سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر انجمن کشتیرانی:

هزینه حمل کالا به بنادر اروپایی ۲۰ برابر شده است/ اختصاص سه بندر چین برای پهلوگیری کشتی‌های ایران

پل مه گفت: در ۹ ماه گذشته کرایه حمل دریایی کالا در مسیر‌های اروپایی ۲۰ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت شصت و هشتمین سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران که شامگاه سه شنبه ۱۲ آبان برگزار شد با بیان اینکه مشکل تردد کشتی‌های ایران به هند تا حدودی برطرف شده است گفت: این مشکل برطرف شده و بندر آدانی هند به دلیل کشف محموله قاچاق مواد مخدر که از مبداء افغانستان در کشتی ایرانی به مقصد هند بارگیری شده بود از پهلوگیری این شناور خودداری می‌کرد که با مشخص بودن بی تقصیری شرکت کشتیرانی ایرانی، امکان پهلوگیری فراهم شده است.

او همچنین درباره بنادر چینی که پذیرای کشتی‌های ایرانی هستند اظهار کرد: برای بنادر چین از لحاظ تخصصی و فنی پهلوگیری شناور‌های بزرگتر ارجحیت دارد؛ لذا سه بندر در چین برای پهلوگیری کشتی‌ها وبارگیری کالا‌های ایرانی اختصاص یافته است.

پل مه با بیان اینکه درخواست جدید هند برای الحاق ماده جدیدی به توافقنامه سرمایه گذاری در چابهار مبنی بر ارائه داوری به مجامع بین المللی ارائه شده است گفت: تمام قرارداد‌های بین المللی تابع قوانین حاکمیتی یک کشور نیستند و الزاما باید به سمت داوری بین المللی بروند.

او بیان کرد: در صورتی که در تفسیر مواد قرارداد، سوءبرداشت یا اختلافی ایجاد شد به مرجع داوری بین المللی مراجعه می‌کنند.

پل مه با اشاره به اخذ هزینه دموراژ به دلار برای کشتی‌ها و کالا‌های ایرانی در بنادر داخلی گفت: در دنیا ۸۰ درصد تعاملات تجاری دریایی بر پایه دلار و ۲۰۳ درصد بر پایه یورو است. از آنجایی که ارز حق توقف کشتی‌ها (دموراژ) مبتنی بر ارز کرایه حمل است بنابراین این رقم به دلار محاسبه می‌شود، ولی وصول آن با نرخ تسعیر ارز محاسبه شده و ریالی دریافت می‌شود.

دبیر انجمن کشتیرانی به افزایش جهانی کرایه حمل دریایی کالا اشاره کرد و گفت: این رقم برای تردد کشتی‌ها میان بنادر ایران با بنادر چین، هند و امارات سه برابر شده است که علت آن کاهش تعداد شناور‌های کانتینری و همچنین تعداد کانتینر‌ها است که در ایام کرونا سفارش ساخت کشتی و تولید کانتینر به شدت کاهش یافت، اما پس از افزایش تقاضا، از آنجایی که عرضه کم بود کرایه حمل چند برابر شد.

دبیرانجمن کشتیرانی یادآور شد: در ۹ ماه گذشته کرایه حمل دریایی کالا در مسیر‌های اروپایی ۲۰ برابر شده و پیش بینی ما این است که احتمالا کرایه حمل کالا‌ها در داخل به ۵ برابر برسد. همچنین هزینه حمل کالا به بنادر چین هم در سه ماه گذشته ۳ برابر شده است.

او درباره بی میلی هندی‌ها به ادامه سرمایه گذاری در بندر چابهار گفت: از آنجایی که زیرساخت‌های بندر چابهار تکمیل نشده، تجارت در این بندر سودده نیست؛ برای سودده شدن سرمایه گذاری در بندر چابهار دولت باید برای دوره حداقل ۵ ساله از درآمدزایی در چابهار صرفه نظر کند تا بازرگانان به انتقال کالا‌های خود به این بندر ترغیب شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل کالا ، کشتیرانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.