سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اولین خودرو برقی ایرانی را بیشتر بشناسید

به تازگی خودرو تمام برقی ایرانی با نام "یوز" با نسخه دوسرنشین و تک سرنشین ساخته شده است و طراحی آن به طور ویژه براى مشکلات کلان شهر‌ها مناسب است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در کلان شهرهایی مانند تهران که ازدحام خودروهای بنزین سوز باعث آلودگی هوا شده است وجود یک ماشین برقی جمع‌وجور می‌تواند خیلی از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را حل کند البته این نکته را باید توجه کرد که کشورهای دیگر نیز سعی در تولید بیشتر خو دورهای الکتریکی دارند که کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست.

به تازگی خودرو برقی به نام یوز با نسخه دوسرنشین و تک سرنشین توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است. از نظر قانونى این خودرو، یک موتورسیکلت چهارچرخ مسقف قلمداد می شود و می تواند مانند بقیه موتورسیکلت‌ها وارد محدوده طرح ترافیک شهرى شود، البته قانون اختصاصى براى موتورسیکلت هاى چهار چرخ در دست تعریف است و با توجه به ساختار کنترلى آن ، مشابه خودرو است.

 

 
 احتمالا براى رانندگى با این دست وسایل نقلیه، گواهینامه  رانندگى خودرو مورد نیاز باشد. در حال حاضر تست هاى استاندارد این خودرو هم در ایران طى شده و چندی پیش مجوز پلاک گذارى را گرفت و دیروز در خیابان های شهر دیده شد. این خودرو دارای موتور ۲۰ اسب بخاری است و هر بار که شارژ باتری آن کامل می‌شود می‌تواند تا ۳.۵ ساعت حرکت کند؛ حداکثر سرعتی که این خودرو دارد ۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

درهاى یوز رو به بالا باز مى شود، بنابراین نیازى به فضاى اضافه براى باز شدن در ندارد؛ یعنى مى تواند با فاصله اى کمتر از حالت معمول، در کنار خودرویى دیگر پارک شود. نکته جالب توجه در این خودرو این است که طول آن ۲.۳۲ متر و برابر با عرض خودرو‌های معمول است و عرض آن ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است که این امکان را به وجود آورده است که در کمترین فضای ممکن آن را پارک کرد.


بیشتر بخوانید: 


گفتنی است طول یک خودرو مانند پراید، ۳.۹۳ متر عرض (بدون در نظر گرفتن آیینه ها)، ۱.۶۰ متر و ارتفاع آن ۱.۴۵ متر است و با بررسی اندازه این خودرو با پراید می توان گفت نسبت به خودروهاى چهارنفره جاى کمترى اشغال مى کند و شاید با این خودرو حل مشکل جاى پارک و ترافیک  رفع شود.

 

 

 وجود چرخ‌ها بیرون از بدنه کمک مى کند تا در تصادف ها، اولین قسمت هنگام برخورد چرخ‌ها باشند و نه بدنه؛ تمام تمهیدات امنیتى ضدسرقت در این خودرو منظور شده است، از جمله فرمان و ترمزدستى قفل شونده که با ایموبلایزر و پردازنده  مرکزى خودرو کنترل مى شود. 

 

 

یک نمایشگر یازده سانت مترى تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار راننده مى گذارد که از جمله می توان به مقدار شارژ باقیمانده باترى ها، مسافت قابل پیمایش با این مقدار شارژ، سیستم عیب یاب و ... اشاره کرد.  باترى خودرو براى پنج سال و ۱۰۰ هزار کیلومتر گارانتى مى شود، اما عمر مفید آن بسته به نوع استفاده بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

آیا یوز ایرانی همان رنو فرانسوی است؟

طرح اولیه یوز از نقشه خودروى " Renault Twizy " که ساخته شرکت «رنو» است، برداشته شد.  برخلاف تصور بیشتر ما، خودروى برقى ایده اى قدیمى است با عمرى 130 ساله؛ اولین خودروى برقی قابل استفاده را «توماس پارکر» در سال ۱۸۸۴ ( ۱۲۶۲ ) در لندن ساخت. در سال ۱۹۱۲ (۱۲۹۰ ) ۳۸ درصد کل خودروهاى آمریکا الکتریکی بودند. اما با پیدا شدن منابع ارزان نفــت، خودروهاى بنزینى یکه تاز میدان حمل ونقل شدند.

قیمت بالاى باترى و توان پایین در ماشین هاى برقى هم باعث شد بیشتر کارخانه هاى سازنده خودرو تا سال ۱۹۱۰ (۱۲۸۸) تولید خودروى برقى را متوقف کنند. این نوع خودرو تقریبا فراموش شد و استفاده از آن‌ها به موارد نادرى محدود شد، مانند ماشین هاى زمین گلف؛ بنزین براى حدود نیم قرن تنها منبع انرژى خودرو بود، اما اواخر قرن ۲۱، آلودگى هوا و بالا رفتن قیمت نفت باعث شد خودروهاى الکتریکى دوباره مطرح شوند.

بیشتر مشکلات خودرو‌های برقى، قیمت بالا و عمر کوتاه باترى و زمان طولانى شارژ آن بود. باترى یکى از گران‌ترین بخش هاى خودرو برقى اســت و بیشتر مشکلات ذکرشده مربوط به آن است. از سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۳) تا به حال، هر پنج سال قیمت باترى نصف شده، علاوه  بر این که با تکنولوژى هاى جدید، امکان شارژ سریع آن هم فراهم شده است. با این روند رو به رشد در زمینه خودرو برقی به زودی شاهد رقابت تنگاتگ آن با خودروهای بنزینی خواهیم بود. 

هرچند این خودرو هنوز عرضه عمومی و گسترده نداشته اما طبق آخرین پیگیری‌ها نرخ تخمینی برای آن حدود ۶۰۰ میلیون تومان ارزیابی شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
نرگس
۱۱:۴۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
۶۰۰ میلیون؟ اگه قراره ۶۰۰ میلیون هزینه کنیم شاسی بلند میخریم.. بعدشم مگه ۸۰ درصد قطعاتش ایرانی نیست؟ پس چرا میخوان اینقد گرن بکنن تو پاچه ملت؟چرا با دلار و یورو حسابش میکنن؟اینم رفت قاتی ایرانخودرو و سایپا.. ۶۰ ملیون هم زیادشه..من فعال محیط زیستم ولی ترجیح میدم برای حمایت از محیط زیست تا اخر عمرم روزی ۶۰۰ تا درخت بکارم تا اینکه اینو بخرم۶۰۰میلیون..
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
آخه کی میاد ۶۰۰ میلیون بده به این
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
طراحیش اصلا خوب نیست! واسه باتری هم باید گفت که باید طول عمرش بهبود پیدا کنه! سرعت ۸۰ کیلومتر! اصلا خوب نیست سرعتش، باید اسمش موتور برقی بود نه ماشین برقی! قیمتش ۶۰۰ میلیون!!! نه قابلیتی، نه مجهز به چیزی واقعا قیمتش سکته آوره! ولی برای استارت ماشین سازی برقی در داخل بهترینه! امیدوارم که همه‌ی اینا درست شه.
آسون نگاه
۰۱:۲۸ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
متاسفم مااگه صدسال دیگه بتونیم خودروسازشیم مافیفاجازه واردات خودروبده مملکت درست میشه زهی خیال باطل
شهروند گمنام
۲۰:۱۵ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
سه ماه نمی شه سه چرخهء برقی ایرانی - چینی خریدم باتری ها افت چشمگیر کردند و پوشش رنگ تنه خرد شده و می ریزد!
وای به خودروی برقیتون!
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
اولینش که تولید آقای آرین بود
Mhp
۱۴:۴۲ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
شما برق شهر رو تامین کنید بعد خودرو برقی بسازید
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
ساختن وسیله که مردم قدرت خرید ندارند آخرت احمقی است اقایان گرامی اگر به وضع مردم نگاه کنند مردم قدرت خرید موتور ندارند و ۷۵٪ کاهش خرید داریم . کمی تفکر برای سلامتی خوب است
شهروند گمنام
۱۱:۵۲ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
شتر برقی هم 600 میلیون نمی شه !
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
حداقل 2 نفره می ساختین
صفا
۰۹:۰۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
اتفاق مبارکی است باید خودروهای برقی با چهار سرنشین نیز به زودی ساخته شود و جایگزین خودروها با سوخت فسیلی شود تا آلودگی هوا و گرمای زمین کاهش یابد.
نفوذ گرایان سود جو
۰۸:۴۴ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
چه فایده اینا برای پول دارا ماشین میسازن نه برای مردم.
ضمنا چرا بعد از این همه ساخت پراید ، اون تبدیل به ماشین برقی تبدیل نشد؟ یا ساختمقلب بهتر آن ،،، آیا ساخت یک موتور برقی برای ما که تجهیزات آن را داریم و نیروی فنی متخصص بسیار داریم ، کار سختی است؟
لعنت به نفوذگران و سودجویان.
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
چه قدر گرون!!!!!!!دعا کنید بتونم من هم بخرم
ناشناس
۰۴:۵۳ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
عجب. اینو بخریم ششصد میلیون؟ واقعا مردم رو چی فرض کردن.
اصلا مگه جایگاه شارژ برقی داریم؟ با این قیمت اگه واردات خودرو آزاد باشه میشه بهترین ماشینهای برقی وارد کرد.
هیژا کوردستان
۰۱:۵۷ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
همون بهتر تولید انبوه نشه و اختصاصی بشه واسه آقازاده ها حرف نداره
کلکسیونشون همینو کم داره
ناشناس
۰۱:۵۱ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
آخه این چ اسمیه
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
جهان با این اختراع بر خودش لرزید!! اینکه همون فرغون خودمونه که روش موتور جارو برقی گذاشتند!!!
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
600 میلیون ! خجالت هم خوب چیزیه
شهروند گمنام
۱۱:۵۱ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
اینها نمی کشن !
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
چه سودی برا مردم عادی داره!احتمالا مثل جناب ایرانخودرو و سایپا قیمتش فضایی هست,شایدم با قرعه کشی و کلی ناز و افاده به ملت بفروشن!احتمالا تمام قطعاتش مثل خودروهای ملی ساخت داخله و نیازی نیست برای تامین قطعات سفری ب کشور دوست ,چین و دیدن دیوار چین سفر کنیم,!!!ما میتوانیمتون همین بود؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
بیشتر شبیه اسباب بازیه. فاصله ما با کشورهای مطرح خورو سازی دنیا دقیقا از همین موارد مشخص میشه.ما اینجا برای اینکه بتونیم خودرو پر شتاب و کم مصرف تولید کنیم تا جایی که بتونیم از طول و عرض و وزن خودرو کم میکنیم.
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
قیمتش خیلی گرونه،اگه میخواهید مردم استقبال کنن باید ارزانتر باشه
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
سلام. محل فروش این خودرو کجا است؟
یاسین
۱۴:۴۵ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
عالیه. اگه زود به بازار عرضه بدن من میخرم/ البته قیمتش هم مناسب باشه.
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
خدا خیرتون بده کار امثال من رو راحت کردین با یک بد بختی ده ملیون قسطی تهیه کردم یک موتور دست چندم خریدم باهاش کار میکنم 590میلیون دیگه بزارم روش میتونم اینو بخرم