به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صلاح الدین ایزدفر عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس، گفت: امروزه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری اهمیت فراوانی پیدا کرده و مشتری و مخاطبان هر واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی به عنوان مزیت رقابتی برای واحدها و بنگاههای اقتصادی تبدیل شده است.
او با اشاره به اینکه در صورت عدم تعامل میان عوامل ساختارهای اجتماعی و اقتصادی به نتایج اخلاقی و اقتصادی نمیرسیم ادامه داد: لازم است با ایجاد تعامل در بین تمامی ارکان و بخش ها، تصمیمات و سیاستگذاریها با توجه به همه بخشهای اجتماعی و اقتصادی صورت پذیرد.
احمد اله یاری استاد دانشگاه و متخصص حوزه منابع انسانی گفت: در حال حاضر در مناسبات بین فردی شاهد کم رنگ شدن اخلاق حرفهای در کار و تعامل بین کارفرما و کارمندان هستیم.
او با بیان اینکه زندگی شخصی و کاری افراد در خصوص بروز و ظهور افعال و رفتار اخلاقی در جامعه از یکدیگر جدا نبوده و متاثر از یکدیگر است، افزود: منابع انسانی در تمام ارکان سازمان، اجتماع و در تمام ابعاد زندگی شخصی و کاری حائز اهمیت است و باید به منابع انسانی و تعاملات بین افراد در محیط کار و سازمان و نحوه رفتار مدیران و صاحبان مشاغل با نیروهای خود، پرداخته شود.
اله یاری همچنین موضوعاتی از جمله موانع زیست اخلاقی در کسب و کار، برداشتها از مفهوم اخلاق حرفهای و عوامل فردی موثر در بروز رفتار اخلاقی، آغاز و با معرفی عوامل و تشریح عناصر اصلی در بروز رفتار و اخلاق حرفهای در کسب و کار و تعاملات بین فردی، را مطرح کرد.
او اظهارداشت: موانع و عوامل موثر در زیست اخلاقی شامل شیوه تعریف اخلاق، عوامل سازمانی و عوامل فردی است، و در بسیاری از مواقع برخی از بی اخلاقیها ناشی از برداشتهای ناصحیح از مفهوم اخلاق حرفهای (شامل هنجارهای شغلی، مسئولیتهای حرفه ای، قوانین و مقررات و.) است که بی تاثیر از مشغله و دغدغههای افراد در زندگی شخصی که باعث افزایش یا کاهش بروز چنین رفتارهایی در محیطهای کاری میشود، نیست.
در ادامه عوامل سازمانی (بروکراسی ساختاری، مدیریت فرهنگ، نوع راهبرد و قوانین و نظامهای مدیریتی) و عوامل فردی (هوش، نگرشهای شغلی و ادراک و اختلالهای شخصیتی و...) موثر و دخیل در بروز رفتار و اخلاق حرفه ای، به بحث و بررسی گذاشته شد.
انتهای پیام/