سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شورای فرهنگ عمومی پارلمان فرهنگی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان  گفت: فرهنگ عمومی یکی از ابعاد و بخش‌های فرهنگ است که تعاریف مختلفی برای آن صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: شورای فرهنگ عمومی شورای سیاستگذاری فرهنگی است و در حقیقت یک پارلمان فرهنگی استانی محسوب می‌شود که اقدام به هماهنگی و هم افزایی تمامی سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی می‌کند.

وی گفت: فرهنگ عمومی شامل فرهنگی است که مسائل عام مانند نهاد خانواده، تغذیه، لباس، پوشش، معاشرت، راهنمایی و رانندگی و مقولات اینچنینی به آن مرتبط است و حوزه‌هایی مانند دین و زبان نیز جزو فرهنگ عمومی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: فرهنگ عمومی در سال ۶۴ به پیشنهاد مقام معظم رهبری که در آن زمان رییس جمهوری بودند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و شورای فرهنگ عمومی در کشور ایجاد شد.

وی بیان کرد: رییس شورای فرهنگ عمومی در سطح کشور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در مراکز استان‌ها نماینده، ولی فقیه است و استاندار نیز نایب رییس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و دبیرخانه آن نیز ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دستورالعمل شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها نیز تصویب شد و امام جمعه هر شهرستان به عنوان رییس شورا و نائب رییس و دبیر شورا رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها است.

وی گفت: در سیستان و بلوچستان شهر‌هایی که شرایط برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی را داشتند تشکیل و در برخی شهرستان‌ها که نماینده یا امام جمعه حضور نداشت به شکل دیگری موضوع در حال بررسی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: در شهر‌هایی مانند زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، ایرانشهر، دلگان، نیکشهر، کنارک، سراوان و سرباز شورای فرهنگ عمومی فعال است.

وی اظهار داشت: یکی از بحث‌ها در این شورا سیاست گذاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی است و یکی از موضوعاتی که به صورت استانی به آن توجه می‌شود رصد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه است.

مسگرانی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در شورای فرهنگ عمومی استان بصورت ویژه و خاص در حال پیگیری است سند برش مهندسی فرهنگی استان می‌باشد که خوشبختانه در این شورا عناوین و کلیات مسائل به تصویب رسیده و در پنج کمیته زیرشاخه شورای برنامه ریزی استان در حال بحث و بررسی است و پس از تایید و تصویب در شورای برنامه ریزی برنامه های۱۴۰۱ که ۲۵ اقدام متناسب با این رویکرد‌ها است به تصویب خواهد رسید.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعات که شورای فرهنگ عمومی در حال پیگیری است موضوع اولویت‌های فرهگی استان از دیدگاه مردم و نخبگان فرهنگی می‌باشد که در قالب پژوهش در حال انجام بوده و فاز اول انجام شده و فاز دوم در حال انجام است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین پیگیری موضوعات خاص و مهم رصد و تصمیم گیری می‌شود و در همین راستا در تلاشیم روزی بنام استان در تقویم رسمی ثبت شود و چندین جلسه نیز برگزار شده و کمیته علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی جلسات متعددی در این زمینه داشته و به جمع بندی‌هایی نیز رسیده است.

وی بیان کرد: بحث ساماندهی عزاداری‌ها و برگزاری جلسات و اعیاد در استان با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی نیز انجام شده و رویداد‌هایی درباره تقویت وحدت اسلامی و انسجام ملی به صورت ویژه در شورای فرهنگ عمومی به آن توجه شده است.

مسگرانی ادامه داد: پیگیری ایجاد بنیاد فرهنگی و هنری وحدت اسلامی و چند موضوع دیگر در شورای فرهنگ عمومی استان مورد بررسی قرار گرفت و یکی از موضوعاتی که در این شورا تصویب شد، روز روستا و عشایر بود که به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال و به تایید و تصویب رسید و در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شد.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.