سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتحاد گروه‌های شورشی در اتیوپی علیه دولت مرکزی

۹ گروه شورشی در اتیوپی از جمله دو گروه فعال در منطقه آشوب زده تیگرای برای مبارزه با دولت مرکزی متحد شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که جنگ داخلی در اتیوپی در هفته‌های اخیر ابعاد جدیدی به خود گرفته است، ۹ گروه شورشی در اتیوپی از جمله دو گروه فعال در منطقه آشوب زده تیگرای برای مبارزه با دولت مرکزی متحد شدند.

این گروه‌ها روز جمعه از تشکیل ائتلاف بر ضد دولت ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی خبر دادند. شورشیان اتیوپی تهدید کرده اند که آدیس آبابا پایتخت این کشور را نیز به تصرف خود درخواهند آورد.

این گروه‌ها که در قالب «جبهه متحد نیرو‌های فدرالیست و کنفدرالیست‌های اتیوپی» گرد هم آمده اند، شامل جبهه آزادسازی خلق تیگرای می‌شود که از یک سال پیش با دولت اتیوپی می‌جنگد. یکی دیگر از این گروه‌ها ارتش آزادی بخش اورومو وابسته به قوم اورومو است که پیش از این با جبهه آزادسازی خلق تیگرای متحد شده بود. علاوه بر این‌ها هفت گروه شورشی کمتر شناخته شده هم در این ائتلاف حضور دارند، اما درباره تعداد نیرو‌ها و تجهیزات آن‌ها اطلاعات چندانی در دست نیست.

این گروه‌ها از مناطق مختلف اتیوپی از جمله گامبلا، آفار، سومالی و بنیشانگول یا قبایل متعددی مثل آگیو، کمانت و سیداما هستند.

این گروه‌ها در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند: «جبهه متحد نیرو‌های فدرالیست و کنفدرالیست‌های اتیوپی» در واکنش به مشکلات و بحران‌های متعددی که اتیوپی با آن‌ها روبروست، تشکیل شده و هدف از آن پاک کردن آثار شوم حاکمیت ابی احمد بر مردم اتیوپی است.

این گروه‌ها بر ضررت تلاش و همکاری جمعی و حرکت به سمت یک دوره انتقال در اتیوپی تاکید کردند.

دولت فدرال اتیوپی از حدود یک سال پیش در مناطق شمالی این کشور با شورشیان جبهه آزادسازی خلق تیگرای می‌جنگد. این گروه شورشی در ماه‌های اخیر پیشروی‌هایی داشته و از منطقه محل استقرار خود خارج شده اند.

شورشیان جبهه آزادسازی خلق تیگرای روز چهارشنبه اعلام کردند منطقه کمیسی واقع در نزدیکی امحارا و ۳۲۵ کیلومتری شمال آدیس آبابا را به تصرف خود درآورده اند و به ارتش آزادیبخش اورومو ملحق شده اند.

اما دولت اتیوپی روز پنجشنبه ادعای پیشروی‌های گسترده شورشیان را تکذیب و تاکید کرد از مبارزه با شورشیان دست نخواهد کشید.

هم دولت اتیوپی و هم شورشیان به درخواست‌های آمریکا و جامعه بین المللی برای برقراری آتش بس و حل اختلافات خود از طریق گفتگو بی اعتنایی می‌کنند. آمریکا روز دوشنبه از احتمال سقوط شهر‌های کومبولچا و دسی که هر دو در منطقه تیگرای واقع شده‌اند، ابراز نگرانی و تاکید کرد تداوم خصومت‌ها بحران انسانی شمال اتیوپی را طولانی‌تر خواهد کرد. دولت آمریکا از همه طرف‌های درگیر در اتیوپی خواست عملیات نظامی خود را متوقف کنند و بدون هیچ قید و شرطی مذاکره برای آتش بس را آغاز کنند.

تاثیر تشکیل جبهه مشترک شورشیان اتیوپی بر مناقشه داخلی این کشور مشخص نیست و از حالا نمی‌توان آینده این مناقشه را حدس زد.

یک دیپلمات آگاه از اوضاع امنیتی اتیوپی اعلام کرد اگر آن‌ها (شورشیان) واقعا برای جنگیدن با دولت مرکزی اتیوپی عزمشان را جزم کرده باشند، آدیس آبابا در آینده با مشکلی جدی روبرو خواهد شد. با این حال من اکثر این گروه‌های شورشی را نمی‌شناسم و نمی‌دانم که هر کدام از آن‌ها چند نفر نیرو دارند و چه منابع و تجهیزاتی در اختیار دارند.

مناقشه مسلحانه منطقه تیگرای نوامبر سال ۲۰۲۰ شروع شد، اما در هفته‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است.

ابی احمد برنده جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۱۹ پس از اعزام ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای و خلع کردن مقامات ناراضی وابسته به جبهه آزادسازی خلق تیگرای اعلام پیروزی کرد. دولت اتیوپی در آن زمان شورشیان را به حمله به مواضع فدرال متهم کرد و عملیات گسترده‌ای را بر ضد آن‌ها تدارک دید.

اما ژوئن امسال نیرو‌های جبهه آزادسازی خلق تیگرای بخش عمده این منطقه را از نیرو‌های دولتی پس گرفتند. دولت اتیوپی مجبور شد نیرو‌های نظامی خود را از تیگرای خارج و بیست و هشتم ژوئن اعلام آتش بس یکجانبه کند. با این حال شورشیان به حملات خود در مناطق عفار و امحارا ادامه دادند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.