سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

چرا p/e بورس در یکسال کمتر از نصف شد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: افت p/e بازار سرمایه نشان دهنده افت قیمت سهام و کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

آرتا اسدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند  P/E بازار سرمایه در یکسال اخیر گفت: همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید از آبان ۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ نسبت p/e بازار نزولی بوده است. این روند نزولی نشان دهنده افت قیمت سهام در برابر رشد سودآوری بسیاری از شرکت‌های بورسی بوده  است.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش نسبت  P/E چیست؟ اظهار کرد: p/e نسبتی از قیمت به سود هر سهم در یک نماد است. این نسبت از دو جهت، یکی تمایلات معاملگران برای قیمت گذاری سهم و از طرف دیگر بررسی شدت قیمت نسبت به ارزش واقعی سهم بررسی می‌شود.

او بیان کرد: به عبارت دیگر اگر  p/e سهمی بالا باشد به این معناست که، قیمت سهم از ارزش واقعی آن بالاتر است و از طرف دیگر نیز، نشان دهنده  این است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی افزایش سودآوری شرکت در آینده را دارند.

اسدی در پاسخ به این پرسش که، علت کاهش p/e  بازار در یکسال اخیر چیست؟ اظهار کرد: علت ریزش p/e بازار سرمایه، کاهش قیمت‌ها و افزایش سودآوری شرکت‌هاست. پس از کاهش قیمت تمام سهم‌ها،  تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بورس کاهش یافت. از طرف دیگر نیز در یک سال گذشته علی رغم همه مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا شرکت ها رشد خوبی در سودآوری داشتند، که این رشد خود به خود باعث کاهش نسبت p/e بازار شده است، نسبتی که افت آن با کاهش قیمت سهام، تشدید شد.

او بیان کرد: الزاما کاهش یا افزایش p/e  نمی تواند مبنای تحلیل و خرید یا فروش یک سهم باشد اما می توان از کاهش p/e  نتیجه گرفت که، حداقل بازار سرمایه در نرخ‌های هیجانی و یا نرخ‌های بالا قرار ندارد و قیمت سهم‌ها از ارزش ذاتی شرکت‌ها دور نیستند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بیشترین و کمترین p/e مربوط به کدام صنعت است؟ گفت: بیشترین نسبت‌های p/e بازار به گروه خودرویی و نماد‌هایی همچون خکمک با نسبت p/e ۱۰۰۶ خآذین با ۸۵۳ و خنصیر با ۱۳۸ است. کمترین p/e نیز متعلق به گروه نفتی در سهام همچون شاوان ۴.۹، شراز ۴.۹۵ و شبندر ۵.۰۹ است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.