سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موتور پمپ های کشاورزی زرندخاموش می شوند

فرماندار زرند گفت: بالغ بر ۷ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب با خاموشی چاه‌های کشاورزی در شهرستان زرند انجام می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی صادق زاده فرماندار و رئیس کارگروه سازگاری با کم آبی زرند در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی ضمن قدردانی از همکاری کشاورزان فهیم این شهرستان گفت: با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها و افزایش پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر در شهرستان زرند یکی از راه‌های تقویت منابع آب‌های زیرزمینی خاموشی چاه‌های کشاورزی در فصل زمستان و مدیریت منابع آبی است.

او افزود: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

صادق زاده تصریح کرد: در مدت زمان خاموشی موتور پمپ‌های آب کشاورزی ۷ و نیم میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می‌شود.

دریجانی مدیر منابع آب شهرستان زرند و دبیر کارگروه ضمن توضیح در خصوص وضعیت منابع آب و بحران کم آبی خواستار خاموشی موتور‌پمپ‌های کشاورزی با همکاری سایر ادارات از جمله جهاد کشاورزی شد و بیان کرد: در مدت زمان پانزده روز خاموشی ۵۱۶ حلقه چاه کشاورزی خاموش می شوند.

رضا محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند در خصوص اهمیت خاموشی چاه‌های کشاورزی گفت :با توجه به کاهش تبخیر و تعرق و نیاز آبی گیاه در این فصل سال درختان برای سازگار کردن خود با سرما، غلظت شیرآبه گیاهی را افزایش داده و فعل و انفعالات بیوشیمیایی که عمدتا در بستر آب انجام می‌شود را به حداقل رسانده و آماده خواب می‌شوند.

او تاکید کرد: درختان در این فصل از سال با خزان برگها، بسیار کمتر از طول فصل رشد و تابستان به آب احتیاج دارند و عمده آبیاری‌ها در این فصل به منظور آبشویی، اصلاح خاک و یخ آب زمستانه می‌باشد؛ که با توجه به شرایط خاص آب و خاک اراضی زرنداز اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

محمدی بیان کرد:از طرفی وضعیت سفره آب زیرزمینی در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد که در آینده نه چندان دور به خشکی و خاموشی دائم چاه‌های ما بدون هیچ جلسه و دستوری خواهد انجامید.

او گفت: لذا همکاری کشاورزان با مدیریت منابع آب کمک شایانی به کاهش بیلان منفی دشت خواهد کرد .

انتهای پیام/ح

برچسب ها: کشاورزی ، خاموشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.