سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد:

آماری از ترک تحصیل دانش آموزان

کاظمی گفت: در حال حاضر حدود ۲۱۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی و در حدود ۷۶۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه، ترک تحصیل کردند.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد: از زحمات همکاران در بازگشایی مدارس تشکر می‌کنم. در جریان زحمات و تلاش‌های بی وقفه همه همکاران در آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستم.

کاظمی افزود: مهر امسال، به دلیل مؤلفه‌های متعددی که پیش روی ما قرار داشت، بی تکرار بوده و ماندگار خواهد شد. در مهر امسال سامانه یکپارچه‌ای در آموزش و پرورش راه اندازی شد و ما خرسندیم که با حداقل زمانی که در اختیار داشتیم، توانستیم به این موفقیت بزرگ دست یابیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دو ماه اخیر دو کار مهم تدوین الگوی بازگشایی و تمهید اجرای این الگو در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد، اگر چه تمهید مقدمات اجرای این الگو بر عهده دولت و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود.

او گفت: نوع هماهنگی و انسجام و واکنش‌هایی که از طرف مدیران کل نشان داده شده، بیانگر این است که مدیران استانی با برنامه ریزی‌های دقیق پیگیر کار‌ها هستند و در سخت‌ترین شرایط به دنبال آموزش و استمرار آموزش بوده اند. ما با حمایت مدیران کل توانستیم در مقابل همه چالش‌ها مقاومت کرده و به جامعه ثابت کنیم آنچه برای ما مهم است آغاز سال تحصیلی و استمرار آموزش در هر شرایطی است.

کاظمی با اشاره به این که با شرایط کاملاً متفاوتی در دوران کرونا و پسا کرونا هستیم، گفت: برای تجربه‌های جدیدی که در این دوران داشته ایم و هنوز هم در حال تجربه هستیم؛ حتماً باید رویکردها، تصمیمات و اقدامات متفاوتی را در نظر داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در آموزش و پرورش با چالش‌های جدی روبرو هستیم، ادامه داد: اگر بخواهیم در سطح کلان به این چالش‌ها نگاه کنیم یکی از مهم‌ترین چالش‌ها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش آموزان در برخی مناطق است. در حال حاضر آمار‌ها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی و در حدود ۷۶۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه، ترک تحصیل کرده‌اند؛ که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.

او گفت: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه معاونت پرورشی برنامه ریزی‌های خوبی شده و در مسیر اجرای این برنامه‌ها برای رسیدن به نتیجه به حمایت و کمک شما نیاز داریم.

او افزود: در آموزش و پرورش، کوچکترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کرده ایم. اگرمدرسه محوری اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «ناکارآمدی برنامه درسی» در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند برسیم. این بدین معنی نیست که محتوا‌های درسی اشکال دارد؛ خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی می‌توان ادعا کرد که محتوا‌های درسی عالی است، ولی فرآیند آموزش برنامه‌های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.

او افزود: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دوساعته برای دانش آموزان و آینده آنها، بدون درنظر گرفتن گذشته دانش آموزان در دوران تحصیل، تصمیم گیری می‌کند؛ وقتی از دانش آموزان می‌خواهیم در کلاس درس، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت آموزش را از یاد می‌بریم؛ چطور انتظار داریم دانش آموزان تربیت شوند؟ ما با طراحی آموزشی محور بودن برنامه درسی، متاسفانه نقش پذیری دانش آموزان و تمرین مهارت‌های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی را در مدارس کم رنگ کرده ایم و باید آن را تقویت کنیم.

کاظمی چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند، ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامه ریزی کنیم. بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد.

نیرو‌های با مهارت بالا می‌توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم.

او گفت: ما سعی کردیم در همین فرصت اندک برای تمام این چالش‌ها برنامه ریزی کنیم و تلاش کنیم که این چالش‌ها مخصوصا جذب دانش آموزان تارک تحصیل را بالا ببریم در پس از کرونا هم باید به طور ویژه درصدد جبران افت تحصیلی باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
صادق
۱۲:۵۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
4 تا بچه ریختن تو مدارس
و با فحاشی و کلمات زشت و قلدری و حرکات زشت مدرسه رو برای سایر دانش آموزان زهر مار میکنند
که خودشون هم اخر سر هیچی نمیشن
روح و روان بقیه دانش آموزان رو بهم میریزن
با این شرایط مگر بچه های مثبت و درسخون به ادامه تحصیل علاقه ای دارند؟
به قرآن قسم باید برخورد جدی صورت بگیره
و در کلاس ها دوربین نصب شود
سپاس از تایید پیام
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
وقتی دیپلم به هیچ دردی نمیخوره و هیچ حرفه بدرد بخوری یاد نمیگیرن معلومه که ول میکنن میرن والا اگه مدرکشون آینده دار بود هرگز ول نمیکردن