمت مربوط به بخش خصوصی است و با احتساب هزینه پشت بارنامه و سایر هزینه‌های حمل جاده‌ای، قیمت نهایی نهاده بسیار گران تمام می‌شود.

لبافی بیان کرد: در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی سهم خراسان رضوی از نهاده دامی را ریلی اختصاص دهد، هزینه‌های حمل نهاده کاهش یافته و قیمت نهایی آن کمتر می‌شود.

او تصریح کرد: ۲۰ درصد نهاده تخصیصی به خراسان رضوی مربوط به ذخیره راهبردی و اداره‌کل پشتیبانی امور دام است بنابراین درخواست دیگر ما این است که واردکننده در محل بندر مبدا حمل، مسئولیت نهاده تخصیصی را به شرکت پشتیبانی امور دام و اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی واگذار کند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید کرد: برای عدد پشت بارنامه نیز در نشست دبیرخانه این شورا مقرر شد که اداره کل حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی مکاتبه‌ای با اداره کل امور مالیاتی و ستاد تنظیم بازار استان انجام دهد تا این عدد پشت بارنامه در داخل بارنامه لحاظ شود و اداره کل امور مالیاتی هم به عنوان هزینه تمام شده حمل نهاده دامی آن را بپذیرد تا بخشی از مشکلات در این حوزه برطرف شود و هزینه‌های اضافی از بین برود.

لبافی اظهار کرد: در خصوص افت ۵۰ کیلوگرمی وزن بار در هر ۱۰ تن نهاده نیز مقرر شد اداره کل حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در قالب مکاتبه با اداره‌کل امور مالیاتی، این ۵۰ کیلوگرم را جدا کند تا در هزینه‌های تمام‌شده حمل نهاده لحاظ نشود.

منبع: ایرنا
انتهای پیام//ت. ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.