سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده ازظرفیت بالقوه سواحل مکران درتولید میوه‌های گرمسیری

در سواحل مکران چابهار قرار است تولید موز صورت بگیرد تا با تولید موز در منطقه نیاز کشور تامین شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، شاهین رستم‌پور مدیر طرح‌های ویژه معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت محصولات گرمسیری را از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در بخش باغبانی عنوان کرد وگفت: سیاست کلان وزارتخانه این است که از ظرفیت بالقوه سواحل مکران در تولید میوه‌های گرمسیری استفاده کند.

شاهین رستم‌پور گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها در اراضی مستعد کشت، بیش از ۵۰ درصد نیاز مردم کشور به میوه‌های گرمسیری موز، نارگیل، انبه و آناناس در برنامه هفتم توسعه از اراضی سواحل مکران تامین می‌شود.

وی با اشاره به خروج سالیانه ۴۵۰ میلیون دلار ارز بابت واردات موز و حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای واردات سایر محصولات گرمسیری به کشور گفت: با احداث باغات میوه‌های گرمسیری در سواحل مکران، تنها در زمینه موز سالیانه حداقل بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در برنامه هفتم توسعه خواهیم داشت.

مشاور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: ما در سواحل مکران، اراضی بسیار مستعد، اقلیم و رطوبت مناسب برای کشت محصولات گرمسیری داریم، اما مشکل اصلی در این مناطق کمبود آب شیرین است.

وی، خرید و نصب دستگاه‌های آب شیرین کن را برای استفاده از آب دریا به منظور آبیاری باغات ضروری خواند و گفت: در سواحل مکران، اراضی مستعد و مناسب را شناسایی، مطالعه و مشخص کرده ایم و شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری علاقه‌مند به توسعه کشت و تولید محصولات گرمسیری می‌توانند با سرمایه‌های خود، دستگاه‌های آب شیرین کن را خریداری و نصب کرده و آب مورد نیاز اراضی باغی را فراهم کنند.

رستم پور گفت: در یکی از مناطق سواحل مکران بین کنارک و چابهار، پنج شرکت سرمایه گذاری که متقاضی فعالیت در کشت محصولات باغی گرمسیری هستند، کار‌های زیرساختی را انجام داده و قرارداد اولیه برای خرید دستگاه‌های آب شیرین کن را با شرکت‌های داخلی و خارجی منعقد کرده اند.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.